Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 20:57:35 följande:
I det här fallet vill jag bara att barnet med behov och andra barn med behov får höra ett enda språk och det är SVENSKA fram tills barnet lär sig att prata.
När jag säger finska eller norska så varför inte för det barn som redan börjar prata vid 1-2 årsåldern när det nu är så viktigt att dem ska lära sig fraser på arabiska. VARFÖR då inte våra granländers språk.....Varför inte ha tema på dessa språk.
Dessa temadagar är inte frivilliga då man i efterhand fått höra att förskolan haft dem......Och temadagarna är ju året om då det bara finns barn från andra länder och dem pratar sitt språk hela tiden med pedagogerna och barnen från samma land.
Men vi diskuterar inte enskilda fall - vi diskuterar temaveckor inom förskolan. OM det är ett sånt jätteproblem som du beskriver är det något att ta upp med rektor och personal. Pratar personalen med barnen på sina språk så är det ett problem med förskolan inte att det finns temaveckor där barnen lär sig enstaka ord och hälsningsfraser på andra språk.
Jag spekulerar i min tråd - det finns säket förskolor som har danska teman likaväl som norska, thailändska, japanska osv och jag har fortfarande svårt att se att just arabiskan är värre än något annat.