• daddybear

Arabiska - ett farligt språk?

bara kul med att lära sig språk, och om man som förälder inte förstår så kan man ju alltid fråga personalen eller jag vet inte,goggla kanske? jag gick på turk-svenskt dagis i en stockholmsförort kunde en del turkiska pga av det men har inget ord kvar i vokabulären idag,önskar jag haft det.

• daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-07 12:09:06 följande:
    Jag kan faktiskt konversera på turkiska. Det är komplicerat att lära sig alla kasus men vi har ju t.ex. också ablativ och lokativ. Fördelen med det är att jag får väldigt bra priser och det där lilla extra både i Turkiet och här. Sedan kan jag tjuvlyssna på turkar på t-banan utan att de ens anar att jag förstår. Skrattande 
    Skrattande
  • daddybear
    Younes skrev 2012-04-08 10:07:59 följande:
    Kryssade i "övrigt" därför att mitt barn redan KAN arabiska (eller snarare tunisiska) precis som jag!

Det är skrämmande vilken attityd folk har mot araber. Tänk om denna tråd hade hetat: "Hebreiska - ett farligt språk?" Hus i helvetet hade det tagit då!
    skillnad vet du väll,dom har ju usa i ryggen så deras terrorism får fortgå sen 50 talet utan att någon vågar säga nåt
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-08 10:48:10 följande:
    Vilka "dom"?
    Det fanns en tid när hebreiska eller snarare jiddish utmålades som ett farligt språk så det är ju inte direkt en långsökt tanke. Facit har vi ju också i det fallet.
    om du kollar vilket jag citerade så var det "dom" som pratar hebreiska. min tanke var mera ett nutida diskussionen, jag vet oxå att man såg hebreiska/jiddish som ett farligt språk på 20-30talet. facit, ja massmord på dom som utövade det, vilket är vart vi är påväg med araberna oxå och folk sitter med armarna i kors och tycker denna våg är okej, sen vad jag motsätter mig är att judarna idag förföljer araber på samma sätt som dom själva förföljdes och ursäktar sig och spelar offer och usa håller dom om ryggen i FN så dom får fortsätta hålla på utrota alla araber på palestinsk/ockuperad mark
  • daddybear
    Younes skrev 2012-04-08 15:20:02 följande:
    Instämmer!
    Inte för att jag är antisemitist, men för att jag upplever att Araberna blir snart lika förföljda som judarna var. 
    jag är inte heller antisemit men antisionist, stor skillnad 
  • daddybear
    Younes skrev 2012-04-08 18:24:19 följande:
    Jag var tvungen att googla. Har aldrig under mina 34 år hört att det fanns något som hette så, antisionism. (Trots att jag tycker mig vara ganska allmänbildad och politiskt engagerad. Nåja, det är ju helt oviktigt, Men alltid kul att lära sig något nytt.)

Min man, som är arab och även muslim, är helt klart antisionist. Min mor som är praktiserande kristen (Pingstvän) är sionist (antar jag att motsatsen heter). Men ingen av dem är antisemit.
    Själv tycker/tror jag att konflikten aldrig kommer att lösas och att den är orättvis för att Israel har så mycket mer resurser. Försökte förklara för min mor att det är fel av Israel att bomba Gaza som i praktiken inte är annat än ett fängelse, vilket hon inte höll med om. "De kan ju krypa ut genom tunnlarna om de vill".

Nu hamnade vi OT, men det är smällar man får ta.
    jobbigt men en mor som har den hållningen om man inte håller med, min mor är om något mer rabiat än jag på israel/palestina frågan sen kan jag personligen känna, jag googlade oxå för att tänkte någon galning skulle kalla mig rasist så tånkte jag att jag skulle se vad dom fick fram att det inte är lika knutet till antisemitist som wiki sa. men vissa kommer nog påstå det, jag tycker bara att palestinierna ska få tillbaka palestina som stals från dem av FN 1946 om jag minns rätt
  • daddybear
    Miss Cee skrev 2012-04-08 18:31:25 följande:
    Varför i hela världen skulle man inte vilja att barnen lärde sig lite finska?

Som svar på ursprungsfrågan så har jag inget alls emot att sonen lär sig lite ord på viket språk som helst.
    Däremot så vill jag inte att han ska växa upp i en miljö där omgivningens svenskakunskaper gör att han själv får svårt att prata utan att "bryta". Men det är knappast något som inträffar för att man lär sig några glosor på ett annat språk. Eller 50 glosor för den delen.
    en stor sak är att bryta kan man räkna som dialekt i vissa områden då det är så stora. rinkeby svenskan tex. är det fortfarande att bryta  när det klassas som dialekt? menar sskånskan är ju påväerkad av dansken till viss del, bryter dom då för att det är influerat av danska?
  • daddybear
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 18:44:41 följande:
    Har du någonsin varit på ett dagis där bara en i gruppen av barnen är svenskt av 17-18 barn. Det lilla barnet hör hela dagarna det andra barnen prata sina språk och även pedagogerna då flertalet av dem inte är svenskar heller. Hur ska barnet lära sig sitt eget modersmål då man även blandar in det som en rolig sak att kunna några fraser på andra språk
    Nej lär barnen svenska och mäjligen nått om våra grannländer först.....Låt sen barnet när det är nog gammalt få lära sig det barnet vill.
    så vart är skillnaden mellan finska och arabiska? hur ska barnet lära sig sitt modersmål om det bombas med finska? konstig logik
  • daddybear

Skulle vara jätte kul.. Skulle kunna se vissa reagera dock

Anonym skrev 2012-04-08 20:12:41 följande:
    Skulle vara kul med en somalisk temavecka på dagis.

