Inlägg från: Florence |Visa alla inlägg
  • Florence

Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad

Elit skrev 2012-04-17 12:57:04 följande:
    Från Ekonomistas.
    ...
    Hej Elit
    Är du här och förstör en trevlig diskussion med en massa fakta igen?

Nej skämt åsido.
    Jag är emot kvotering, eftersom positiv särbehandling av en individ alltid innebär negativ särbehandling av någon annan. Inom vissa områden, som politiken och skolan kanske det skulle finnas vits med någorlunda jämn könsfördelning, men det är nog bättre att vidta andra åtgärder. Inom skolan tror jag man måste återupprätta lärarnas status, kanske genom att låta kompetens inom kärnämnen och eleverna (mätbara) skolresultat betala sig. Inom överiga områden riskerar det dock att bli kontraproduktivt, eller som Margareta Winberg så fint sammanfattade:
    "Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb".

Du skriver många faktaspäckade inlägg, men det måste vara tidskrävande att posta väl underbygga inlägg riktat till en individ, bara för att se diskussionen dö ut med motiveringen: "det är tråkigt med fakta" eller "om jag skulle acceptera dina vetenskapliga rön skulle jag bli tvungen att ändra världsbild, och det vill jag inte", eller "det finns hela bibliotek som motsäger dina fakta, men du får leta upp dem själv".
    Du har inte funderat på att börja blogga, så att du kan nå ut till flera?

PS.
    Se bara vad som hände med tråden om manliga fartdårar när jag kastade in lite statistik: tvärdött!
Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad