Inlägg från: Anonym (Bara undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara undrar)

Arabiska - ett farligt språk?

Om barnen nu ska lära sig arabiska eller andra främande språk redan i förskolan så varför inte finska och norska också då det är våra grannländer........Bara undrar.....men inga svenska föräldrar skulle väl vela att deras barn lärde sig finska.

• Anonym (Bara undrar)
    Purpurbräcka skrev 2012-04-08 16:28:50 följande:
    Varför inte? Häftigt språk ju!
    Man har ju alltid hört hur svenskar sett/ser ner på finnar....så jag tror att det skulle bli rama skri om barnen skulle få lära sig finska fraser.
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 18:11:12 följande:
    Va? Var bor du egentligen? Har svårt att se att någon som jag känner, nånsin har känt eller är ytlig bekant med skulle ens höja på ett ögonbryn om ens barn fick lära sig säga "hej" eller "mamma" på finska, arabiska, kinesiska eller vad det nu kan vara. Det handlar liksom inte om att de ska lära sig det fullständiga språket eller att de ska ha det som vardagsspråk. Det som det handlar om är att de på dagis eller skola som en roliga sak skulle få lära sig lite om olika länder som kompisar kommer ifrån och utbyta några fraser på kul....
    Har du någonsin varit på ett dagis där bara en i gruppen av barnen är svenskt av 17-18 barn. Det lilla barnet hör hela dagarna det andra barnen prata sina språk och även pedagogerna då flertalet av dem inte är svenskar heller. Hur ska barnet lära sig sitt eget modersmål då man även blandar in det som en rolig sak att kunna några fraser på andra språk
    Nej lär barnen svenska och mäjligen nått om våra grannländer först.....Låt sen barnet när det är nog gammalt få lära sig det barnet vill.
  • Anonym (Bara undrar)
    daddybear skrev 2012-04-08 18:47:58 följande:
    så vart är skillnaden mellan finska och arabiska? hur ska barnet lära sig sitt modersmål om det bombas med finska? konstig logik
    För att barnet inte hör finskan hela tiden då barnet är på förskolan då det inte finns några finsktalande barn på skolan.
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 18:50:35 följande:
    Om man går på ett dagis där man är enda svensk och man majoriteten av dagen talar ett annat språk, så tror du att det gör till eller ifrån om man får lära sig säga "hej" på finska? Och att "lära sig modersmålet" är väl ändå nåt man gör hemma hos sin svenska familj i första hand?

Förövrigt har jag aldrig träffat på ett dagis där man inte komunicerar med barnen på svenska faktiskt....   

Att växa upp i en mångkulturell miljö och att "utsättas" för andra språk än svenska blir en rikedom och de barnen får massor gratis som andra barn inte får. Om det svenska barnet med svenska föräldrar inte förmår lära sig svenska under de omständighetera så torde det bero på att man har ett fattigt föräldrarhem där föräldrarna hellre sitter framför datorn än komunicerar med sina barn.   
    Det sista du skriver är rent kränkande på barnets föräldrar..........utan att känna dem
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 19:46:14 följande:
    Kränkande? Nje..Jag tror faktiskt att det är dagens sanning. Om man inte förmår lära sitt barn svenska för att det går på dagis där majoriteten av barnen talar att annat språk, så är det utan tvekan nåt som brister i hemmiljön.
    Du är verkligen kräknade. Barnet får bara svenska språket hemma och jag kan säga att barents föräldrar sitter aldrig vid datan eller tv:n som du verkar göra för barents föräldrar är med barnen all deras vakna tid. Dem har inget intresse för datorer eller att sitta på arsslet eller ens tid att göra det.

Men såna som du som måste skrika och gårma för vart enda inlägg så får nog dina barn inte lära sig nått språk hemma.
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 19:56:32 följande:
    Skrika och gårma (?) ?