• daddybear
    Queenie70 skrev 2012-04-08 21:00:33 följande:
    Så kontentan är alltså då fortfarande att det är just arabiskan som får dig att reagera, men att norska eller finska skulle vara helt ok...På nåt vis är alltså just olämpligt att lära sig säga "hej" på arabiska av nån anledning alltså. Helt obegripligt.
    skillnad på folk och folk vet du väll
  • daddybear

då pratar vi ju inte tema veckor utan att du har något emot att ditt barn blandas med invandrar barn på dagis, och då går diskussionen helt ut genom fönstret, har du såna problem med att ditt barn träffar barn av andra kulturer att du vill ha ditt barn på ett homogent dagis så........

Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 21:40:06 följande:
    Inte om det skulle gälla en veckas tema, men när det pågår året om.
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-09 20:18:11 följande:
    Om du ska ha någon trovärdighet i din oro över att vissa folkgrupper förföljs så får du lära dig att skilja på "judar" och staten Israel, annars sysslar du med exakt samma sak själv.
    vi kan förenkla och skriva SIONISTERNA så,är du nöjd nu?
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-09 21:28:39 följande:
    Ok, sionister som förföljer araber "som de själva förföljdes". De måste vara väldigt gamla eller var det bara sionister som förföljdes menar du?
    Om det inte var det, enligt din uppfattning, utan judar i allmänhet så blir det argumentet lätt förvirrande. I fortsättningen kanske du helt enkelt ska skriva sionister eller ännu hellre staten Israel för att undvika att en viss grupp människor, som är betydligt större än de två kategorierna, svartmålas.   

Det handlar inte om att jag ska vara nöjd utan om din oro för att vissa grupper ska förföljas. Man får väl ändå utgå ifrån att det är själva företeelsen du motsätter dig och då borde du vara konsekvent i argumentationen. Jag tror t.ex. inte att Dror Feiler som är drivande i Ship to Gaza skulle skriva under på att han förföljer araber.
    förstår ditt resonemang, problemet är att det är inte bara staten israel, hade det varit det hade dom för längesedan fått motstånd från FN men USA lägger veto varje gång man försöker göra något i srael/palestina konflikten, det finns även mycket folk aktivt i israels förtryck av palestinierna som inte finns i "staten israel" utan överallt i världen, nej jag tror inte på ett "judisk konspiration" som vissa höger extrema grupper men deras stöd från usa gör ju att det inte bara är israel som är problemet utan "judar" ute i världen. vilket är lite därför jag skrev judar innan men judar/sionister/staten israel tror du förstår vad jag menar
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-09 22:48:20 följande:
    Du skulle kunna skriva samma sak om muslimska våldsbejakande extremister - det finns bevisligen "muslimer ute i världen" som stöder och finansierar den inriktiningen men det betyder inte att alla muslimer är potentiella terrorister eller att "judar ute i världen" ger sitt stöd för övergrepp på den palestinska befolkningen.

Det finns mängder av judar som arbetar för fred och hjälper den palestinska befolkningen på olika sätt. Ett exempel är SACH (Save a childs heart) - en grupp isreliska läkare som opererar barn från fattiga länder varav ca 49% kommer från Palestina.    

www.saveachildsheart.org/17-en/ChildrenWeHelp...

Ett stort antal liknande sociala, ekonomiska och politiska samarbeten bedrivs ständigt över gränserna så bilden du målar upp är väldigt onyanserad. Du kan inte utgå ifrån att jag "förstår vad du menar" för det är just den typen av luddiga generaliseringar folk som vill bunta ihop muslimer också använder sig av, eller valfri grupp som man gillar att ogilla.

Det är exttremt viktigt att inte slarva med begreppen. Du kan kritisera en företeelse, en handling eller en viss gruppering inom en religion/ett folk, så historiskt specifikt och avgränsat som möjligt, men inte en ett helt folk eller en hel religion i svepande generaliseringar.

Jag kan vara kritisk i mina inlägg men du kommer inte att hitta den typen av formuleringar i dem, utan tydliga definitioner och hänvisningar till rapporter, artiklar etc. Det finns en anledning till det. Så nej, jag köper inte termen "judar" under några omständigheter i det här sammanhanget. 
    var inte så rabbiat, jag backade och formulerade om mig när du poängterade ut för mig att jag skrivit judar slarvigt och skrev sionister istället, och jag har inte skrivit att ALLA judar ute i världen är ute för att motarbeta palestina,läs inte in för mycket nu jag försöker ta dig seriöst men du går på för hårt för att detta ska kunna hålla god ton. tagga ner ett par steg är du snäll. att säga sionister är inte att anfalla en hel religion det är en gruppering som du skriver. återigen jag formulerade om mig på punkten judar till sionister men du fortsätter tugga samma grej
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-10 00:50:18 följande:
    Nej, du formulerade inte om dig utan rättfärdigade ditt tidigare inlägg och tillade "judar/sionister/staten Israel tror du förstår vad jag menar". Vad betyder det egentligen?
    Det är inte jag som är rabiat, det är du som är diffus och då får du tar reaktioner på det.
    reaktioner tar jag gärna,men du väljer ju att ignorera det faktum att jag formulerat om mig.för du vill så gärna skapa konflikt.det får stå för dig jag vet vad jag sa.
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?