• scoose

Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!

Jag och sambon är vad vi kallar, ofrivilligt barnlösa!
    Har försökt bli med barn i ett år nu utan resultat. Enligt utredning är inget fel på någon av oss!

Jag orkar inte med detta mer.. Jobbarkompisar, vänner, nära och kära blir gravida HELA TIDEN! Jag ser stora, fina magar överallt, barnvagnar och allt som hör där till.
    Alla utom jag, så känns det verkligen! Jag gråter och gråter, blir förbannad, rycker upp mig och sen samma jäkla visa om och om igen..
    Hur länge ska detta pågå??? Facebook är nästan det värsta stället, par som tillkännager att dem snart ska bli föräldrar, foton på UL och massa gravida magar...
    Jag unnar alla människor att bli gravida, tro inget annat.. Men nu har fan i mig bägaren runnit över då det verkligen känns som, alla andra utom jag!
    När ska jag bli den glada tjejen jag en gång var? Förtjänar inte jag och sambon att bli föräldrar? Är vi inte värda den lyckan? Vad gör vi för fel?

Sakta men säkert bryts jag ner...

Någon annan som känner igen sig i de här tankarna?

Detta blev inget trevligt inlägg, men var helt enkelt bara tvungen att skriva av mig Gråter

• Svar på tråden Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!
  • äralltupptaget

Ålder: jag 32 man 37
    Försökt sedan: juni 2010
    Har PCOS

Medicinerats med Methformin sedan drygt 1 år tillbaka
    Har nu ätit min 2:a dos av Pergotime, som jag tog som "dubbeldos" , ett ägg på 14 mm på dag 13. Hoppas att det blev ägglossning under midsommar.
    Ska göra ett grav test vid runt den 15 Juli annars vänta på mens och börja ännu en kur med Pergotime

• scoose

Ålder: Jag 25 sambon 31...
    Försökt sedan: Juni 2011

Startade utredning i april 2012 som visade att inget var fel på någon av oss, nu ska vi fortsätta försöka på egen hand tills i vår då vi får ytterligare hjälp om inget hänt..
    Väntar min mens på tisdag 10 juli, tänkte börja ta gravtest nu på måndag

• Fiffig

Bra ide!
    Ålder: jag 30 han 31
    Försökt sen: april/maj 2011

Slutade med p-piller i maj/juni 2011 och fick mens efter en månad. Har haft positiva äl-tester sen i höstas. Försökte på egen hand fram till juni 2012 då vi kom på utredning. Inget "fel" på någon av oss egentligen. Endast ett lite lågt progesteron-värde på mig. Vilket nog mer berodde på att jag tagit blodprovet lite sent i min cykel.

Har fått tre kurer pergotime utskrivet och är nu på första. Vid vul syntes fem blåsor i olika storlekar. Hade jätteont i magen dagarna innan äl! Äl antagligen i måndags och bim cirka 15 juli!

Oj så långt det blev!

Vi bor förresten i västra Götaland, lägger jag till!

• Fiffig

Blev lite fel! I slutet av april 2011 tror jag det var som jag tog sista p-pillret!

• jagvill85

Ålder:27, mannen 33 Slutade med p-piller i december 2011 och har försökt sen dess. Fick pco diagnos i juni pga av mycket oregelbunden mens. Tar nu första dosen pergo, enkeldos. Bor i ett land som saknar statligt sjukvårdsförsäkring (har endast en privat med hög självrisk) och betalar alla kostnader sjãlv... Jag läste i ett tidigare inlägg om någon som skrev nåt angånde när man kan kalla sig ofrivilliligt barnlös, och ville påpeka att fast man "bara" försõkt i 6 månader kan man känna sig minst lika förtvivlad, det är olika från person till person och beror på ens livssituation. Vi gifte oss i augusti 2011 och alla verkar vänta sig på nåt ålderdomligt sätt att man automatiskt blir gravidd inom ett år efter brõllopet.. Hoppas på det bästa för er alla tre kring den 10-15 juli!

• Fiffig

Så tacksam man känner sig över avgifterna i den svenska sjukvården! Själv gnällde jag lite för sambon att det kostade 200 kr att göra vul, som bara tog någon minut. Ska inte göra det igen! Kände mig som en pensionär när jag fick det där frikortshäftet att samla stämplar i, men turligt nog har jag knappt aldrig behövt uppsöka läkare innan det här. Jag tänker redan nu att jag vill lägga undan pengar för ev privata ivf-försök eller en framtida adoption. Kanske lite vääl lång framförhållning, men att spara tar ju lite tid!

