Flickan och kråkan skrev 2012-04-07 08:17:46 följande:
Jag blir mest fascinerad över att så många här i tråden på fullaste allvar tror att man som lärare kan vara totalt objektiv!!?
. INGEN kan någonsin vara objektiv. Så fort vi öppnar munnen så värderar vi och lägger vi värderingar i än det ena än det andra. Har ni överhuvudtaget läst läro- och kursplanerna? Den nya, precis som det som föregått, är en samling av värderingar som man som lärare förväntas lära ut. Det är min skyldighet som lärare att just stå för och lära ut värderingar. Sedan är nog alla som läst grundläggande källkritik även medveten om att en subjektiv källa som är öppen med sin subjektivitet bättre än en källa som utger sig för att vara objektiv. Som lärare tycker jag att det är bättre att vara öppen med vad man står i exempelvis politiska frågor för detta kommer hur jag än försöker att lysa igenom och då är det bättre att eleverna vet var jag står, vet vilka personliga åsikter jag har. Att säga att man är objektiv, eller än värre att tro att någon kan vara objektiv eller tro att man själv är det....det är farligt!
Vad gäller just detta specifika fallet så tycker jag att det låter lite klumpigt. Det skulle inte falla mig in som lärare att säga att något som gäller trosfrågor är fånigt. Det är rent ut sagt dumt och okunnig. Sedan kan man göra klavertramp även som lärare - medvetet eller omedvetet. Som lärare vill jag gärna veta om jag gjort någon elev ledsen för det är självklart mitt ansvar som pedagog att reda ut det misstag jag gjort. Har eleven uppfattat något jag sagt som ett påhopp/kränkande så måste jag som lärare självklart rätta till det och be om ursäkt för att det uppfattades som det gjorde.
Exakt.