• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • NY I GBG

Jag tycker det verkar konstigt att läkare skulle kalla en donator för en genetisk mamma.... Psykologerna som är inkopplade gör ju väldigt klart för donatorerna att de lämnar ett ägg för att hjälpa ett par men efter att de lämnat ägget så upphör alla tänkbara band..... Genetisk mamma om donatorn känns som en olyckligt vald terminologi, men alla gör ju förstås som de tycker känns bäst och inget ont i det förstås Hoppas ni alla har det bra! Vi är i slutskedet av att bestämma om vi ska försöka med min syster som donator eller okänd donator. Vi har bokat tid i Umeå och har köpt biljetter men vi kanske inte åker, utan bokar direkt i Spanien istället Och så hade vi vårt avslutningssamtal med läkare på sjukhuset. Så skönt att inte behöva gå tillbaka dit. Jag tycker verkligen inte vi blivit väl bemötta så det ska bli skönt att slippa gå dit mer. Avslutningssamtalet hade vi kunnat skippa. Det gjorde oss inte klokare utan skapade istället mer osäkerhet men jag försöker ignorera detta då jag vill vara positiv inför ÄD Kram

• Vinterprinsessa

Ny i Gbg: lite nyfiken på dina tankar osv då du står inför en ÄD, om du vill dela med dig förstås? Har själv gjort en ÄD och funderar på ett syskonförsök. ÄD är det bästa jag gjort, helt otroligt

• NY I GBG

Hej Vinterprinsessa. Delar gärna med mig, men det riskerar att bli ett långt inlägg. Så många tankar....... Skulle gäääärna vilja bolla och få lite feedback från dig också, som gått igenom ÄD och är nöjd. Skriver mer senare. På jobbet nu. Kram

• Ester03

Att man inte vill prata med ett barn om en 'genetisk mamma' kan jag förstå och jag tycker nog att äggdonation, genetik, biologi och donator är lite väl svåra begrepp att förklara för små barn. Dock har jag svårt att förstå varför biologisk och genetisk mor skulle vara negativa begrepp i sig. För de flesta barn som föds så är ju den biologiska och genetiska mamman samma person, men vid äggdonation så finns ju två kvinnor inblandade. Det enda jag vet om mina barns genetiska mor är hennes ålder och blodgrupp och jag skulle nog inte vilja veta så mycket mer, men hon har ju bidragit med 50% av arvsmassan till mina barn. Barnen kommer ha likheter med henne både till personlighet och utseende, men de jämförelserna kommer aldrig att göras eftersom de aldrig kommer att träffas. 

Jag kvalificerar inte för äggdonation i Sverige och därför har vi gjort det i Spanien genom att betala med våra sista besparingar. Om jag hade kunnat få hjälp med äggdonation i Sverige så hade mina barn i framtiden haft rättigheten att söka upp sin genetiska mamma och eventuellt knyta band med henne, och det är jag faktiskt glad att det aldrig kommer att ske. Trots detta så finns det ingen annan person på jorden som jag är så tacksam till som denna kvinna som donerat ägg till mig två gånger.

• mariposa

Bra att du startade denna tråd, Ny i GBG!

Ester, Maja och älskarjordgubbar: Jag har en första konsultation inbokad på en IVI-klinik i Spanien i sommar. De har skickat information om ÄD etc, men ingenstans kan jag läsa om villkoren. Ponera att det inte lyckas efter x antal återföringar, hur gör man då? Är det alla pengarna i sjön? Hur många försök har man på sig? Nu ska jag inte måla f-n på väggen, men det känns viktigt att sätta sig in i detta. Antar att jag får veta mer under vårt besök, men det skulle vara intressant att höra hur det sett ut på era kliniker.
    Tack på förhand! {#emotions_dlg.flower}

• Ester03

Mariposa:

Varje IVF-klinik har sina egna regler och villkor, och självklart ska de kunna skicka allt detta till er redan innan ni gör ert första besök. Villkoren brukar finnas på klinikens hemsidan att ladda ner. Vi har varit på tre olika privata IVF-kliniker och personalen har alltid varit kunnig och professionell samt följer sina egna etiska riktlinjer och landets lagstiftning. Utgå dock från att när det drivs i privat regi så är det kommersiellt. Det betyder att du i princip kan göra så många försök du vill så länge du betalar. Jag har en väninna som valde att aldrig pröva äggdonation utan fortsätta med sina egna ägg trots många missfall, och hon födde till slut ett levande barn på 18:e försöket vid 43 års ålder. Jag gjorde 10 IVF-behandlingar med egna ägg på två olika kliniker innan vi övergick till äggdonation. Det var läkaren på den andra kliniken som till slut rekommenderade oss att resa till Spanien.

