Sixxty skrev 2012-04-07 17:38:05 följande:
Om jag i min yrkesroll som sjuksköterska skulle säga att omskärelse var löjligt så skulle jag absolut anse mig ha varit oprofessionell. Utan tvekan.
Visst kan alla göra fel och uttrycka sig klumpigt och det behöver inte nödvändigtvis betyda att man är oprofessionell i alla de situationerna. Men en lärare som använder sig av personliga och för undervisningen irrelevanta åsikter och i det dessutom uttalar sig negativt om en elevs kropp (medvetet eller omedvetet) har inte agerat professionellt. Att var omskuren är inte något ovanligt (av religiösa eller medicinska skäl) och det bör läraren vara medveten om och då också kunna lägga band på sina egna värderingar i frågan.
Bra, då har du klargjort det, att du anser att det inte existerar professionella yrkesmänniskor.
Alla säger eller gör fel även om det inte handlar om omskärelse. Herregud, varför hänger du upp dig på just det. Pudelns kärna är att någon uttrycker sig fel sen kan det handla om skvasår eller vad fan som helst. Och även där kan du som sjuksköterska uttrycka dig klumpigt och fel.
Jag fattar faktiskt inte varför du har en sådan rigid inställning till just lärare, att de ska vara mer ofelbara än andra. Men jag antar att mycket beror på att du tolkar ts budskap fel (med flit?).
Ska man nu jämföra är sjukvårdspersonal de minst professionella du kan hitta, de kommer ju i kontakt med personer i sårbar ställning. Och som sagt alla gör bort sig. Därför är er yrkeskår lägre stående på den moraliska skalan eftersom det skadar mer än ett barn som har föräldrar som stöttning.