• mte4

Olämplig kommentar av lärare..

Sonen går i 5:an och de har nyss haft sexualundervisning i klassen. Läraren pratar om omskärelse, och vad det innebär samt säger att han personligen tycker det är ett fånigt ingrepp. Min son är omskuren pga medicinska skäl, född med hypospadi, och lärarens kommentar tog hårt på honom. Han berättar att han höll på att börja gråta och bara ville dö när läraren sa så. Att höra det som mamma är fruktansvärt och jag är just nu rosenrasande på sonens lärare. Även så otroligt ledsen över att denna man fått min son att må så dåligt som han fortfarande gör av denna kommentar. Jag har i nuläget god lust att skälla ut läraren efter noter, men hejdar mig. Vad bör man göra i ett sånt här läge? Överreagerar jag?

Ledsen mamma
  • Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..
  • cosinus

Jag tycker nog att en lärare faktiskt får ha egna åsikter och tala om dem. Jag tycker undervisning blir väldigt tråkigt om inte läraren är en människa med egna berättelser, liknelser och faktiskt även åsikter.

Men självklart borde läkaren ha sagt att omskärelse kan ske både av medicinska orsaker där det är direkt nödvändigt och religösa orsaker och att han personligen tycker det är fånigt om det utförs i onödan (så kan alla och en var definiera "onödan" sen). Hur är det med kvinnlig omskärelse, det skulle förvåna mig om inte de flesta lärare som undervisar låter påskina att de inte gillar ingreppet.

• mte4

Enligt skollagen har inte lärare rätt att lägga egna värderingar eller åsikter i det de lär ut.
    Tråkigt lr ej men så är det.

Kvinnlig omskärelse är ju olagligt här och i många länder, och mycket ovanligt att vi stöter på hos unga i Sverige.

• pandyb
    cosinus skrev 2012-04-06 21:21:35 följande:
    Jag tycker nog att en lärare faktiskt får ha egna åsikter och tala om dem. Jag tycker undervisning blir väldigt tråkigt om inte läraren är en människa med egna berättelser, liknelser och faktiskt även åsikter.

Men självklart borde läkaren ha sagt att omskärelse kan ske både av medicinska orsaker där det är direkt nödvändigt och religösa orsaker och att han personligen tycker det är fånigt om det utförs i onödan (så kan alla och en var definiera "onödan" sen). Hur är det med kvinnlig omskärelse, det skulle förvåna mig om inte de flesta lärare som undervisar låter påskina att de inte gillar ingreppet.

Frågan är om elever i 5:e klass har förmågan att definera "onödan" i detta fallet....

Lärare får som sagt inte lägga värderingar i sin undervisning. Både skolverket och skolinspektion hade haft synpunkter på hur denna läraren använde sin makt som lärare.

Du måste som lärare ha ett öppet sinne, barn bär med sig massor av saker hemifrån och som lärare har du ingen aning om vad dina elever har i bagaget. 

Nils 090419 *mammas prins* Mini BF 120505
  • Queenie70
    mrsStatham skrev 2012-04-06 21:02:12 följande:
    JA!
    Om TS går till rektorn med läraren och gråter ut kan läraren backa tillbaka tiden till precis innan lektionen.
    Han kan göra om allt från början, men nu lägger han ingen värdering i det fakta som diskuteras.
    Hans groda blir aldrig sagd och TS son kommer aldrig mer bli ledsen och sårad av saker folk säger, aldrig någonsin igen.
    Vilken bra plan!! 

Eller.....så kanske läraren tills han ska undervisa nästa klass kan undvika plumpa och oproffsiga kommentarer och undvika att göra nåt annat barn ledset.
  • mrsStatham
    mte4 skrev 2012-04-06 21:36:04 följande:
    Enligt skollagen har inte lärare rätt att lägga egna värderingar eller åsikter i det de lär ut.

Kvinnlig omskärelse är ju olagligt här och i många länder, och mycket ovanligt att vi stöter på hos unga i Sverige.
    Då antar jag att det är okej för en lärare lägga värderingar i tidelag som fortfarande är lagligt.

