• Alecto

Arabiska - ett farligt språk?

Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • SHAKAWKAW

Om jag hade haft barn skulle jag tycka det var jätteroligt om de fick lära sig lite arabiska fraser.

• Twin Dad

Tur att alla inte är så inskränkta. Jag tror att Engelskan är ett farligare språk om nu språk kan vara farligt.

• TrailerTrash

Tycker bara det är bra att barn lär sig språk..

I love the smell of shit in the morning
  • eulalian

Tror inte att ett språk kan vara farligt.. Lärde mej lite arabiska på våran egyptensemester, jag känner mej inte som en farligare människa nu än innan...

• Ginny

Ett språk är inte farligt, däremot kan vissa som använder sig av det vara det. Gäller förstås alla, inte bara araber.

• SilverWoman

Visst jätteroligt att lära sig några ord.Skrattande Men vet fall där barn har gått i förskolor i förorter där de har inte lärt sig svenska men lärt sig t.ex. turkiska eller arabiska istället. Då tycker jag att det har gått för långt, svenska ska man lära sig först och sedan kan man lära sig några ord i det andra språket.

• Queenie70

Mitt barn får absolut inte lära sig ett enda arabiskt ord, då vet man ju vad som riskerar att hända. Jag vill ju liksom inte att han ska bli självmordsbombare, terrorist och konvertera till Islam.

• Exoplanet

Jag kan lite arabiska själv och det har inte hänt något märkligt med mig. Så varför inte tänker jag.

När det gäller att verkligen lära sig språket så skulle jag nog uppmuntra mitt barn att, utöver engelska som han redan lär sig i en tvåspråkig skola, välja kinesiska (kantonesiska), japanska eller möjigen spanska. Det beror på vad han har för intressen då.

Jag kan inte påstå att jag har haft så stor användning för franskan men däremot tyskan, fast mer privat än inom jobbet. Jag hade mycket hellre valt kinesiska, japanska, spanska och/eller ryska.

• Alecto
    Queenie70 skrev 2012-04-07 10:32:10 följande:
    Mitt barn får absolut inte lära sig ett enda arabiskt ord, då vet man ju vad som riskerar att hända. Jag vill ju liksom inte att han ska bli självmordsbombare, terrorist och konvertera till Islam.

Han lär sig vid två och konverterar vid tre.... Drömmer
  • daddybear

bara kul med att lära sig språk, och om man som förälder inte förstår så kan man ju alltid fråga personalen eller jag vet inte,goggla kanske? jag gick på turk-svenskt dagis i en stockholmsförort kunde en del turkiska pga av det men har inget ord kvar i vokabulären idag,önskar jag haft det.

Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?