• Alecto

Arabiska - ett farligt språk?

Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • Ankissen

Jag tycker det är urkul att lära mig språk och upplever själv att min förståelse för nya språk ökar med varje språk jag lär mig (är inne på mitt fjärde). Därför skulle jag självklart inte säga nej till att mina barn fick chansen att lära sig ett språk, och varför inte arabiska som så många talar? Superbra!

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Alecto

Men nu pratar vi temadagar i förskolan - i den TS jag syftar på var en av temaveckorna arbiska, det kan lika gärna ha funnits temaveckor om andra länder. Det handlar väl mer och att ge barnen en liten kunskap om de länder som deras dagiskompisar kommer från eller de länder som flera av barnen åker till på semester.

Och angående mångfalden i förskolan - vad är så farligt? Jag lovar, om du pratar med dina barn på svenska så kommer de lilla inflytandet på förskolan vara minimalt.
    Alla barn som umgås med invandrare pratar inte per automatik rinkebysvenska och börjar bryta. 

• Queenie70
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 18:54:56 följande:
    Det sista du skriver är rent kränkande på barnets föräldrar..........utan att känna dem

Kränkande? Nje..Jag tror faktiskt att det är dagens sanning. Om man inte förmår lära sitt barn svenska för att det går på dagis där majoriteten av barnen talar att annat språk, så är det utan tvekan nåt som brister i hemmiljön.
  • Alecto
    Queenie70 skrev 2012-04-08 19:46:14 följande:

Kränkande? Nje..Jag tror faktiskt att det är dagens sanning. Om man inte förmår lära sitt barn svenska för att det går på dagis där majoriteten av barnen talar att annat språk, så är det utan tvekan nåt som brister i hemmiljön.

Det håller jag helt med om - det är ditt ansvar som förälder att se till att dina barn lär sig det grundläggande och då räknar jag in att prata.
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 19:46:14 följande:
    Du är verkligen kräknade. Barnet får bara svenska språket hemma och jag kan säga att barents föräldrar sitter aldrig vid datan eller tv:n som du verkar göra för barents föräldrar är med barnen all deras vakna tid. Dem har inget intresse för datorer eller att sitta på arsslet eller ens tid att göra det.

Men såna som du som måste skrika och gårma för vart enda inlägg så får nog dina barn inte lära sig nått språk hemma.
  • Queenie70
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 19:52:04 följande:
    Du är verkligen kräknade. Barnet får bara svenska språket hemma och jag kan säga att barents föräldrar sitter aldrig vid datan eller tv:n som du verkar göra för barents föräldrar är med barnen all deras vakna tid. Dem har inget intresse för datorer eller att sitta på arsslet eller ens tid att göra det.

Men såna som du som måste skrika och gårma för vart enda inlägg så får nog dina barn inte lära sig nått språk hemma.
    Skrika och gårma (?) ?

Du känner dig kränkt av en obegripelig anledning tycker jag. Det är nog så nära fakta man kan komma, detta att det har med föräldrarna att göra om barnet inte förmår lära sig bra svenska, vare sig du vill att det ska vara så eller inte. Ett annat alternativ skulle ju annars kunna vara att barnet har nåt handikapp, eller begåvningssvårighet såklart, det ska väl tilläggas.

Mitt barn har levt sina två första år med tre språk i hemmet, och vi bor i ett område där majoriteten av barnen har en annan härkomst, men har talar perfekt svenska, och han är på inget sätt nåt underbarn, utan helt normal.     
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 19:56:32 följande:
    Skrika och gårma (?) ?

Du känner dig kränkt av en obegripelig anledning tycker jag. Det är nog så nära fakta man kan komma, detta att det har med föräldrarna att göra om barnet inte förmår lära sig bra svenska, vare sig du vill att det ska vara så eller inte. Ett annat alternativ skulle ju annars kunna vara att barnet har nåt handikapp, eller begåvningssvårighet såklart, det ska väl tilläggas.

Mitt barn har levt sina två första år med tre språk i hemmet, och vi bor i ett område där majoriteten av barnen har en annan härkomst, men har talar perfekt svenska, och han är på inget sätt nåt underbarn, utan helt normal.     
    Precis om barnet har ett handikap och inte överhuvudtaget ännu ens lärt sig att prata alls. Barnet hör föräldrarna säga saker som han ska försöka lära sig, sen kommer han på förskolan och alla ungar och flera pedagoger har ett annat språk tror du inte det blir för snurrigt i det barnets huvud. Då är prio ett att lära sig ett språk först och inte blanda massor av olika språ, men som sakt här i södra sverige finns inga förskolor för enbart svenskspråkiga även om som i detta fall vore behovet. Det bästa vore väl att hålla barnet hemma för barn med behov bör ju inte få finnas enligt många andra.
  • Queenie70
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 20:04:44 följande:
    Precis om barnet har ett handikap och inte överhuvudtaget ännu ens lärt sig att prata alls. Barnet hör föräldrarna säga saker som han ska försöka lära sig, sen kommer han på förskolan och alla ungar och flera pedagoger har ett annat språk tror du inte det blir för snurrigt i det barnets huvud. Då är prio ett att lära sig ett språk först och inte blanda massor av olika språ, men som sakt här i södra sverige finns inga förskolor för enbart svenskspråkiga även om som i detta fall vore behovet. Det bästa vore väl att hålla barnet hemma för barn med behov bör ju inte få finnas enligt många andra.

Ja som sagt om det finns ett handikapp så kanske det blir andra kriterier och andra behov, men om det är normalfungerande föräldrar och normalfungerande barn så innebär det inte ett problem. För handikappade barn kan det ju vara flera saker som behöver anpassas, man kanske överhuvudtaget inte kan fungera bra i stora grupper, långa dagar på dagis etc. och då är det nog en poäng att försöka hålla barnet i en lungare miljö lite längre. Nu behöver ju dock inga barn börja på dagis innan de är ca 1,5 år gamla, och då har man ju redan grundlagt sitt språk.
  • Anonym

Skulle vara kul med en somalisk temavecka på dagis.

• Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 20:09:52 följande:
    Ja som sagt om det finns ett handikapp så kanske det blir andra kriterier och andra behov, men om det är normalfungerande föräldrar och normalfungerande barn så innebär det inte ett problem. För handikappade barn kan det ju vara flera saker som behöver anpassas, man kanske överhuvudtaget inte kan fungera bra i stora grupper, långa dagar på dagis etc. och då är det nog en poäng att försöka hålla barnet i en lungare miljö lite längre. Nu behöver ju dock inga barn börja på dagis innan de är ca 1,5 år gamla, och då har man ju redan grundlagt sitt språk.
    Barnet har varit hemma till barnet var 3 år, men för att lära sig att umgås med andra barn så fick barnet börja på dagis 15 timmar i veckan. Allt gick bra tills barnet flyttades till en större grupp med enbart barn från andra länder.Endel barn med behov lär sig kanske aldrig att prata, men att höra en massa olik språk förvärrar barnet med behov. Det är verkligen BRA att det är sista året på denna förskola.
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?