• Elit

Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad

Från Ekonomistas.

"Nyligen publicerades den första tunga utvärderingen av den norska könskvoteringslagen, och resultaten visar att lagen haft en stor inverkan på företagen och att värden för miljarder gått upp i rök...

I huvudanalysen visas vidare att en påtvingad (dvs orsakad av lagen) ökning av andelen kvinnor i styrelserna med 10 procent ledde till en minskning av företagens värde (mätt som Tobins Q) med 12,4 procent...

...Sammantaget visar studien att Norges lag om könskvoterade börsstyrelser har varit synnerligen dyrköpt. Särskilt hårt drabbades de företag där erfarna styrelser är särskilt viktiga... Lärdomarna från Norge visar att lagstiftning om könskvotering hotar att bli en mycket kostsam väg mot jämställdhet i näringslivet."

Detta är alltså mycket starkt stöd för att kvotering är negativt för tillväxten och lönsamheten vilket inte kom som någon överraskning för någon (förutom en och annan genusfeminist.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-24 09:50
    Några framstående Svenska forskare inom ekonomi diskuterar varför man på EU-nivå vill besluta om könskvotering i Bolagsstyrelser. Deras slutsats, som presenteras på samma ställe som texten ovan, blir:

"Den rimligaste förklaringen som vi kunde komma på är att man betraktar styrelsernas sammansättning som en konkurrensfråga. Alltså: EU-parlamentet anser att om ett företag har kvinnor i styrelsen, så måste detta innebära stor nackdel för detta företags produktivitet och konkurrenskraft. Därför måste EU, för att få en rättvis konkurrens (?a level playing field?, som det heter i EU-terminologin), tvinga alla företag att ta på sig samma konkurrensnackdel."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad
  • Elit

Lite mer intressanta fakta:

Kvotering har lett till sänkt kunskapsnivå i Norska bolagsstyrelser
    Kvoteringen har också lett till att underminera kunskapsnivån bland de som sitter i de norska bolagens styrelser. Sedan 2002 har de kvinnor som tagits in varit i genomsnitt sju år yngre än de män som de har ersatt. Kvinnorna har ofta kommit från mellanchefsnivå, till skillnad mot männen som oftare har erfarenhet av högre chefspositioner.
    Dock har de högre formell utbildning men vem se det såhär, skulle du hellre åka med någon som kört rally på professionell nivå under många år eller åka med någon som läst om hur man kör rally i många år och men har bara kört lite på landsväg?

Den absoluta mängden kvinnor i bolagsstyrelsen har sjunk
    Eftersom 30 % av alla företag bytte bolagsform eftersom lagstiftningen sjönk antalet kvinnliga styrelseledarmöten från 950 till 750 efter lagen infördes. Och fördelarna med kvoteringen i Norge? Ja, det är att en liten klick kvinnor - som redan hade relativt goda karriärer - fick ännu bättre position. En grupp på 70 kvinnor har tagit säte i mer än 300 bolagsstyrelser.

Kvinnliga chefer anställer inte mer kvinnor eller ger kvinnor högre lön.
    Lena Hensvik har skrivit rapporten för IFAU och kan inte finna några samband mellan andel kvinnliga chefer och lönestrukturen. Ej heller finns det något belägg för att kvinnliga chefer anställer fler kvinnor än manliga chefer gör. Underlaget är omfattande då studien enligt IFAU ”undersöker samtliga arbetsplatser i offentlig sektor och ett representativt urval av arbetsplatser i privat sektor under 1996-2008.

Kvinnliga chefer ökar risken för att utsättas för mobbing
    "Studien bygger på enkäter med drygt 21 000 EU-medborgare och har genomförts av organisationen Eurofound... Resultatet visar att medarbetaren löper större risk att utsättas för mobbning på arbetsplatsen om chefen är en kvinna. Om du är kvinna och din chef också är en kvinna, är risken fördubblad. Om du är man och har en kvinnlig chef är risken för mobbning förhöjd med 80 procent. Personer som har en kvinnlig chef är också i högre grad missnöjda med sitt jobb.

Den ända goda nyheten är att det är fler människor emot kvotering idag än det var för några år sedan.

• Florence
    Elit skrev 2012-04-17 12:57:04 följande:
    Från Ekonomistas.
    ...
    Hej Elit
    Är du här och förstör en trevlig diskussion med en massa fakta igen?

