Inlägg från: grind |Visa alla inlägg
  • grind

Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad

Elit skrev 2012-04-22 17:10:21 följande:
    Ingen genusfeminist som har lust att kommentera detta? Jag är nyfiken på vad det skall komma för ursäkt för att det inte gick som de tänkt sig. All pseudovetenskap kännetecknas av att man kan vända på alla resultat som går emot de egna förutsägelserna så jag väntar med spänning =)
    Det kommer antagligen aldrig att komma något svar.

Feminism och svensk genusvetenskap baseras på känslor och inte fakta. Att det här tillkommer fakta är för dem ointressant eftersom den pekar i en riktning som strider med deras tro och förhoppning. 

Att försöka övertyga en feminist om frågor kring biologi och genus är ungefär lika enkelt som att övertyga en bokstavstrogen kristen att människan härstammar från apan. Det går inte eftersom de inte klarar av att analysera fakta rationellt. 
  • grind
    Köpenhamn skrev 2012-04-26 08:35:29 följande:
    Trodde ni ville ha en diskussion....

För egen del tror jag att det är en poäng med både män och kvinnor i styrelser och ledningsgrupper. Men med privat ägande är det omoraliskt att lagstifta om det. Bättre då att möta argumentet att det INTE FINNS några kompetenta kvinnor.

Kvinnor och män kompletterar ofta varandra eftersom de har lite olika grundförutsättningar i livet. Som jag ser det.

Tycker mig se en tendens till att kvinnor ofta har ett större mod i att hävda sina åsikter och grundvärderingar. En mer utvecklad förmåga att stå emot grupptryck.

Tror på allvar att västvärden inte haft en lika djup lågkonjunktur om fler kvinnor i 30-50 års åldern suttit på höga poster inom finanssektorn. Män har en större tendens att ta risker och följa en flockmentalitet. Detta är mina helt egna, privata iakttagelser.

Nu senast (dagens svd) läser vi om en kvinna som på ett tidigt stadium motsatte sig saudiaffären tex.
    Du har lite märkliga slutsatser i ditt inlägg.

Kvinnor har mer empati och värdesätter pengar i mindre utsträckning än män. Att t.e.x. gå emot Suadiaffären som denna kvinna gjorde är ur ett ekonomiskt perspektiv fullständigt huvudlöst. Så att t.e.x. män i större utsträckning accepterar affärer i moraliskt gränsland är positivt för företagen då deras främsta uppgift är att maximera företagets vinst.

Det är också av denna orsak som flera kulturer hellre ser män i toppen då de agerar rationellt utan att blanda in empati och känslor.

Att kvinnor skulle stå emot grupptryck kan jag inte hålla med om alls. I det här fallet handlar det inte om grupptryck utan om att män hellre tjänar pengar än kvinnor. Det sociala är rent generellt viktigare för kvinnor varför de oftare hamnar i konsensus.
  • grind
    supersemlan skrev 2012-05-13 11:03:50 följande:

"Fakta Norges kvoteringslag

Lagen gäller alla statliga företag och alla publika privata företag.

Den innebär att minst 40 procent av ledamöterna vara kvinnor i styrelser med minst nio medlemmar.
    Lagen började gälla den 1 januari 2004 för de statliga företagen och två år senare för de privata.
    Om de privata företagen inte uppfyllde kraven senast 2008 hotades de av tvångslikvidering. Några blev varnade, men den 1 april 2008 hade alla berörda bolag uppfyllt sina kvoteringsplikter.
    Efter den norska pionjärinsatsen har andra europeiska länder följt efter. Spanien har en variant, liksom Nederländerna. I Frankrike har ett förslag om kvotering påbörjat lagstiftningsprocessen."

Europa är dekadent och håller på att konkurreras ut och jag är inte förvånad över att det saknas tecken på tillfrisknande.

Folk gnäller över att jobb försvinner till andra världsdelar men fortsätter samtidigt att stödja en politik som påskyndar denna utveckling. 
Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad