• mte4

Olämplig kommentar av lärare..

Sonen går i 5:an och de har nyss haft sexualundervisning i klassen. Läraren pratar om omskärelse, och vad det innebär samt säger att han personligen tycker det är ett fånigt ingrepp. Min son är omskuren pga medicinska skäl, född med hypospadi, och lärarens kommentar tog hårt på honom. Han berättar att han höll på att börja gråta och bara ville dö när läraren sa så. Att höra det som mamma är fruktansvärt och jag är just nu rosenrasande på sonens lärare. Även så otroligt ledsen över att denna man fått min son att må så dåligt som han fortfarande gör av denna kommentar. Jag har i nuläget god lust att skälla ut läraren efter noter, men hejdar mig. Vad bör man göra i ett sånt här läge? Överreagerar jag?

Ledsen mamma
  • Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..
  • Regnig måndag
    Rosie Jay skrev 2012-04-06 22:40:04 följande:
    Skolan ska undervisa, och ge fakta. 
    Deras personliga åsikter ska hållas utanför undervisningen. 

Det var INTE rätt av läraren att säga så. Jag tycker du ska konfrontera honom och fråga om han skulle tycka det var lika fånigt om han blev utsatt för allt vad det innebär. Smärtor värre än knivar, infektioner, osv..
    Lärarna undervisar och lär ut men det innebär per automatik att personligt tyckanden kommer att vara avgörande!
    Och ja, läraren har rätt i det här fallet då han klart och tydligt syftar på religiös omskärelse.
    Har läraren missat den delen får man undervisa honom, så enkelt är det.
    Lite håller jag med Statham, att TS som förälder måste lära barnet att skilja på sak och sak!

Och för de som protesterar mot personligt tyckande:
    Om vi ska ta bort det finns bara robotar som alternativ. Önskvärda som lärare?
    Det finns inte en enda lärobok, en enda historiebok som till syvende och sist inte präglas av personligt tyckande.
    Det här är ett välkänt fenomen för forskare bla, att man får de svar man vill ha eftersom man ställer de frågor man vill och de i sin tur präglas av.... just det personliga ställningstaganden!

Fö bidrar lärarnas tyckande med oerhört mycket som bla fostran i det sociala samspelet.
    Tycker läraren knäppa saker får man som förälder kontra med att tycka #bättre". Svårare än så är det inte!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • MammaHela
    mrsStatham skrev 2012-04-06 22:44:43 följande:
    Missförstår du mig med flit nu?
    En omskärelse är allt som oftast onödig. Alla onödiga ingrepp är per definition fåniga. 
    nej jag missförstår dig inte med flit.

Hur kan du dra alla omskärelser över samma kam? I sverige är de INTE allt som oftast onödiga, utan det sker många som är av medicinska skäl.. alltså är de inte nödvändiga.

Men det är allt som oftast män som våldtar, alltså våldtar alla män? 
  • mte4

Men kära nån, skilja på sak och sak. Pojken kände sig träffad och blev sårad, han är 11 år. Enda killen i klassen som är omskuren.

• Karrolina
    mte4 skrev 2012-04-06 23:45:36 följande:
    Mer skinn på näsan tror jag inte han får av att jag tar honom i kragen. Jag ser hellre att han kommer till mig och pratar ut om han känner sig illa berörd av något, än att han sätter upp en tuff fasad och kanske håller negativa känslor inom sig.
    Jag tvivlar inte på att han hade sagt ifrån om han kände sig orättvist behandlad av läraren gällande annat än just detta. Men att berätta att han är omskuren efter ett sådant uttalande, är ju inte helt lätt, speciellt inte när han hade svårt att hålla tårarna tillbaka. Han tog de personligt, och skämdes inför sina vänner över att han är annorlunda och nu också "fånig".

Som jag känner nu kommer jag prata med min sons lärare och förklara läget. Då kanske han åtminstone tänker sig för nästa gång. Även att han kanske kan uppmärksamma pojkarna vid nästa tillfälle att omskärelse inte är något konstig, utan görs av olika anledningar och så är det med de. Oavsett om man är omskuren av medicinska skäl eller pga religion, så är de ju aldrig barnets fel.

Lillsnufflan, jag jämförde med manlig omskärelse. I Sverige beräknas de finnas ca 12000 flickor under 18 år som blivit utsatta för omskärelse. Medan det genomförs ca 3500 lagliga omskärelsen på pojkar här per år. Antagligen utförs de ett par tusen till, dock inte via sjukvården tyvärr. Så i jämförelse så är det ovanligt.

Bra att du pratar med läraren och att du inte lyssnar på korkade kommentarer om att du borde ta din son i kragen. Det är ju jättebra att han kommer till dig och vågar visa att han blev ledsen, det visar på trygghet och mognad och kommer att ta honom mycket längre än vad en hård fasad någonsin kan.  
  • Dimisi
    mte4 skrev 2012-04-06 23:45:36 följande:
    Som jag känner nu kommer jag prata med min sons lärare och förklara läget. Då kanske han åtminstone tänker sig för nästa gång. Även att han kanske kan uppmärksamma pojkarna vid nästa tillfälle att omskärelse inte är något konstig, utan görs av olika anledningar och så är det med de. Oavsett om man är omskuren av medicinska skäl eller pga religion, så är de ju aldrig barnets fel.
    Jag tycker det är jättebra att du berättar för läraren hur din son tolkade det han sa, och att han blev jätteledsen. Då får han, som du själv skriver, upp ögonen för att man nog även bör nämna att många pojkar har genomgått ett kirurgiskt ingrepp av medicinska skäl. Jag är själv lärare och vill absolut bli underrättad om det jag säger kan upplevas som sårande eller kränkande. Men utskälld är jag inte så sugen på att bli...Flört
  • Regnig måndag
    Dimisi skrev 2012-04-07 01:36:02 följande:
    Jag tycker det är jättebra att du berättar för läraren hur din son tolkade det han sa, och att han blev jätteledsen. Då får han, som du själv skriver, upp ögonen för att man nog även bör nämna att många pojkar har genomgått ett kirurgiskt ingrepp av medicinska skäl. Jag är själv lärare och vill absolut bli underrättad om det jag säger kan upplevas som sårande eller kränkande. Men utskälld är jag inte så sugen på att bli...Flört
    Sen behöver man veta lärarens version innan man målar fan på väggen.
    Det är inte alltid barnets version stämmer med lärarens, rättare sagt ganska sällan.
  • Dimisi
    Regnig måndag skrev 2012-04-07 01:49:22 följande:
    Sen behöver man veta lärarens version innan man målar fan på väggen.
    Det är inte alltid barnets version stämmer med lärarens, rättare sagt ganska sällan.
    I detta fallet är lärarens version inte särskilt viktig, tycker jag. Det viktiga är att läraren får veta att en elev uppfattade det som att läraren tycker att de som saknar förhud är löjliga. Han kommer säkert att svara att han inte alls sa så, vilket stämmer med elevens version. Det handlar ju i det här fallet inte alls om två olika versioner där man ska avgöra vem som har "rätt". Det viktiga är att läraren, som (förhoppningsvis!) inte vill göra sina elever ledsna, får ett vidare perspektiv på hur frågan kan beröra elever på olika sätt.
  • Lampsken

Tror faktiskt läraren syftade på omskärelse rent allmänt som tex religiös sådan och inte på om orsaken är ett medicinskt ingrepp...
    Dessutom får han ju lov att uttrycka sin åsikt och den åsikten var ju inte riktad till TS son men tyvärr så kände han sig träffad just för att han är omskuren OCH inte förstod vad läraren menade.
    Då är det ditt ansvar som förälder att förklara för din son så blir den saken ur världen. 

• Regnig måndag
    Dimisi skrev 2012-04-07 02:31:04 följande:
    I detta fallet är lärarens version inte särskilt viktig, tycker jag. Det viktiga är att läraren får veta att en elev uppfattade det som att läraren tycker att de som saknar förhud är löjliga. Han kommer säkert att svara att han inte alls sa så, vilket stämmer med elevens version. Det handlar ju i det här fallet inte alls om två olika versioner där man ska avgöra vem som har "rätt". Det viktiga är att läraren, som (förhoppningsvis!) inte vill göra sina elever ledsna, får ett vidare perspektiv på hur frågan kan beröra elever på olika sätt.
    Det är alltid viktigt vad den andre har sagt eller gjort. Att bara lyssna på en sida och helt avfärda den andra är som att skjuta sig själv i foten om man vill fostra barn till att bli ansvarstagande och förstående.

Inte minst på FL blir det extra tydligt att många har brister i förståelsen, att det som uppfattats på ett sätt kan ha menats något annat, eller det kan totalt ha missuppfattats!

Men visst utgår man från att man alltid själv gör och har rätt är den andres version inte viktig. Det borde i så fall även gälla lärare och då är det totalt oviktigt hur budskapet uppfattats!
  • Regnig måndag
    Dimisi skrev 2012-04-07 02:31:04 följande:
    Och när jag läser igenom en gång till blir det otroligt tydligt varför det är viktigt att lyssna på bägge parter.

Enligt TS hade läraren sagt att omskärelse är löjligt. Du har tolkat det som "att läraren tycker att de som saknar förhud är löjliga"
    Det står ingenstans om att det uppfattats så utan det är din privata tolkning och det gör att saken blir helt annorlunda!
    Dessutom målar du upp ett scenario där du har alla svar, men självklart, stövlar du in och anklagar honom för det du påstår kommer du att få svaret att det inte stämmer.

Du tycker fortfarande att det inte är viktigt att höra bägge versioner?

Slås av hur utbrett det är, rädslan att prata med varandra, att man verklar inbilla sig att sanninen bara har en sida, ens egen.
Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..