• mte4

Olämplig kommentar av lärare..

Sonen går i 5:an och de har nyss haft sexualundervisning i klassen. Läraren pratar om omskärelse, och vad det innebär samt säger att han personligen tycker det är ett fånigt ingrepp. Min son är omskuren pga medicinska skäl, född med hypospadi, och lärarens kommentar tog hårt på honom. Han berättar att han höll på att börja gråta och bara ville dö när läraren sa så. Att höra det som mamma är fruktansvärt och jag är just nu rosenrasande på sonens lärare. Även så otroligt ledsen över att denna man fått min son att må så dåligt som han fortfarande gör av denna kommentar. Jag har i nuläget god lust att skälla ut läraren efter noter, men hejdar mig. Vad bör man göra i ett sånt här läge? Överreagerar jag?

Ledsen mamma
  • Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..
  • MammaHela
    mrsStatham skrev 2012-04-06 20:54:38 följande:
    I ett sådant läge bör man ta sonen i kragen och säga åt honom att skärpa sig.
    Bara för att läraren tycker en sak ska inte det trycka ner sonen.
    Ge honom lite skinn på näsan!

Ja, du överreagerar. Det är ett fånigt ingrepp, precis lika fånigt som alla andra helt onödiga ingrepp folk gör 
    men om det är av medicinska skäl så är det väl ändå inte fånigt?

Är det inte fånigare att min son kissar ner sig dagligen, och får massa infektioner innanför förhuden därför att den är för trång, än att läkarna gjorde en NÖDVÄNDIGT operation på honom? 
  • Rosie Jay

Skolan ska undervisa, och ge fakta. 
    Deras personliga åsikter ska hållas utanför undervisningen. 

Det var INTE rätt av läraren att säga så. Jag tycker du ska konfrontera honom och fråga om han skulle tycka det var lika fånigt om han blev utsatt för allt vad det innebär. Smärtor värre än knivar, infektioner, osv..

Mamma, Singel och Sambo
  • mrsStatham
    Sixxty skrev 2012-04-06 22:31:28 följande:
    Sonen går i 5.an, kanske lite mycket begärt tycker du inte?

Nej TS du överreagerar inte. En lärare ska inte lägga in sitt personliga tyckande i undervisningen. Att vara omskuren är inget ovanligt  och det är inte lärarens sak att tycka till om under undervisningen.

Ni som tycker att kommentaren är ok skulle ni ha haft samma åsikt om läraren tycket att homosexuella är äckliga? Det skulle ju bara ha varit hans åsikt.
    Varför skulle det vara för mycket begärt?
    När ska han annars lära sig att stå upp för sig själv? När han börjar högstadiet? Gymnasiet? Högskolan?
    Vi pratar inte om ett dagisbarn här.

Och du jämförde nyss inte alls äpplen med skohorn nu tycker du? 
    Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham
    MammaHela skrev 2012-04-06 22:36:19 följande:
    men om det är av medicinska skäl så är det väl ändå inte fånigt?

Är det inte fånigare att min son kissar ner sig dagligen, och får massa infektioner innanför förhuden därför att den är för trång, än att läkarna gjorde en NÖDVÄNDIGT operation på honom? 
    Missförstår du mig med flit nu?
    En omskärelse är allt som oftast onödig. Alla onödiga ingrepp är per definition fåniga. 
    Bara två saker är oändliga
  • Rosie Jay
    mrsStatham skrev 2012-04-06 22:44:43 följande:
    Missförstår du mig med flit nu?
    En omskärelse är allt som oftast onödig. Alla onödiga ingrepp är per definition fåniga. 
    Jag tycker att hjärtoperationer är onödiga. 
    För tänk liksom, om hjärtat lägger av, då är det ju inte tänkt att man ska leva. 
    Mamma, Singel och Sambo
  • Sixxty
    mrsStatham skrev 2012-04-06 22:42:12 följande:
    Varför skulle det vara för mycket begärt?
    När ska han annars lära sig att stå upp för sig själv? När han börjar högstadiet? Gymnasiet? Högskolan?
    Vi pratar inte om ett dagisbarn här.

