• Alecto

Arabiska - ett farligt språk?

Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • Miss Cee
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 16:18:58 följande:
    Om barnen nu ska lära sig arabiska eller andra främande språk redan i förskolan så varför inte finska och norska också då det är våra grannländer........Bara undrar.....men inga svenska föräldrar skulle väl vela att deras barn lärde sig finska.
    Varför i hela världen skulle man inte vilja att barnen lärde sig lite finska?

Som svar på ursprungsfrågan så har jag inget alls emot att sonen lär sig lite ord på viket språk som helst.
    Däremot så vill jag inte att han ska växa upp i en miljö där omgivningens svenskakunskaper gör att han själv får svårt att prata utan att "bryta". Men det är knappast något som inträffar för att man lär sig några glosor på ett annat språk. Eller 50 glosor för den delen.
    Ordet
  • daddybear
    Younes skrev 2012-04-08 18:24:19 följande:
    Jag var tvungen att googla. Har aldrig under mina 34 år hört att det fanns något som hette så, antisionism. (Trots att jag tycker mig vara ganska allmänbildad och politiskt engagerad. Nåja, det är ju helt oviktigt, Men alltid kul att lära sig något nytt.)

Min man, som är arab och även muslim, är helt klart antisionist. Min mor som är praktiserande kristen (Pingstvän) är sionist (antar jag att motsatsen heter). Men ingen av dem är antisemit.
    Själv tycker/tror jag att konflikten aldrig kommer att lösas och att den är orättvis för att Israel har så mycket mer resurser. Försökte förklara för min mor att det är fel av Israel att bomba Gaza som i praktiken inte är annat än ett fängelse, vilket hon inte höll med om. "De kan ju krypa ut genom tunnlarna om de vill".

Nu hamnade vi OT, men det är smällar man får ta.
    jobbigt men en mor som har den hållningen om man inte håller med, min mor är om något mer rabiat än jag på israel/palestina frågan sen kan jag personligen känna, jag googlade oxå för att tänkte någon galning skulle kalla mig rasist så tånkte jag att jag skulle se vad dom fick fram att det inte är lika knutet till antisemitist som wiki sa. men vissa kommer nog påstå det, jag tycker bara att palestinierna ska få tillbaka palestina som stals från dem av FN 1946 om jag minns rätt
  • daddybear
    Miss Cee skrev 2012-04-08 18:31:25 följande:
    Varför i hela världen skulle man inte vilja att barnen lärde sig lite finska?

Som svar på ursprungsfrågan så har jag inget alls emot att sonen lär sig lite ord på viket språk som helst.
    Däremot så vill jag inte att han ska växa upp i en miljö där omgivningens svenskakunskaper gör att han själv får svårt att prata utan att "bryta". Men det är knappast något som inträffar för att man lär sig några glosor på ett annat språk. Eller 50 glosor för den delen.
    en stor sak är att bryta kan man räkna som dialekt i vissa områden då det är så stora. rinkeby svenskan tex. är det fortfarande att bryta  när det klassas som dialekt? menar sskånskan är ju påväerkad av dansken till viss del, bryter dom då för att det är influerat av danska?
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 18:11:12 följande:
    Va? Var bor du egentligen? Har svårt att se att någon som jag känner, nånsin har känt eller är ytlig bekant med skulle ens höja på ett ögonbryn om ens barn fick lära sig säga "hej" eller "mamma" på finska, arabiska, kinesiska eller vad det nu kan vara. Det handlar liksom inte om att de ska lära sig det fullständiga språket eller att de ska ha det som vardagsspråk. Det som det handlar om är att de på dagis eller skola som en roliga sak skulle få lära sig lite om olika länder som kompisar kommer ifrån och utbyta några fraser på kul....
    Har du någonsin varit på ett dagis där bara en i gruppen av barnen är svenskt av 17-18 barn. Det lilla barnet hör hela dagarna det andra barnen prata sina språk och även pedagogerna då flertalet av dem inte är svenskar heller. Hur ska barnet lära sig sitt eget modersmål då man även blandar in det som en rolig sak att kunna några fraser på andra språk
    Nej lär barnen svenska och mäjligen nått om våra grannländer först.....Låt sen barnet när det är nog gammalt få lära sig det barnet vill.
  • daddybear
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 18:44:41 följande:
    Har du någonsin varit på ett dagis där bara en i gruppen av barnen är svenskt av 17-18 barn. Det lilla barnet hör hela dagarna det andra barnen prata sina språk och även pedagogerna då flertalet av dem inte är svenskar heller. Hur ska barnet lära sig sitt eget modersmål då man även blandar in det som en rolig sak att kunna några fraser på andra språk
    Nej lär barnen svenska och mäjligen nått om våra grannländer först.....Låt sen barnet när det är nog gammalt få lära sig det barnet vill.
    så vart är skillnaden mellan finska och arabiska? hur ska barnet lära sig sitt modersmål om det bombas med finska? konstig logik
  • Queenie70