Nej skämt åsido.
    Jag är emot kvotering, eftersom positiv särbehandling av en individ alltid innebär negativ särbehandling av någon annan. Inom vissa områden, som politiken och skolan kanske det skulle finnas vits med någorlunda jämn könsfördelning, men det är nog bättre att vidta andra åtgärder. Inom skolan tror jag man måste återupprätta lärarnas status, kanske genom att låta kompetens inom kärnämnen och eleverna (mätbara) skolresultat betala sig. Inom överiga områden riskerar det dock att bli kontraproduktivt, eller som Margareta Winberg så fint sammanfattade:
    "Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb".

Du skriver många faktaspäckade inlägg, men det måste vara tidskrävande att posta väl underbygga inlägg riktat till en individ, bara för att se diskussionen dö ut med motiveringen: "det är tråkigt med fakta" eller "om jag skulle acceptera dina vetenskapliga rön skulle jag bli tvungen att ändra världsbild, och det vill jag inte", eller "det finns hela bibliotek som motsäger dina fakta, men du får leta upp dem själv".
    Du har inte funderat på att börja blogga, så att du kan nå ut till flera?

PS.
    Se bara vad som hände med tråden om manliga fartdårar när jag kastade in lite statistik: tvärdött!
  • Rödnäbba

"ökning av andelen kvinnor i styrelserna med 10 procent ledde till en  minskning av företagens värde "

det säger väl allt. Långt kvar till jämställdhet.

Jag är för kvotering.

• Elit
    Florence skrev 2012-04-17 17:34:35 följande:
    Hej Elit
    Är du här och förstör en trevlig diskussion med en massa fakta igen?

Nej skämt åsido.
    Jag är emot kvotering, eftersom positiv särbehandling av en individ alltid innebär negativ särbehandling av någon annan. Inom vissa områden, som politiken och skolan kanske det skulle finnas vits med någorlunda jämn könsfördelning, men det är nog bättre att vidta andra åtgärder. Inom skolan tror jag man måste återupprätta lärarnas status, kanske genom att låta kompetens inom kärnämnen och eleverna (mätbara) skolresultat betala sig. Inom överiga områden riskerar det dock att bli kontraproduktivt, eller som Margareta Winberg så fint sammanfattade:
    "Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb".

Du skriver många faktaspäckade inlägg, men det måste vara tidskrävande att posta väl underbygga inlägg riktat till en individ, bara för att se diskussionen dö ut med motiveringen: "det är tråkigt med fakta" eller "om jag skulle acceptera dina vetenskapliga rön skulle jag bli tvungen att ändra världsbild, och det vill jag inte", eller "det finns hela bibliotek som motsäger dina fakta, men du får leta upp dem själv".
    Du har inte funderat på att börja blogga, så att du kan nå ut till flera?

PS.
    Se bara vad som hände med tråden om manliga fartdårar när jag kastade in lite statistik: tvärdött!
    Ja, det blir inte så många kommentarer trots över 100 klick på tråden. Inte så mycket att diskutera utan snarare att begrunda.

Margareta Winberg är förmodligen en av de största idioter som någonsin varit en del av vår regering men den kommentaren var faktiskt en av de få guldkorn hon lyckades prestera = )

Ja, det är inte särskilt tidseffektivt, det har du helt rätt i. Dock använder jag mig av att "klippa och klistra" vilket sparar mycket tid. Har även onekligen blivit ganska snabb på att skriva inlägg eftersom jag har det mesta i minnet.
    Jag har funderat på att göra en hemsida där människor kan få tillgång till all forskning som de kan använda när de diskuterar mot genusfeminister. Det största problemet är att de flesta människor inte har en aning om vad forskningen säger så de köper allt som genusfeministerna säger eftersom de låter bra, de förstår inte att det helt saknar substans och är helt ovetenskapligt. Skall bara komma på ett sätt så man kan göra det helt anonym eftersom det inte spelar någon roll om du har vetenskapligt stöd för det man säger, det kommer ändå får så oerhörda konsekvenser för en personligen. Bara titta på de helt bisarra tillmälen Pär ström fått offentligt. Genusindustrin har ungefär samma positiva inverkan på forskningen som katolska kyrkan hade när det begav sig.
  • Elit

Ingen genusfeminist som har lust att kommentera detta? Jag är nyfiken på vad det skall komma för ursäkt för att det inte gick som de tänkt sig. All pseudovetenskap kännetecknas av att man kan vända på alla resultat som går emot de egna förutsägelserna så jag väntar med spänning =)

• grind
    Elit skrev 2012-04-22 17:10:21 följande:
    Ingen genusfeminist som har lust att kommentera detta? Jag är nyfiken på vad det skall komma för ursäkt för att det inte gick som de tänkt sig. All pseudovetenskap kännetecknas av att man kan vända på alla resultat som går emot de egna förutsägelserna så jag väntar med spänning =)
    Det kommer antagligen aldrig att komma något svar.

