daddybear skrev 2012-04-09 21:41:45 följande:
förstår ditt resonemang, problemet är att det är inte bara staten israel, hade det varit det hade dom för längesedan fått motstånd från FN men USA lägger veto varje gång man försöker göra något i srael/palestina konflikten, det finns även mycket folk aktivt i israels förtryck av palestinierna som inte finns i "staten israel" utan överallt i världen, nej jag tror inte på ett "judisk konspiration" som vissa höger extrema grupper men deras stöd från usa gör ju att det inte bara är israel som är problemet utan "judar" ute i världen. vilket är lite därför jag skrev judar innan men judar/sionister/staten israel tror du förstår vad jag menar
Du skulle kunna skriva samma sak om muslimska våldsbejakande extremister - det finns bevisligen "muslimer ute i världen" som stöder och finansierar den inriktiningen men det betyder inte att alla muslimer är potentiella terrorister eller att "judar ute i världen" ger sitt stöd för övergrepp på den palestinska befolkningen.
Det finns mängder av judar som arbetar för fred och hjälper den palestinska befolkningen på olika sätt. Ett exempel är SACH (Save a childs heart) - en grupp isreliska läkare som opererar barn från fattiga länder varav ca 49% kommer från Palestina.
www.saveachildsheart.org/17-en/ChildrenWeHelp.aspx
Ett stort antal liknande sociala, ekonomiska och politiska samarbeten bedrivs ständigt över gränserna så bilden du målar upp är väldigt onyanserad. Du kan inte utgå ifrån att jag "förstår vad du menar" för det är just den typen av luddiga generaliseringar folk som vill bunta ihop muslimer också använder sig av, eller valfri grupp som man gillar att ogilla.
Det är exttremt viktigt att inte slarva med begreppen. Du kan kritisera en företeelse, en handling eller en viss
gruppering inom en religion/ett folk, så historiskt specifikt och avgränsat som möjligt, men inte en ett helt folk eller en hel religion i svepande generaliseringar.
Jag kan vara kritisk i mina inlägg men du kommer inte att hitta den typen av formuleringar i dem, utan tydliga definitioner och hänvisningar till rapporter, artiklar etc. Det finns en anledning till det. Så nej, jag köper inte termen "judar" under några omständigheter i det här sammanhanget.