Om man går på ett dagis där man är enda svensk och man majoriteten av dagen talar ett annat språk, så tror du att det gör till eller ifrån om man får lära sig säga "hej" på finska? Och att "lära sig modersmålet" är väl ändå nåt man gör hemma hos sin svenska familj i första hand?

Förövrigt har jag aldrig träffat på ett dagis där man inte komunicerar med barnen på svenska faktiskt....   

Att växa upp i en mångkulturell miljö och att "utsättas" för andra språk än svenska blir en rikedom och de barnen får massor gratis som andra barn inte får. Om det svenska barnet med svenska föräldrar inte förmår lära sig svenska under de omständighetera så torde det bero på att man har ett fattigt föräldrarhem där föräldrarna hellre sitter framför datorn än komunicerar med sina barn.   
  • Purpurbräcka

Mer synd om barnen från icke-svensktalande hem i så fall. Barn med svensktalande föräldrar lär sig ju språket därifrån. Däremot är det nog inte så lätt att börja skolan (förmodligen även där i en klass där få har svenska som modersmål) och försöka ta till sig kunskapen som serveras där i samma takt som elever i homogent svensktalande områden.
  • Anonym (Bara undrar)
    daddybear skrev 2012-04-08 18:47:58 följande:
    så vart är skillnaden mellan finska och arabiska? hur ska barnet lära sig sitt modersmål om det bombas med finska? konstig logik
    För att barnet inte hör finskan hela tiden då barnet är på förskolan då det inte finns några finsktalande barn på skolan.
  • Purpurbräcka
    Purpurbräcka skrev 2012-04-08 18:51:33 följande:

Mer synd om barnen från icke-svensktalande hem i så fall. Barn med svensktalande föräldrar lär sig ju språket därifrån. Däremot är det nog inte så lätt för ett barn med annat modersmål att börja skolan (förmodligen även där i en klass där få har svenska som modersmål) och försöka ta till sig kunskapen som serveras där i samma takt som elever i homogent svensktalande områden.

Vill ha en redigeringsfunktion på det här forumet!
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 18:50:35 följande:
    Om man går på ett dagis där man är enda svensk och man majoriteten av dagen talar ett annat språk, så tror du att det gör till eller ifrån om man får lära sig säga "hej" på finska? Och att "lära sig modersmålet" är väl ändå nåt man gör hemma hos sin svenska familj i första hand?

Förövrigt har jag aldrig träffat på ett dagis där man inte komunicerar med barnen på svenska faktiskt....   

Att växa upp i en mångkulturell miljö och att "utsättas" för andra språk än svenska blir en rikedom och de barnen får massor gratis som andra barn inte får. Om det svenska barnet med svenska föräldrar inte förmår lära sig svenska under de omständighetera så torde det bero på att man har ett fattigt föräldrarhem där föräldrarna hellre sitter framför datorn än komunicerar med sina barn.   
    Det sista du skriver är rent kränkande på barnets föräldrar..........utan att känna dem
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?