• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • maja01

Hej alla. Grrr, jag blir så arg när jag läser att de i Sverige hade lyckats missa din sköldkörtelrubbning Ester! Hur är det möjligt? Så klantigt! Jag tycker det verkar fantastiskt att få tvillingar, vad bra att du har fått cerklage. Jag kan inte mycket om det men har förstått att det är ett bra sätt att avhjälpa problemet.

Vi har gjort två ivf med egna ägg härhemma blev gravid vid första men slutade med missfall. Vid båda tillfällena fick de ut få ägg (mindre än 5) och detta fastän jag har normalt fsh och amh värde. TS, oroa dig inte för att amh värdet ska spela någon roll, det är jag säker på att det inte gör. Efter första återföringen i Spanien vid vilken jag blev gravid men fick missfall betalade vi för en missfallsutredning. Eftersom jag inte hade svårt att bli gravid så kändes det som att något annat måste vara problemet. Kan säga att de var mycket noggranna och hittade "felet" satte in medicin och denna gången har det ju fungerat hur bra som helst. TS jag förstår din känsla av "att få upp tilliten" till att det ska lyckas. Kan säga dig att jag hade stoooooor tillit vid första färskförsöket då jag blev gravid men fick missfall. Vid andra försöket med frysta embryon hade jag ingen tro alls på att det skulle gå vägen i och med att jag hade läst att prognosen för frysta embryon är mycket sämre än för färska....MEN, tji fick jag. Resultatet är just nu vaken och sparkar som tusan. Vad jag vill säga med detta är att du ska lita på att det kommer att fungera, så länge dina värden är bra och livmodern normal så kommer det att fungera, det är bara en fråga om när. Det är jag övertygad om.

• NY I GBG

Hej alla! Och tack Maja för att du tror det ska gå vägen. Känns skönt att höra sånt.... Nu är det inte så mycket aktivitet längre i denna tråden. Kanske är alla på semester och tar ledigt även från FL?? Jag har i alla fall ett tips till er som ska göra ÄD och en fråga till alla: - tipset är att kolla upp med er husläkare, vårdcentral, gynekolog eller annan kontakt inom sjukvårdssektorn INNAN ni åker på ett första ÄD besök om det finns något sätt de prover som måste tas (köns- och blodsjukdomar) kan tas till en rimlig kostnad i Sverige. Om inte rekommenderar jag er att ta alla proverna och betala för dem direkt när ni är på ert första besök på IVI eller vilken klinik ni nu ska till. Det har varit URSVÅRT att överhuvudtaget hitta någon som är villig att ta proverna, informera om priser etc. Och om man ska betala för proverna själv i Sverige lär det vara mycket billigare utomlands. Vi har äntligen löst detta men det har varit oerhört komplicerat - min fråga handlar om tips på gynekologer i Göteborg som är villiga att undersöka patienter som gör ÄD utomlands. Det krävs 3-4 UL och undersökningar. Jag har en gynekolog som sagt att hon kan göra det men för en summa av 1350 kronor per gång.... - och så hade jag visst en annan fråga också: vi har möjlighet att välja mellan at använda IVIs vitrifierade ägg som de har i en äggbank, eller färska. Enligt dem är det exakt samma success rate och fördelen med vitrifierade ägg är att man kan välja datum för insättning själv. Det känns lite vanskligt att välja vitrifierade då vi inte riktigt hade hört talas om detta innan. Har någon erfarenhet av detta????? Tacksam för snabbt svar isf för vi måste bestämma snarast. Tack och kramar

• Cecini

Hej Gbg! Jobbigt att ni har haft så mycket problem med proverna. Jag har precis motsatt erfarenhet. Vi pratade med vår husläkare innan vi åkte till Spanien första gången, hon hjälpte oss med alla prover och UL gratis. Vi gjorde behandlingen på IVI Valencia och bestämde datum för transfer redan vid första besöket. Vi fick vitrifierade ägg och jag är nu i vecka 12, igår såg vi en liten som sprattlade med armar och ben på UL. Tror du kan vara helt lugn med båda alternativen, jag har läst deras forskningsrapporter angående detta och de har samma "success rate". Vi tyckte det var skönt att kunna planera resan så det passade oss. Lycka till!!

