• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • germany

Myran - Jag fick för mig att du hade planer på ett besök hos Dr D? Men du har kanske bara haft telefonkontakt med honom? Får man ha enbart det också och han kan ändå hjälpa en att få behandling med mediciner? (Frågan hör ju inte hemma i denna tråd.....men nu blev det så ändå, hoppas ingen misstycker, förlåt i såfall)

Tycker du gör helt rätt som försöker planera in en IVF till i väntan på att donator är funnen (bara det inte blir för tätt inpå då)

Jag äter DHEA och kommer därför inte göra något nytt IVF förrän i September skulle jag tro.
    Jag velar över om Dr D:s immunutredning kan vara något för mig (har allergi samt kraftig allergi-astma som utlöses när jag under längre tid utsätts för det som jag är väldigt allergisk mot, tex hästar, vissa hundraser...framförallt valpar. Hm, och jag är djurägare till ett flertal djur, har även haft häst och stått ut med min allergi....Inget kan få en djurälskare att avstå från alla dessa härliga djur Drömmer)

ÄD ligger mig varmt om hjärtat. Jag har förlikat mig med tanken att det kanske får bli så. Jag skulle bli väldigt glad över att min man i allafall får föra sina gener vidare och jag vet att jag kommer att älska ett ÄD barn precis lika mkt som om det vore mitt eget genetiska.  Men vi är ändå inte riktigt där än, vill ge mig själv några chanser till för att jag ska kunna få frid i själen att jag kämpat in i det sista. Men det  känns jätteskönt att ha en "plan B" där mina chanser att bli gravid kanske ökar mer än det gör med mina egna ägg....

Jag har turen att ha kontakt med en tjej som jag fått kontakt med pga av att vi sitter i samma båt och hon är nu på G med sin ÄD och jag kommer att lära mig mkt av hennes resa samt av alla fina kämpande själar här på FL Hjärta

• mariposa

Hej tjejer!
    Nu har vi varit på första klinikbesöket och fått klartecken att påbörja behandlingen, redan i september om vi vill. Vi blev inte erbjudna "vitrifieringsalternativet" utan det är färskförsök som gäller. Jag fick ett mkt gott intryck av kliniken; proffsig atmosfär och allt verkar mkt välordnat. Donatorer finns det gott om och jag hoppas att de är duktiga på matchningen. Jag är nervös och vet inte om jag vågar tro på att detta ska gå vägen men jag försöker så gott det går att avfärda de negativa tankarna.

GBG- hur ligger ni till i planeringen?

Amelie & Vinkan-hoppas att allt har gått bra för er i Alicante!!!

Myran-håller tummarna för dig och en ev kommande Ivf! 

Germany-hoppas innerligt att Prasteronen gör verkan och att ni prickar in en kanoncykel i september.

• myran6801

Mariposa, vad spännande att ni ska sätta igång redan i september! Vilken klinik går du på? Till oss sa kliniken att det tar lite tid att hitta donator eftersom både jag o min man har mkt skandinaviskt utseende. Lycka till! Kram

• germany
    mariposa skrev 2012-07-10 22:42:15 följande:
    Hej tjejer!
    Nu har vi varit på första klinikbesöket och fått klartecken att påbörja behandlingen, redan i september om vi vill. Vi blev inte erbjudna "vitrifieringsalternativet" utan det är färskförsök som gäller. Jag fick ett mkt gott intryck av kliniken; proffsig atmosfär och allt verkar mkt välordnat. Donatorer finns det gott om och jag hoppas att de är duktiga på matchningen. Jag är nervös och vet inte om jag vågar tro på att detta ska gå vägen men jag försöker så gott det går att avfärda de negativa tankarna.

GBG- hur ligger ni till i planeringen?

Amelie & Vinkan-hoppas att allt har gått bra för er i Alicante!!!

Myran-håller tummarna för dig och en ev kommande Ivf! 

Germany-hoppas innerligt att Prasteronen gör verkan och att ni prickar in en kanoncykel i september.
    Härligt Mariposa, ni är verkligen nära startgroparna nu! Vad bra att ni är nöjda med kliniken, betyder nog så mycket. Pirr i magen ska det vara, men ny är ni snart i gång med något som säkert kommer att fungera Solig.

Vad det gäller mig så hoppas jag verkligen att resultatet blir förbättrat efter intag av Prasteron. Tar en dag i taget och försöker fundera ut vad jag mer kan och vill göra för att maxa våra chanser till en bebis.

Ha det gott!
  • vinkan1

Hej alla och tack för lyckönskningarna mariposa!

