Inlägg från: Karrolina |Visa alla inlägg
  • Karrolina

Olämplig kommentar av lärare..

mte4 skrev 2012-04-06 23:45:36 följande:
    Mer skinn på näsan tror jag inte han får av att jag tar honom i kragen. Jag ser hellre att han kommer till mig och pratar ut om han känner sig illa berörd av något, än att han sätter upp en tuff fasad och kanske håller negativa känslor inom sig.
    Jag tvivlar inte på att han hade sagt ifrån om han kände sig orättvist behandlad av läraren gällande annat än just detta. Men att berätta att han är omskuren efter ett sådant uttalande, är ju inte helt lätt, speciellt inte när han hade svårt att hålla tårarna tillbaka. Han tog de personligt, och skämdes inför sina vänner över att han är annorlunda och nu också "fånig".

Som jag känner nu kommer jag prata med min sons lärare och förklara läget. Då kanske han åtminstone tänker sig för nästa gång. Även att han kanske kan uppmärksamma pojkarna vid nästa tillfälle att omskärelse inte är något konstig, utan görs av olika anledningar och så är det med de. Oavsett om man är omskuren av medicinska skäl eller pga religion, så är de ju aldrig barnets fel.

Lillsnufflan, jag jämförde med manlig omskärelse. I Sverige beräknas de finnas ca 12000 flickor under 18 år som blivit utsatta för omskärelse. Medan det genomförs ca 3500 lagliga omskärelsen på pojkar här per år. Antagligen utförs de ett par tusen till, dock inte via sjukvården tyvärr. Så i jämförelse så är det ovanligt.

Bra att du pratar med läraren och att du inte lyssnar på korkade kommentarer om att du borde ta din son i kragen. Det är ju jättebra att han kommer till dig och vågar visa att han blev ledsen, det visar på trygghet och mognad och kommer att ta honom mycket längre än vad en hård fasad någonsin kan.  
Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..