• NY I GBG

Hej Cecini och tack för detta positiva svar Skönt att höra ang vitrifierade ägg: då kanske vi kör på det också..? Känns definitivt bra att kunna välja själv när man ska åka ner igen. Särskilt då jag reser mycket i tjänsten och september redan börjar bokas upp.. Oj, vilken tur du haft med test och UL i Sverige...jag tror det är många som har problem så du ska nog skatta sig lycklig Det var möjligtvis inte i GBG du gjorde detta? Nu när vi lyckats fixa testerna skulle vi ju väldigt gärna vilja undvika at betala gynekologen 1350 för varje besök/UL. Du har inga tips på hur man kan göra för att få landstingsfinansierade gynekolog? Jag ska testa en till gynekolog genom att bara fråga henne/honom när jag går på en vanlig undersökning i nästa vecka...

• Cecini

Gbg - tyvärr inte i Göteborg. Vi bor i Skåne. Min husläkare vet om vår lååånga fertilitetshistoria så det var kanske lite därför hon var extra hjälpsam. Vi fick även göra en immunologisk utredning för säkerhets skull. Hon kontaktade även den överläkare/gynekolog som har gjort alla ultraljuden, hon visade sig vara väldigt intresserad av att lära sig mer om ÄD och jag har känt mig mycket trygg och omhändertagen hela tiden. Synd att inte alla får samma bemötande. Har nog inget bra tips, mer än att kanske bara böna och be och be om lite förståelse.

• NY I GBG

Tack. Det låter som du har träffat på fantastiska läkare. Vad härligt! Tyvärr har jag motsatt erfarenhet från GBG.... Jag skulle väldigt gärna vilja göra en imminulogiak utredning också. Jag får väl testa med att be och tjata lite... kanske att jag stöter på en förstående gynekolog nästa gång Kram och lycka till med graviditeten

• myran6801

Jag har ju tidigare skrivit här att vår husläkare på vårdcentralen hjälpt till med prover. Men nu måste jag tyvärr säga att när vi nu behövde hjälp med kompletterande prover var det plötsligt tvärstopp. Jag har ringt runt till olika kliniker men alla har sagt nej, känns plötsligt helt hopplöst. Fick häromdagen kontakt med den klinik som vi tidigare gjort inseminationer och de var först positiva till att hjälpa till men sen när de såg vilja tester det var sa de nej. Alldeles för dyra tester sa det. Så nu är vi på ruta ett igen. Så tråkigt för ivi sätter inte igång processen förrän de har fått alla provsvar. Så jag håller med dig Ny i Gbg, ta alla prover på äd kliniken.

Ang frysta ägg fr banken eller färska, tänker vi ta frysta för att kunna planera bättre.

• mariposa

Hej hej!
    Jag har mitt första besök nästa vecka och är lite smånervös nu. Jag lyder ditt råd, GBG, och tar de kompletterande proverna på plats i Spanien. Orkar inte stöta på patrull gällande det här på hemmafronten. Tack för tipset!

Och när det gäller färskförsök eller vitrifierade är jag lika villrådig som du. Nu fick jag något att tänka på...

Vilken tur att ni finns alla ni tjejer i tråden!
    Kram

• NY I GBG

Hej, Ja, Mariposa, det bästa är nog att ta proverna direkt där, så slipper ni problem sen. Min sambos prover fick vi genom att han är blodgivare men sen när jag skulle anmäla mig för att lämna blod visade det sig att jag inte får lämna blod, för jag har för lågt blodvärde. Och detta skulle i vilket fall som helst inte ge mig alla tester, i o m att kvinnan måste ta fler tester. Myran: vad synd att ni inte längre får hjälp med testerna. Det enklaste i ett sådant fall är ju att ta dem i Spanien men jag antar att ni inte har någon Spanienresa inbokad innan det är dags... Annars kan man ta testerna på annan ort i Spanien också.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?