Det är dessutom inte alls mycket ovanligt att man stöter på kvinnlig omskärelse i Sverige. Men ingen pratar om det eftersom det är skamligt och folk lägger så mycket värderingar i det.
    Bara två saker är oändliga
  • Lillsnufflan
    mte4 skrev 2012-04-06 21:36:04 följande:

Tyvärr inte så ovanligt, det beror på vad man jämför med. Det finns åtskilliga flickor som kommer från länder där könsstympning är vanlig och som har blivit utsatta för det innan de kom hit. Det finns också de som skickas till sitt gamla hemland för att omskäras och det förekommer t.o.m. att flickor könsstympas här i Sverige, även om det är ett brott att utsätta någon för det-

Och visst ska undervisningen enligt läroplanen vara "saklig och allsidig". Den fastslår också att läraren är "skyldig att hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och i denna läroplan". Men det är inte riktigt detsamma som att man inte får tala om vad man tycker i en enskild fråga. Det betyder dock inte att jag tycker det var rätt av honom att säga det han sa. Det är olämpligt eftersom enskilda elever kan känna sig kränkta. Och så får man inte agera som lärare.    
  • cosinus
    pandyb skrev 2012-04-06 21:49:10 följande:
    Frågan är om elever i 5:e klass har förmågan att definera "onödan" i detta fallet....

Lärare får som sagt inte lägga värderingar i sin undervisning. Både skolverket och skolinspektion hade haft synpunkter på hur denna läraren använde sin makt som lärare.

Du måste som lärare ha ett öppet sinne, barn bär med sig massor av saker hemifrån och som lärare har du ingen aning om vad dina elever har i bagaget. 

Nä men om man inte får tycka något alls så får man ju heller inte uttrycka sig negativt om kvinnlig omskärelse, mord, droger, regn och rusk, magsjuka, influensa eller dyr bensin. Man får heller inte vara positiv till något alls. Bara helt krasst konstatera att det här är olagligt, farligt, blött eller liknande. Jag tror det är nästan omöjligt faktiskt att lära ut då eftersom man alltid tycker något om det mesta.

Sen hade inte läraren behövt tycka till i det här fallet och framförallt skulle han absolut talat om att det fnns tillfällen då det verkligen är befogat.
  • gwen86

Först och främst försöker du få din son att inse att lärarens åsikt bara är en åsikt - sedan borde inte DU skälla ut läraren, utan din son borde göra det. Lär honom att hantera sina egna konflikter genom att säga till honom att om läraren kommentar gjorde honom ledsen borde han själv gå fram till läraren och säga att "du, det du sa sårade mig verkligen, för jag är själv omskuren. Du borde verkligen tänka efter innan du säger sådant." Jag tror att det skulle få läraren att förstå sitt misstag samtidigt som det gör din son till en starkare person.

• Tuffen

Som lärare är det ibland nödvändigt att säga vad man själv tycker för att behålla något slags trovärdighet. Eleverna förstår i a f var man står och då kan man säga "Jag tycker så här/jag är så här, men man får tycka vad man vill". Alla lärare har en ryggsäck/ett bagage som man bär med sig, och när det visar sig i undervisningen så får man använda det och resonera kring det. 

• Sixxty
    gwen86 skrev 2012-04-06 21:59:53 följande:
    Först och främst försöker du få din son att inse att lärarens åsikt bara är en åsikt - sedan borde inte DU skälla ut läraren, utan din son borde göra det. Lär honom att hantera sina egna konflikter genom att säga till honom att om läraren kommentar gjorde honom ledsen borde han själv gå fram till läraren och säga att "du, det du sa sårade mig verkligen, för jag är själv omskuren. Du borde verkligen tänka efter innan du säger sådant." Jag tror att det skulle få läraren att förstå sitt misstag samtidigt som det gör din son till en starkare person.
    Sonen går i 5.an, kanske lite mycket begärt tycker du inte?

Nej TS du överreagerar inte. En lärare ska inte lägga in sitt personliga tyckande i undervisningen. Att vara omskuren är inget ovanligt  och det är inte lärarens sak att tycka till om under undervisningen.

Ni som tycker att kommentaren är ok skulle ni ha haft samma åsikt om läraren tycket att homosexuella är äckliga? Det skulle ju bara ha varit hans åsikt.
Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..