Och du jämförde nyss inte alls äpplen med skohorn nu tycker du?för 
    Det finns nog bättre tillfällen att "lära sig stå upp för sig" än att som 11-åring behöva ta upp och diskutera det faktum att man är omskuren med en lärare.

Båda exemplen handlar om lärarens personliga tyckande så det är knappas ett konstigt exempel. Man bör dessutom om man undervisar i sexualkunskap vara medveten om att omskärelse ofta sker av medicinska skäl och då låta bli att fälla korkade kommentarer om det hela.
  • Rosie Jay

Första dagen i nya klassen 
    Eleven: "Hej, Jag heter XX och jag är omskuren för att jag hade massa infektioner och kunde inte kissa".

Första sexualundervisningen
    Läraren: "Vi hoppar över kapitlet om omskärelse" alt. "Omskärelse är viktigt, nu går vi vidare"

Mamma, Singel och Sambo
  • Mashenjka
    Rosie Jay skrev 2012-04-06 22:55:30 följande:
    Jag tycker att hjärtoperationer är onödiga. 
    För tänk liksom, om hjärtat lägger av, då är det ju inte tänkt att man ska leva. 
    Fattar inte grejen med att få barn att "tuffa till sig" bara för att det finns idioter överallt och inte minst i våra klassrum. Hur hade andra reagerat om en amerikan hade kommenterat åt andra hållet som att det är ohygieniskt och ofräscht med skinn? Då jäklar hade det blivit liv i luckan...
  • Rosie Jay
    Mashenjka skrev 2012-04-06 23:10:57 följande:
    Fattar inte grejen med att få barn att "tuffa till sig" bara för att det finns idioter överallt och inte minst i våra klassrum. Hur hade andra reagerat om en amerikan hade kommenterat åt andra hållet som att det är ohygieniskt och ofräscht med skinn? Då jäklar hade det blivit liv i luckan...
    Jag förstår inte varför lärare blandar in sina personliga åsikter i undervisningen. 
    Och att ens någon kan tycka att ett (livsavgörande) ingrepp är fånigt. 

Skrev livsavgörande inom parentes då många fall som kräver ett sådant ingrepp oftast leder till hälsorisker och KAN sluta illa om inget görs åt saken. Tyvärr. Har man otur får man leva resten av livet med ett amputerat underliv. 

Däremot håller jag med om att religiösa omskärelser är fånigt, men det är för att barnet inte får välja.
    Att skära i sina barn är misshandel, så länge det inte är ett kirurgiskt ingrepp pga medicinska skäl. Då spelar det ingen roll vad barnet säger, för då finns det inget val.  
    Mamma, Singel och Sambo
  • mte4

Mer skinn på näsan tror jag inte han får av att jag tar honom i kragen. Jag ser hellre att han kommer till mig och pratar ut om han känner sig illa berörd av något, än att han sätter upp en tuff fasad och kanske håller negativa känslor inom sig.
    Jag tvivlar inte på att han hade sagt ifrån om han kände sig orättvist behandlad av läraren gällande annat än just detta. Men att berätta att han är omskuren efter ett sådant uttalande, är ju inte helt lätt, speciellt inte när han hade svårt att hålla tårarna tillbaka. Han tog de personligt, och skämdes inför sina vänner över att han är annorlunda och nu också "fånig".

Som jag känner nu kommer jag prata med min sons lärare och förklara läget. Då kanske han åtminstone tänker sig för nästa gång. Även att han kanske kan uppmärksamma pojkarna vid nästa tillfälle att omskärelse inte är något konstig, utan görs av olika anledningar och så är det med de. Oavsett om man är omskuren av medicinska skäl eller pga religion, så är de ju aldrig barnets fel.

Lillsnufflan, jag jämförde med manlig omskärelse. I Sverige beräknas de finnas ca 12000 flickor under 18 år som blivit utsatta för omskärelse. Medan det genomförs ca 3500 lagliga omskärelsen på pojkar här per år. Antagligen utförs de ett par tusen till, dock inte via sjukvården tyvärr. Så i jämförelse så är det ovanligt.

Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..