• Alecto

Arabiska - ett farligt språk?

Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • Exoplanet
    Queenie70 skrev 2012-04-07 10:32:10 följande:
    Mitt barn får absolut inte lära sig ett enda arabiskt ord, då vet man ju vad som riskerar att hända. Jag vill ju liksom inte att han ska bli självmordsbombare, terrorist och konvertera till Islam.
    Jag utgår ifrån att du är väldigt ironisk men många kristna talar också arabiska. De äldsta kyrkorna i världen finns i arabisktalande länder. Sedan har de kristna där ibland ett annat modersmål som syrianska och kaldeiska  men alla kan prata arabiska. De har inte direkt haft något val.
  • Larsan

Farligt språk? Det är väl snarare livsräddande då man har möjlighet att höra om någon pratar om bombhot etc. 
    Inget illa menat mot just arabiskan, vad jag menar är att ju fler språk man kan (speciellt från krigshotande länder) desto större chans har man ju att akta sig för någon som pratar om våldtäkter, mord, kidnappning, rån och så vidare. 

Och för att inte bara ta med det negativa - Tänk vad många underbara personer man får träffa och lära känna om man kan kommunicera med fler personer! Solig

Mitt liv består av mina barn, Men mina barn är inte mitt liv - 12-barnspappan
  • Larsan
    Larsan skrev 2012-04-07 11:54:28 följande:
    Farligt språk? Det är väl snarare livsräddande då man har möjlighet att höra om någon pratar om bombhot etc. Inget illa menat mot just arabiskan, vad jag menar är att ju fler språk man kan (speciellt från krigshotande länder) desto större chans har man ju att akta sig för någon som pratar om våldtäkter, mord, kidnappning, rån och så vidare. 

Och för att inte bara ta med det negativa - Tänk vad många underbara personer man får träffa och lära känna om man kan kommunicera med fler personer! Solig
    Krigsdrabbade*
    Mitt liv består av mina barn, Men mina barn är inte mitt liv - 12-barnspappan
  • bitte67

Självklart! Dessutom kan mina barn redan lite arabiska! Och de har varken konverterat, blivit terrorister eller funderat på att bli självmordsbombare, trots deras arabisktalande far...  Men å andra sidan är inte han heller terrorist...

• Exoplanet
    daddybear skrev 2012-04-07 10:41:19 följande:
    bara kul med att lära sig språk, och om man som förälder inte förstår så kan man ju alltid fråga personalen eller jag vet inte,goggla kanske? jag gick på turk-svenskt dagis i en stockholmsförort kunde en del turkiska pga av det men har inget ord kvar i vokabulären idag,önskar jag haft det.
    Jag kan faktiskt konversera på turkiska. Det är komplicerat att lära sig alla kasus men vi har ju t.ex. också ablativ och lokativ. Fördelen med det är att jag får väldigt bra priser och det där lilla extra både i Turkiet och här. Sedan kan jag tjuvlyssna på turkar på t-banan utan att de ens anar att jag förstår. Skrattande 
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-07 12:09:06 följande:
    Jag kan faktiskt konversera på turkiska. Det är komplicerat att lära sig alla kasus men vi har ju t.ex. också ablativ och lokativ. Fördelen med det är att jag får väldigt bra priser och det där lilla extra både i Turkiet och här. Sedan kan jag tjuvlyssna på turkar på t-banan utan att de ens anar att jag förstår. Skrattande 
    Skrattande
  • yodi

så länge det inte är svordomar eller andra mindre lämpliga ord så är det bara roligt om dom lär sig andra språk

• Vildblomman

Många fasar faktiskt över detta med att lära sig arabiska. Fattar inte varför. Om någon kan förklara det för mig?

Min son och jag lär oss arabiska för tillfället, min bästa vän är libanes lika som min man. Jag anser det bara är en fördel att kunna ett språk som är ett av världens största språk.

• Alecto
    Vildblomman skrev 2012-04-07 20:13:33 följande:
    Många fasar faktiskt över detta med att lära sig arabiska. Fattar inte varför. Om någon kan förklara det för mig?

Min son och jag lär oss arabiska för tillfället, min bästa vän är libanes lika som min man. Jag anser det bara är en fördel att kunna ett språk som är ett av världens största språk.
    Jag funderar själv...

Just varför arabiska är så farligt - det är ett språk som talas av många - eller blir man automatiskt terrorist om man pratar arabiska?  
  • Queenie70

Eftersom araberna tydligen också enligt vissa är på väg att ta över världen så borde det ju då vara aspraktiskt att kunna komunicera på deras språk. Man kanske har lite bättre möjligheter då efter att man blivit "övertagen"

Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?