Jag har svårt att tänka mig att det någonstans finns en barn eller graviditetsgaranti. Så länge som behandlingen och överföringen fungerat som den ska så brukar man betala fullt pris. Om donatorn inte får fram några ägg alls brukar man få pengarna tillbaka, och blir det endast några få ägg kan man få betala ett mindre belopp. Det är bl.a. detta ni måste få veta, hur många ägg ni är garanterade att få och när återbetalningar görs och när det inte görs. På kliniken vi var i Spanien så betalar man halva beloppet innan donatorn påbörjat behandlingen och andra halvan samma dag som överföringen, dvs ett par veckor innan man vet om man blir gravid eller inte.

Lycka till! 

• maja01

Hej Mariposa. Innan vi valde klinik hade vi samma funderingar som du ger uttryck för. Just känslan av att det inte finns några "garantier". En av anledningarna att vi valde IM i Barcelona är att de har ett program som innehåller en form av garanti. Om man blir godkänd för detta program så garanterar kliniken vid äggdonation en graviditet som pågår i mer än 12 veckor. Gränsen 12 veckor har de satt för de är av åsikten att missfallsrisken efter 12 fullgångna veckor är mindre än 3% enligt vad läkaren där berättade för oss. Programmet innehåller 3 äggdonations omgångar med färska ägg och samtliga frysomgångar däremellan. Dessutom garanterar kliniken minst 6 mogna ägg per omgång. Att sedan 6 mogna ägg inte är samma sak som att man får 6 bra embryon är en annan sak. Vi fick 9 ägg från vår donator 2 embryon återfördes i färsk försöket och 4 blev nerfrysta, resten fick kastas pga de ej blev fertiliserade eller ej delade sig som de skulle. Hursomhelst, garantin de lämnar är att om de inte lyckas åstadkomma en graviditet som varar längre än 12 veckor inom ramen för de 3 behandlingarna samt frysförsöken så får man tillbaka 2/3 av paketpriset man har betalat. Om kliniken lyckas åstadkomma en pågående graviditet snabbare än de 3 behandlingarna, ex. i första omgången som i vårt fall så "vinner" de på det eftersom de då har fått full betalning men inte behövt genomföra samtliga behandlingar. Vi resonerade som så att för vår del skulle vi vara tacksamma om de lyckades direkt eftersom vi redan har haft ett par missfall, därför tyckte vi att detta var ett bra alternativ för vår del. Jag har enbart goda saker att säga om IM, deras personal pratar bra engelska och uppträder mycket professionellt.

• Ester03

Maja: Intressant med graviditetsgarantin som er klinik ger. Hur mycket kostar då dessa tre äggdonationsomgångar? Vid Eugin-kliniken kostar ett färskförsök 4500 Euro plus 1500 Euro för donatorns mediciner. Om man vill kan man instället inhandla medicinerna till donatorn själv och ta med till kliniken. Det har vi gjort och då har vi tjänat några hundra Euro. Sedan tillkommer förstås de undersökningar och mediciner man själv behöver, och där beror ju kostnaden på vad man behöver och var man handlar medicinerna, samt förstås flyg och hotell-kostnader.

Vi jämförde inte olika kliniker innan vi började utan vi kontaktade den klinik vi blivit rekommenderad, men det som vi gillade med Eugin var att de är lätta att kommunicera med (alla kan engelska, de svarar snabbt på mejl och telefon osv), att vi gillar staden Barcelona och att man kan flyga billigt dit, att de har relativt hög success rate (61% av alla försök resulterar i en graviditet), att vi kunde få samma donator till syskonförsöket, samt att det var kort väntetid (det tog knappt tre månader från första besöket tills jag var gravid, och detta var efter åratal av IVF-behandlingar).    

• NY I GBG

Maja: en fråga: det låter intressant med paketpriset på IM. Vi måste bestämma om vi ska köra IVI Barcelona eller IM Barcelona. Hur mycket kostade paketpriset på tre ÄD omgångar? Tacksam för svar så man kan bestämma sig i djungeln av kliniker!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?