Här kommer en liten rapport från mig! Allt har gått bra hittills men det var verkligen nervösa dagar och är det nu också naturligtvis ! Äggplocket var i torsdags, 14 ägg plockades varav 11 var mogna av dessa befruktades 8. I slutändan blev det 2 embryon kvar, ett topp och ett ok, så sedan i måndags ruvar jag på två embryon och har testdag om en vecka!

• NY I GBG

Hej Mariposa och alla andra, Jag har inget direkt nytt att rapportera. Äntligen är vi färdiga med tester (väntar på OK från IVI men allt borde vara i sin ordning nu) och de sade för ett tag sedan att vi kan sikta på ett datum i början av september (med vitrifierade ägg). Dock har jag väntat besked från dem i en vecka nu, då v isf måste boka biljetter.... Men vi har inte fått besked om datum än.... Mariposa: jag antar att ni måste börja nu med alla tester, eller tog ni dessa på plats i Spanien? Det är ju enklast. Mammografi är väl dock kvar? Jag vill inte ens tänka på att ruvardagarna börjar närma sig nu.....för då börjar katastroftankarna... Vinkan: spännande (och jobbiga) ruvardagar för dig framöver då. Ska hålla tummarna!!!!! Germany: hoppas hormonerna hjälper!!! En fråga till alla er som genomgått ÄD eller som vet hur man maximerar sina chanser: tror ni det finns något att göra för att maximera sina chanser att behålla ett embryo???? Ska gå på akupunktur innan insättning och försöker att äta sunt. Stressen och tankarna är det dock svårare att kontrollera Antar att det inte finns mer att göra det är det som gör dessa behandlingar så svåra: kontrollen ligger inte i våra egna händer!!! På fredag börjar vår semester och det ser jag såååå mycket fram emot. PS: är det någon av er som bor i trakterna kring GBG och vill träffas IRL för lite utbyte av tankar, tips och idéer, eller om ni känner någon i vår situation son är intresserad får ni gärna höra av er. Det vore skönt att bolla lite med någon i liknande situation tycker jag. Tur iaf att detta forum finns KRAM PÅ ER

• mariposa
    myran6801 skrev 2012-07-10 23:51:17 följande:
    Mariposa, vad spännande att ni ska sätta igång redan i september! Vilken klinik går du på? Till oss sa kliniken att det tar lite tid att hitta donator eftersom både jag o min man har mkt skandinaviskt utseende. Lycka till! Kram
    Hej! Vi går på IVI Valencia. Hoppas att de hittar en passande donator någorlunda raskt år er. Det verkar gå undan då bollen väl satts i rullning. Kram!
  • mariposa

Vinkan-intensiv tumhållning för dig nu! Jag förstår att det måste vara nervösa dagar och vågar knappt tänka på att jag snart är där själv. Hjälp!  

Germany-din positva anda och prasteronen gör säkert att nästa försök blir riktigt gynnsamt. Jag håller tummarna som du vet!

GBG- Nej, vi har inga fler tester som ska göras. Vi hade med oss papper om blodgrupp och virusprover (HIV/hepatit) och det tycks räcka. De pratade inte om ngn mammografi. Jag tycker det ur planeringssynpunkt verkar smidigt med vitrifierade ägg och undrar varför vi inte får göra så. Akupunktur tror jag kan vara bra för att främja blodtillförseln till livmodern, men det finns nog läkemedel som också kan göra det. Jag ska läsa på mer om det, så kan vi höras mer. Hade gärna träffat dig IRL så du får gärna höra av dig om du är i Sthlmstrakten ngn gång.

Kram

• Cecini

Hej alla! Känns som jag nyss kom hem från IVI Valencia och hade dom där mardröms veckorna framför mig. Nu är jag i vecka 13+2 och den lille i magen växer så det knakar. Vi tar fortfarande en dag i taget och inget för givet. Önskar jag kunde ge något bra tips till alla er som har resan framför er. Efter alla mina misslyckanden här hemma (8st) så var nog det viktigaste att jag kände så stort förtroende för kliniken och behandlingen. Istället för akupunktur så valde jag att använda mig av infraröd ljusterapi, en behandlingsform som utvecklats i USA. Den ökar blodcirkulationen och här i sverige använder man den mest för att läka skador på hästar. Då min hästtokiga väninna provat det på sin psoriasis och blivit helt fri från besvär så kände jag att det kunde vara värt ett försök. Enda gången jag lyckades bli gravid med mina egna ägg använde jag också den. Själva apparaten är dyr men på vissa ställen kan man hyra den. Den heter Warp 10 och här kan ni hitta mer info. www.pharmalight.eu/. Tänk positivt!!!

• myran6801

Ny i Gbg, tyvärr har jag inte vägarna förbi Götet men säger som Mariposa om du kommer förbi Stockholm så finns jag här!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?