• mte4

Olämplig kommentar av lärare..

Sonen går i 5:an och de har nyss haft sexualundervisning i klassen. Läraren pratar om omskärelse, och vad det innebär samt säger att han personligen tycker det är ett fånigt ingrepp. Min son är omskuren pga medicinska skäl, född med hypospadi, och lärarens kommentar tog hårt på honom. Han berättar att han höll på att börja gråta och bara ville dö när läraren sa så. Att höra det som mamma är fruktansvärt och jag är just nu rosenrasande på sonens lärare. Även så otroligt ledsen över att denna man fått min son att må så dåligt som han fortfarande gör av denna kommentar. Jag har i nuläget god lust att skälla ut läraren efter noter, men hejdar mig. Vad bör man göra i ett sånt här läge? Överreagerar jag?

Ledsen mamma
  • Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..
  • mrsStatham

I ett sådant läge bör man ta sonen i kragen och säga åt honom att skärpa sig.
    Bara för att läraren tycker en sak ska inte det trycka ner sonen.
    Ge honom lite skinn på näsan!

Ja, du överreagerar. Det är ett fånigt ingrepp, precis lika fånigt som alla andra helt onödiga ingrepp folk gör 

Bara två saker är oändliga
  • pandyb

Tycker inte att du överreagerar, en lärare skall inte lägga någon värdering i det han eller hon lär ut. Det är bara ren fakta som skall presenteras, som har en vetenskaplig grund!

Ta upp det med läraren och ev. med rektor. Viktigt att han får reda på vad han ställt till med!

• LillaNovaK

Ja, jag tycker att du överreagerar. Människor kommer att göra din son ledsen många gånger till i framtiden. Visst, kanske dumt av läraren att lägga personliga värderingar i undervisningen men gjort är gjort. Prata du med din son och berätta om alla fördelar så blir det säkert bra.

• LillaNovaK

Gud vad dagens rektorer måste hantera mycket nuförtiden!!

Prata med läraren om du inte kan släppa det.

• mrsStatham
    pandyb skrev 2012-04-06 20:55:16 följande:
    Tycker inte att du överreagerar, en lärare skall inte lägga någon värdering i det han eller hon lär ut. Det är bara ren fakta som skall presenteras, som har en vetenskaplig grund!

Ta upp det med läraren och ev. med rektor. Viktigt att han får reda på vad han ställt till med!
    JA!
    Om TS går till rektorn med läraren och gråter ut kan läraren backa tillbaka tiden till precis innan lektionen.
    Han kan göra om allt från början, men nu lägger han ingen värdering i det fakta som diskuteras.
    Hans groda blir aldrig sagd och TS son kommer aldrig mer bli ledsen och sårad av saker folk säger, aldrig någonsin igen.
    Vilken bra plan!! 
    Bara två saker är oändliga
  • HEARM

jag tycker du ska prata med din son och ge honom mer skinn på näsn. Läraren gjorde grymt fel som la in sin personliga åsikt i en sån fråga men förklara för din son att lärarens åsikt handla om omskärelse för sakens skull och inte i medecinskt syfte. du kan prata med läraren och säga att det var klantigt att ta upp sin personliga åsikt. Tänk om nån var omskuren av religösa skäl och får höra att det ä larvigt det ä itne sysst.

• mte4

Saken var ju inte bara det att läraren sa att det var fånigt, saken var ju även att hans lilla kommentar påverkade synen på omskärelse även hos de andra pojkarna i klassen.

Självklart jätte tufft i den åldern att se annorlunda ut. Barn kan vara elaka.

Fånigt kan man tycka, men i min sons fall var det ett nödvändigt ont för att kunna fungera normalt.

• Lillsnufflan

Jag kan hålla med om att det var en olämplig kommentar. Jag misstänker också att läraren inte tänkte (visste?) att det ibland görs av medicinska skäl och inte bara av religiösa och estetiska. Jag tycker du kan prata med sonens lärare och berätta att han blev ledsen. Det var förmodligen inte lärarens avsikt att såra, ge läraren en chans att gottgöra det. (Och tänka över hur han/hon formulerar sig i framtiden).

• Emmi27

En lärare ska väl ändå inte lägga sina egna värderingar i undervisningen? Ska en religionlärare få säga att den ena eller andra religionen är bättre eller sämre än en annan? Jag tycker det ska uppmärksammas för det är inte okej. Att TS son kommer bli ledsen av vad människor gör och säger längre fram i livet hör inte hit. Visst är det bra om du förklarar för din son att alla har olika åsikter och det får man lära sig att acceptera, men en lärare inger inte förtroende när han eller hon uttrycker sig så där.

• Lillsnufflan

Upps, jag läste mitt svar och ser att det kan tolkas som om jag skulle tyckt det var OK om läraren sagt att det var fånigt om det bara genomfördes av religiösa eller estetiska skäl. Det vore det såklart inte. Man kan ju bli minst lika upprörd om man är omskuren av religiösa skäl och får höra en sån kommentar. Såklart.

Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..