• Alecto

Arabiska - ett farligt språk?

Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • Litet My
    Younes skrev 2012-04-08 15:20:02 följande:
    Instämmer!
    Inte för att jag är antisemitist, men för att jag upplever att Araberna blir snart lika förföljda som judarna var. 

Inte bara jag som befarar att "historien upprepar sig" Gråter Fast mot muslimer denna gången.
  • Alecto

Det känns ändå som de flesta inser att ett språk inte är farligt och är öppna för att barnen skall lära sig vilket jag hoppades på.

Historien kommer nog alltid upprepa sig på ett eller annat sätt för tyvärr lär inte folk av historien. Det finns puckon och nötter inom alla kategorier av religioner, folkslag och nationer och fundamentalisterna är de som är farliga oavsett ursprung.

• Anonym (Bara undrar)

Om barnen nu ska lära sig arabiska eller andra främande språk redan i förskolan så varför inte finska och norska också då det är våra grannländer........Bara undrar.....men inga svenska föräldrar skulle väl vela att deras barn lärde sig finska.

• bitte67
    Instämmer!
    Inte för att jag är antisemitist, men för att jag upplever att Araberna blir snart lika förföljda som judarna var. 
    Litet My skrev 2012-04-08 15:29:33 följande:
    Inte bara jag som befarar att "historien upprepar sig" Gråter Fast mot muslimer denna gången.
    Håller verkligen med. Det känns som om muslimerna har blivit de nya judarna. De får skulden för allt ont här i världen, precis som judarna i början på 1900-talet.
  • Purpurbräcka
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 16:18:58 följande:
    Om barnen nu ska lära sig arabiska eller andra främande språk redan i förskolan så varför inte finska och norska också då det är våra grannländer........Bara undrar.....men inga svenska föräldrar skulle väl vela att deras barn lärde sig finska.

Varför inte? Häftigt språk ju!
  • Anonym (Bara undrar)
    Purpurbräcka skrev 2012-04-08 16:28:50 följande:
    Varför inte? Häftigt språk ju!
    Man har ju alltid hört hur svenskar sett/ser ner på finnar....så jag tror att det skulle bli rama skri om barnen skulle få lära sig finska fraser.
  • daddybear
    Instämmer!
    jag är inte heller antisemit men antisionist, stor skillnad 
  • Queenie70
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 16:50:01 följande:
    Man har ju alltid hört hur svenskar sett/ser ner på finnar....så jag tror att det skulle bli rama skri om barnen skulle få lära sig finska fraser.

Va? Var bor du egentligen? Har svårt att se att någon som jag känner, nånsin har känt eller är ytlig bekant med skulle ens höja på ett ögonbryn om ens barn fick lära sig säga "hej" eller "mamma" på finska, arabiska, kinesiska eller vad det nu kan vara. Det handlar liksom inte om att de ska lära sig det fullständiga språket eller att de ska ha det som vardagsspråk. Det som det handlar om är att de på dagis eller skola som en roliga sak skulle få lära sig lite om olika länder som kompisar kommer ifrån och utbyta några fraser på kul....
  • 20120419

I Malmö är arabiskan snart huvudspråk så jag misstänker at tmin dotter kommer kunna arabiska flytande.

• Younes
    daddybear skrev 2012-04-08 17:00:09 följande:
    jag är inte heller antisemit men antisionist, stor skillnad 
    Jag var tvungen att googla. Har aldrig under mina 34 år hört att det fanns något som hette så, antisionism. (Trots att jag tycker mig vara ganska allmänbildad och politiskt engagerad. Nåja, det är ju helt oviktigt, Men alltid kul att lära sig något nytt.)

Min man, som är arab och även muslim, är helt klart antisionist. Min mor som är praktiserande kristen (Pingstvän) är sionist (antar jag att motsatsen heter). Men ingen av dem är antisemit.
    Själv tycker/tror jag att konflikten aldrig kommer att lösas och att den är orättvis för att Israel har så mycket mer resurser. Försökte förklara för min mor att det är fel av Israel att bomba Gaza som i praktiken inte är annat än ett fängelse, vilket hon inte höll med om. "De kan ju krypa ut genom tunnlarna om de vill".

Nu hamnade vi OT, men det är smällar man får ta.
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?