stresss skrev 2012-04-07 10:55:05 följande:
Men det är väl inte ok att komma med egna åsikter om något så känsligt, som man inte kan få ogjort!
Att han menade religiöst gör ju inte saken bättre... Det är ju inte något pojkarna i klassen kan påverka.
Att få höra som 11 åring att man är sämre än andra, och detta kopplad till sexualundervisning....
Visserligen får även lärare ha åsikter, men Ibland måste man koppla på hjärnan innan man öppnat munnen
Så du menar att du aldrig har åsikter i känsliga ämnen?
Det handlar om principen, att man försöker ålägga lärarna en omänsklig roll man inte själv klarar av att leva upp till på minsta sätt.
Eftersom en lärare är en människa och inte en robot är det fullt tillåtet, mänskligt och behövligt att ha åsikter och dessutom att delge dem.
Kruxet här är
möjligen ordvalet, jag säger möjligen eftersom vi inte har lärarens version.
Att säga fel och göra fel är mänskligt och tom en rättighet, tom för lärare.
Felet som har gjorts här är att mamman går i taket utan att ens försöka diskutera med läraren vad som sagts och gjorts. Det är möjligt att det är så otroligt känsligt för sonen att denne omedvetet missuppfattat, då behöver han bearbeta saken på ett djupare plan. Det kan också hända att läraren uttryckte sig klumpigt, då behöver han veta det för att kunna undvika att göra samma misstag igen. Men att läraren inte vet att det förekommer medicinsk omskärelse tror jag inte för ett ögonblick så väldebatterad som själva företeelsen är!
Poängen är att man inte ska försöka pådyvla lärare en omänsklig roll utan man ska försöka leva upp till vissa sociala kriterier som bla innebär att man i första hand försöker reda ut mellan fyra ögon de problem och konflikter som uppstår. Man tar sitt eget ansvar i det hela istället för att lasta över allt ansvar på någon annan med orden "du ska inte göra mig ledsen".