• jagvill85
    Fiffig skrev 2012-07-06 08:07:25 följande:
    Så tacksam man känner sig över avgifterna i den svenska sjukvården! Själv gnällde jag lite för sambon att det kostade 200 kr att göra vul, som bara tog någon minut. Ska inte göra det igen! Kände mig som en pensionär när jag fick det där frikortshäftet att samla stämplar i, men turligt nog har jag knappt aldrig behövt uppsöka läkare innan det här. Jag tänker redan nu att jag vill lägga undan pengar för ev privata ivf-försök eller en framtida adoption. Kanske lite vääl lång framförhållning, men att spara tar ju lite tid!

Ja man tänker nog inte på hur bra allt är uppe i norden innan man flyttar därifrån Men vad gör man, mannen jag älskar finns här
  • jagvill85
    jagvill85 skrev 2012-07-06 08:42:27 följande:
    Ja man tänker nog inte på hur bra allt är uppe i norden innan man flyttar därifrån Men vad gör man, mannen jag älskar finns här
    ...och det här är bara början, nu vill man inte ens tänka pa eventuella framtida dagis kostnade (1000kr/dag) eller 14 veckors mammaledighet...ha ha Nu vi man ju bara bli gravid eller atminstone kunna fa äl  
  • äralltupptaget

Namn: äralltupptaget
    Ålder: jag 32 man 37
    Försökt sedan: juni 2010
    Har PCOS
    Bor i Norrbotten
    Medicinerats med Methformin sedan drygt 1 år tillbaka
    Har nu ätit min 2:a dos av Pergotime, som jag tog som "dubbeldos" , ett ägg på 14 mm på dag 13. Hoppas att det blev ägglossning under midsommar.
    Ska göra ett grav test vid runt den 15 Juli annars vänta på mens och börja ännu en kur med Pergotime

Namn: scoose
    Ålder: Jag 25 sambon 31...
    Försökt sedan: Juni 2011

Startade utredning i april 2012 som visade att inget var fel på någon av oss, nu ska vi fortsätta försöka på egen hand tills i vår då vi får ytterligare hjälp om inget hänt..
    Väntar min mens på tisdag 10 juli, tänkte börja ta gravtest nu på måndag

Namn: fiffig
    lder: jag 30 han 31
    Försökt sen: april/maj 2011

Slutade med p-piller i maj/juni 2011 och fick mens efter en månad. Har haft positiva äl-tester sen i höstas. Försökte på egen hand fram till juni 2012 då vi kom på utredning. Inget "fel" på någon av oss egentligen. Endast ett lite lågt progesteron-värde på mig. Vilket nog mer berodde på att jag tagit blodprovet lite sent i min cykel.

Har fått tre kurer pergotime utskrivet och är nu på första. Vid vul syntes fem blåsor i olika storlekar. Hade jätteont i magen dagarna innan äl! Äl antagligen i måndags och bim cirka 15 juli!

Oj så långt det blev!

Vi bor förresten i västra Götaland, lägger jag till!
    Blev lite fel! I slutet av april 2011 tror jag det var som jag tog sista p-pillret!

Namn: jagvill85
    Ålder:27, mannen 33 Slutade med p-piller i december 2011 och har försökt sen dess. Fick pco diagnos i juni pga av mycket oregelbunden mens. Tar nu första dosen pergo, enkeldos. Bor i ett land som saknar statligt sjukvårdsförsäkring (har endast en privat med hög självrisk) och betalar alla kostnader sjãlv... Jag läste i ett tidigare inlägg om någon som skrev nåt angånde när man kan kalla sig ofrivilliligt barnlös, och ville påpeka att fast man "bara" försõkt i 6 månader kan man känna sig minst lika förtvivlad, det är olika från person till person och beror på ens livssituation. Vi gifte oss i augusti 2011 och alla verkar vänta sig på nåt ålderdomligt sätt att man automatiskt blir gravidd inom ett år efter brõllopet.. Hoppas på det bästa för er alla tre kring den 10-15 juli!

• äralltupptaget

Men, jag har högkostadskort och får allt "gratis"
    Jag har kommit upp i , ja 1250 :- eller vad nu summan är, och sedan är allt gratis.

Jag går till privat mottagning där kostar en undersökning 270 kr, oavsett om man "bara" ska göra ett VUL som tar 5 min eller en längre utredning på 30 minuter
    Men jag tycker inte det är dyrt ..  Sedan har min gynekolog varit så jäkla noga med undersökningarna så en omgång med pergotime har ju inneburit 3 VUL så bara där är ju 810 kr

Svar på tråden Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!