• bitte67

Arabiska - ett farligt språk?

Självklart! Dessutom kan mina barn redan lite arabiska! Och de har varken konverterat, blivit terrorister eller funderat på att bli självmordsbombare, trots deras arabisktalande far...  Men å andra sidan är inte han heller terrorist...

• bitte67
    Younes skrev 2012-04-08 15:20:02 följande:
    Instämmer!
    Inte för att jag är antisemitist, men för att jag upplever att Araberna blir snart lika förföljda som judarna var. 
    Litet My skrev 2012-04-08 15:29:33 följande:
    Inte bara jag som befarar att "historien upprepar sig" Gråter Fast mot muslimer denna gången.
    Håller verkligen med. Det känns som om muslimerna har blivit de nya judarna. De får skulden för allt ont här i världen, precis som judarna i början på 1900-talet.
  • bitte67
    Younes skrev 2012-04-12 09:34:44 följande:
    För det första är språk aldrig farligt utan alltid en tillgång. Att sedan Arabiskan är mer utspridd i världen jämför med våra nordiska länder förklarar att man givetvis har större nytta av Arabiskan ute i världen.

När ni pratar om "Rinkebysvenskan" som jag fattar som den "slang" invandrar ungdomar använder ? Eller andra brytningar överhuvudtaget kan jag säga att det beror först och främst på individen förstås, som ni alla vet har man olika lätt för att lära sig nya språk.  
    Men mycket beror så klart på segregeringen och SFI (Svenska för invandrare)

Jag kan som exempel jämföra min man med syrrans man.
    Min man har aldrig gått på SFI (av olika anledningar) medans syrrans karl gått flera år. De har varit ungefär lika länge i Sverige men min man har knappt någon brytning alls, för han har lärt sig svenska av mig och de få svenska kompisar han har. Syrrans karl kan jag knappt förstå, och då är jag ändå ganka "van" att prata med invandrare!
    Min man stavar som en kratta, man får skratta åt hans ihopknåpande av "sch-ljuden", många roliga bokstavskombinationer kan jag säga! Syrrans karl stavar felfritt däremot.
    Men gissa vem Arbetsförmedlingen föredrar? Jo, han med papper på att han kan svenska, fastän man inte förstår vad han säger!
    Så kan det se ut i på arbetsmarknaden i Sverige i dag.
    Min man är också självlärd och pratar mycket bättre svenska än de flesta som gått på SFI, men stavar som en kratta gör han...

Det är synd att man inte får visa vad man kan utan enbart visa papper på vad man kan.... Men det är väl AF i ett nötskal...
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?