Feminism och svensk genusvetenskap baseras på känslor och inte fakta. Att det här tillkommer fakta är för dem ointressant eftersom den pekar i en riktning som strider med deras tro och förhoppning. 

Att försöka övertyga en feminist om frågor kring biologi och genus är ungefär lika enkelt som att övertyga en bokstavstrogen kristen att människan härstammar från apan. Det går inte eftersom de inte klarar av att analysera fakta rationellt. 
  • Köpenhamn

Men , hur menar man? Är själv mot kvotering av styrelser då jag anser att ägare själva bör få bestämma över sina egna bolag. Inget av dina alternativ passar för min åsikt i frågan.

Jag förstår nog inte det du skriver. Det är väl klart att börskursen sjunkit även i Norge de senaste åren. Borde inte ha med kvoteringslagen att göra öht. Hela västvärlden har haft bolag som sjunkit i värde. Vi har haft en lågkonjunktur!

Förmodligen missförstår jag hela poängen med ditt inlägg. Ber om ursäkt i så fall. Efter franska valet gick företagens värde ner ca fyra procent i Sverige. Med eller utan könskvotering av våra styrelser.

Man får hålla isär äpplen och päron.

• Köpenhamn

Trodde ni ville ha en diskussion....

För egen del tror jag att det är en poäng med både män och kvinnor i styrelser och ledningsgrupper. Men med privat ägande är det omoraliskt att lagstifta om det. Bättre då att möta argumentet att det INTE FINNS några kompetenta kvinnor.

Kvinnor och män kompletterar ofta varandra eftersom de har lite olika grundförutsättningar i livet. Som jag ser det.

Tycker mig se en tendens till att kvinnor ofta har ett större mod i att hävda sina åsikter och grundvärderingar. En mer utvecklad förmåga att stå emot grupptryck.

Tror på allvar att västvärden inte haft en lika djup lågkonjunktur om fler kvinnor i 30-50 års åldern suttit på höga poster inom finanssektorn. Män har en större tendens att ta risker och följa en flockmentalitet. Detta är mina helt egna, privata iakttagelser.

Nu senast (dagens svd) läser vi om en kvinna som på ett tidigt stadium motsatte sig saudiaffären tex.

• grind
    Köpenhamn skrev 2012-04-26 08:35:29 följande:
    Trodde ni ville ha en diskussion....

För egen del tror jag att det är en poäng med både män och kvinnor i styrelser och ledningsgrupper. Men med privat ägande är det omoraliskt att lagstifta om det. Bättre då att möta argumentet att det INTE FINNS några kompetenta kvinnor.

Kvinnor och män kompletterar ofta varandra eftersom de har lite olika grundförutsättningar i livet. Som jag ser det.

Tycker mig se en tendens till att kvinnor ofta har ett större mod i att hävda sina åsikter och grundvärderingar. En mer utvecklad förmåga att stå emot grupptryck.

Tror på allvar att västvärden inte haft en lika djup lågkonjunktur om fler kvinnor i 30-50 års åldern suttit på höga poster inom finanssektorn. Män har en större tendens att ta risker och följa en flockmentalitet. Detta är mina helt egna, privata iakttagelser.

Nu senast (dagens svd) läser vi om en kvinna som på ett tidigt stadium motsatte sig saudiaffären tex.
    Du har lite märkliga slutsatser i ditt inlägg.

Kvinnor har mer empati och värdesätter pengar i mindre utsträckning än män. Att t.e.x. gå emot Suadiaffären som denna kvinna gjorde är ur ett ekonomiskt perspektiv fullständigt huvudlöst. Så att t.e.x. män i större utsträckning accepterar affärer i moraliskt gränsland är positivt för företagen då deras främsta uppgift är att maximera företagets vinst.

Det är också av denna orsak som flera kulturer hellre ser män i toppen då de agerar rationellt utan att blanda in empati och känslor.

Att kvinnor skulle stå emot grupptryck kan jag inte hålla med om alls. I det här fallet handlar det inte om grupptryck utan om att män hellre tjänar pengar än kvinnor. Det sociala är rent generellt viktigare för kvinnor varför de oftare hamnar i konsensus.
Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad