• Alecto

Arabiska - ett farligt språk?

Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • daddybear

Skulle vara jätte kul.. Skulle kunna se vissa reagera dock

Anonym skrev 2012-04-08 20:12:41 följande:
    Skulle vara kul med en somalisk temavecka på dagis.

• Queenie70
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 20:21:31 följande:
    Barnet har varit hemma till barnet var 3 år, men för att lära sig att umgås med andra barn så fick barnet börja på dagis 15 timmar i veckan. Allt gick bra tills barnet flyttades till en större grupp med enbart barn från andra länder.Endel barn med behov lär sig kanske aldrig att prata, men att höra en massa olik språk förvärrar barnet med behov. Det är verkligen BRA att det är sista året på denna förskola.

Och i såna fall så är det ju fortfarande inte en temavecka där man får lära sig om kompisarnas länder och en och annan frivillg fras på finska, kinesiska eller arabiska som är problemet? och du sa ju tidigare att det vore ok att lära sig att säga hej på finska men inte att lära sig säga hej på arabiska, så jag hänger verkligen inte med i logiken. Om alla andra barn pratar arabiska och barnet "utsätts" för arabiskan på daglig basis, så borde det ju vara ÄNNU mer problem för ett barn med språksvårigheter att få ytterligare ett språk då att förhålla sig till. Logiken brister i det du säger.
  • Onne

Jag har inga barn men självklart, om jag hade. Vi lever i en globaliserad värld, barn kommer att få höra om allt möjligt genom Internet etc. och ingen förälder borde tro något annat. Däremot är det inte lika självklart att denna
    information kommer att vara i ett sammanhang som barnet förstår och blir relativ för lärande och kunskap.

Bättre att barn lär sig i sammanhang  som ges i förskolan och skolan om olika språk, geografi etc.

• Severus

Aldrig fel att kunna språk

Har själv läst en termin arabiska 

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 20:35:53 följande:
    Och i såna fall så är det ju fortfarande inte en temavecka där man får lära sig om kompisarnas länder och en och annan frivillg fras på finska, kinesiska eller arabiska som är problemet? och du sa ju tidigare att det vore ok att lära sig att säga hej på finska men inte att lära sig säga hej på arabiska, så jag hänger verkligen inte med i logiken. Om alla andra barn pratar arabiska och barnet "utsätts" för arabiskan på daglig basis, så borde det ju vara ÄNNU mer problem för ett barn med språksvårigheter att få ytterligare ett språk då att förhålla sig till. Logiken brister i det du säger.
    I det här fallet vill jag bara att barnet med behov och  andra barn med behov får höra ett enda språk och det är SVENSKA fram tills barnet lär sig att prata.

När jag säger finska eller norska så varför inte för det barn som redan börjar prata vid 1-2 årsåldern när det nu är så viktigt att dem ska lära sig fraser på arabiska. VARFÖR då inte våra granländers språk.....Varför inte ha tema på dessa språk.

Dessa temadagar är inte frivilliga då man i efterhand fått höra att förskolan haft dem......Och temadagarna är ju året om då det bara finns barn från andra länder och dem pratar sitt språk hela tiden med pedagogerna  och barnen från samma land.
  • Queenie70
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 20:57:35 följande:
    I det här fallet vill jag bara att barnet med behov och  andra barn med behov får höra ett enda språk och det är SVENSKA fram tills barnet lär sig att prata.

När jag säger finska eller norska så varför inte för det barn som redan börjar prata vid 1-2 årsåldern när det nu är så viktigt att dem ska lära sig fraser på arabiska. VARFÖR då inte våra granländers språk.....Varför inte ha tema på dessa språk.

Dessa temadagar är inte frivilliga då man i efterhand fått höra att förskolan haft dem......Och temadagarna är ju året om då det bara finns barn från andra länder och dem pratar sitt språk hela tiden med pedagogerna  och barnen från samma land.
    Så kontentan är alltså då fortfarande att det är just arabiskan som får dig att reagera, men att norska eller finska skulle vara helt ok...På nåt vis är alltså just olämpligt att lära sig säga "hej" på arabiska av nån anledning alltså. Helt obegripligt.
  • Alecto
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 20:57:35 följande:

Men vi diskuterar inte enskilda fall - vi diskuterar temaveckor inom förskolan. OM det är ett sånt jätteproblem som du beskriver är det något att ta upp med rektor och personal. Pratar personalen med barnen på sina språk så är det ett problem med förskolan inte att det finns temaveckor där barnen lär sig enstaka ord och hälsningsfraser på andra språk.

Jag spekulerar i min tråd - det finns säket förskolor som har danska teman likaväl som norska, thailändska, japanska osv och jag har fortfarande svårt att se att just arabiskan är värre än något annat.
  • daddybear
    Queenie70 skrev 2012-04-08 21:00:33 följande:
    Så kontentan är alltså då fortfarande att det är just arabiskan som får dig att reagera, men att norska eller finska skulle vara helt ok...På nåt vis är alltså just olämpligt att lära sig säga "hej" på arabiska av nån anledning alltså. Helt obegripligt.
    skillnad på folk och folk vet du väll
  • Alecto
    Queenie70 skrev 2012-04-08 21:00:33 följande:
    Alla som pratar arabiska är terrorister och lär man sig det så blir man per automatik terrorist - det måste ju vara så.
  • Alecto

Men det finns ingen som kan svara på varför just arabiskan är så farlig - jag har inte sett något verkligen ge ett utförligt, sansat och väl utformat svar på den frågan.

Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?