Du känner dig kränkt av en obegripelig anledning tycker jag. Det är nog så nära fakta man kan komma, detta att det har med föräldrarna att göra om barnet inte förmår lära sig bra svenska, vare sig du vill att det ska vara så eller inte. Ett annat alternativ skulle ju annars kunna vara att barnet har nåt handikapp, eller begåvningssvårighet såklart, det ska väl tilläggas.

Mitt barn har levt sina två första år med tre språk i hemmet, och vi bor i ett område där majoriteten av barnen har en annan härkomst, men har talar perfekt svenska, och han är på inget sätt nåt underbarn, utan helt normal.     
    Precis om barnet har ett handikap och inte överhuvudtaget ännu ens lärt sig att prata alls. Barnet hör föräldrarna säga saker som han ska försöka lära sig, sen kommer han på förskolan och alla ungar och flera pedagoger har ett annat språk tror du inte det blir för snurrigt i det barnets huvud. Då är prio ett att lära sig ett språk först och inte blanda massor av olika språ, men som sakt här i södra sverige finns inga förskolor för enbart svenskspråkiga även om som i detta fall vore behovet. Det bästa vore väl att hålla barnet hemma för barn med behov bör ju inte få finnas enligt många andra.
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 20:09:52 följande:
    Ja som sagt om det finns ett handikapp så kanske det blir andra kriterier och andra behov, men om det är normalfungerande föräldrar och normalfungerande barn så innebär det inte ett problem. För handikappade barn kan det ju vara flera saker som behöver anpassas, man kanske överhuvudtaget inte kan fungera bra i stora grupper, långa dagar på dagis etc. och då är det nog en poäng att försöka hålla barnet i en lungare miljö lite längre. Nu behöver ju dock inga barn börja på dagis innan de är ca 1,5 år gamla, och då har man ju redan grundlagt sitt språk.
    Barnet har varit hemma till barnet var 3 år, men för att lära sig att umgås med andra barn så fick barnet börja på dagis 15 timmar i veckan. Allt gick bra tills barnet flyttades till en större grupp med enbart barn från andra länder.Endel barn med behov lär sig kanske aldrig att prata, men att höra en massa olik språk förvärrar barnet med behov. Det är verkligen BRA att det är sista året på denna förskola.
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 20:35:53 följande:
    Och i såna fall så är det ju fortfarande inte en temavecka där man får lära sig om kompisarnas länder och en och annan frivillg fras på finska, kinesiska eller arabiska som är problemet? och du sa ju tidigare att det vore ok att lära sig att säga hej på finska men inte att lära sig säga hej på arabiska, så jag hänger verkligen inte med i logiken. Om alla andra barn pratar arabiska och barnet "utsätts" för arabiskan på daglig basis, så borde det ju vara ÄNNU mer problem för ett barn med språksvårigheter att få ytterligare ett språk då att förhålla sig till. Logiken brister i det du säger.
    I det här fallet vill jag bara att barnet med behov och  andra barn med behov får höra ett enda språk och det är SVENSKA fram tills barnet lär sig att prata.

När jag säger finska eller norska så varför inte för det barn som redan börjar prata vid 1-2 årsåldern när det nu är så viktigt att dem ska lära sig fraser på arabiska. VARFÖR då inte våra granländers språk.....Varför inte ha tema på dessa språk.

Dessa temadagar är inte frivilliga då man i efterhand fått höra att förskolan haft dem......Och temadagarna är ju året om då det bara finns barn från andra länder och dem pratar sitt språk hela tiden med pedagogerna  och barnen från samma land.
  • Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 21:00:33 följande:
    Så kontentan är alltså då fortfarande att det är just arabiskan som får dig att reagera, men att norska eller finska skulle vara helt ok...På nåt vis är alltså just olämpligt att lära sig säga "hej" på arabiska av nån anledning alltså. Helt obegripligt.
    Inte om det skulle gälla en veckas tema, men när det pågår året om.
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?