• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • NY I GBG

Germany: absolut, allt som kan hjälpa oss att nå vårt mål accepteras. Inkl hormoner och andra preparat som jag i vanliga fall inte vill gå nära

• mariposa

GBG: jag ska också höra mig för vad de i Spanien säger om ev stödmediciner. Jag funderar också på att ta upp akupunkturen igen. Buen viaje!!!

• mariposa
    AmelieS skrev 2012-07-11 21:07:23 följande:
    Nu ar jag oxa ruvare av ett toppembryo, transfer skedde idag. Vi fick 8 st till frysen, varav 4 var topp. De ar alla 5-dagarsodlade (blastocyster) och testdag blir den 19/7. Vi ar kvar har i Alicante ytterligare nagra dagar. Vi ar jatteglada och nervosa saklart. Om en vecka vet jag hur det har gatt! Haller tummarna for dig Vinkan och alla som ar pa G.

Grattis Amelie och all lycka!!!
  • Cecini

Tack för alla gratulationer!! Nyss hemkommen från KUB-ultraljud, som vi ju egentligen inte behövde göra eftersom vår donator är 30år, men vi tog chansen att se vår lille en extra gång. Som tur var så såg allt toppen ut. Håller tummarna för alla er andra som är på gång!!

• pink lily

Hej! Får man knacka på? Läser, och skriver, i flera trådar om ÄD resp ED sedan barn uteblivit trots IVF. Det finns så många bra tips och perspektiv på saker och ting att få med sig från FL forum. Jag delar gärna med mig också.

Cecini: - Infraröd ljusterapi (ökar blodcirkulationen) låter verkligen intressant. Har fått akupunktur under 1,5 år både för fertiliteten och ryggont. Tänker att för ryggont så behandlar man ryggen, men vilka delar på kroppen behandlade du med ljusterapi i fertilitetssammanhang - enbart området nedanför naveln? Det verkar som du gjorde det själv hemma, stämmer det? Kom du själv fram till hur du skulle behandla dig eller följde du ett program?

Andra sätt för ökad blodgenomstömning som jag gör, och som även har en avslappnande effekt: heta fotbad på kvällen, ligger på spikmatta (den gröna, svenska med långa spikar) samt kinesiska träningsformer, finns flera. Dessa är mer långsiktiga, men så lätta att göra och ger avslappning dessutom. Märker att det får igång blodet, då mensen tilltar, så jag hoppar över dagarna med mens.

• Cecini

Hej Pink Lily! Jag investerade i en egen utrustning så jag kan använda den när jag vill, inte bara för fertiliteten. Jag körde på området nedanför naveln men även runt om på övre delen av låren, resten av magen, korsryggen. Det var inget planerat system utan mest på "magkänslan". Hade den med ner till Spanien så jag kunde använda den dagarna innan ET, efter så ska man inte använda den. En annan sak som kanske inte spelar någon roll i detta sammanhang men som jag tror spelade roll för min del är att jag åt en strikt LCHF diet under behandlingen, inte på grund av övervikt utan för att jag mår väldig bra av att dra ner på kolhydraterna och utesluta vete, socker och stärkelse.

• AmelieS

Tack för era tummar och lyckönskningar!
    Nu är vi hemma igen och bara två dagar kvar till testdag. Jag är så nervös. Letar efter symptom men känner absolut ingenting. Jag vet att det är dumt men kan inte låta bli. Hur går det för dig Vinkan, hur mår du, psykiskt och i övrigt?
    Jag tror att jag kanske såg er skymta förbi i korridoren på kliniken, ett ljushårigt ungt par?

Jag själv satt utanför doktorn och väntade på att få komma in tillsammans med min man och en vild tvååring att hålla koll på.

Hur har ni gjort med mediciner?
    Har ni köpt i Spanien så att det räcker till en hel ev graviditet?

Med dottern åt jag hormoner till vecka 12. Jag bad doktorn på kliniken om ett recept men fick bara för en vecka fram till testdag. Tydligen kan man hämta ut flera gånger på samma recept vilket jag gjorde men fick inte tag i allt som behövs pga dålig planering av mig. Nu har min gynekolog här hemma semester till och med vecka 31. Ska kolla med kliniken om de kan skicka. Det är progynon 8 mg per dag och Utrogest (progesteron) 3*200 mg som är det enda läkemedel jag tar. Förpackningen med progynon är med 1 mg piller och 20 st per ask. Hemma är pillren 2 mg och varje ask innehåller mycket flera piller. Mera praktiskt så tycker jag. Kapslar med progesteron är så små, är van med stora vagiatorer hemma och så kan jag inte läsa bruksanvisningen, sådant stressar en kontrollmänniska som mig.

Grattis till fint resultat Cecini! 

Trevlig resa Mariposa!

Kram alla!           

• myran6801

AmelieS, vad spännande med testdag snart. Håller tummarna! Att inte känna ngt betyder inte att det inte gått vägen utan jag tycker vi hoppas på plus tills motsatsen är bevisat. Sköt om dig! Kram

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?