Inlägg från: Dimisi |Visa alla inlägg
  • Dimisi

Olämplig kommentar av lärare..

mte4 skrev 2012-04-06 23:45:36 följande:
    Som jag känner nu kommer jag prata med min sons lärare och förklara läget. Då kanske han åtminstone tänker sig för nästa gång. Även att han kanske kan uppmärksamma pojkarna vid nästa tillfälle att omskärelse inte är något konstig, utan görs av olika anledningar och så är det med de. Oavsett om man är omskuren av medicinska skäl eller pga religion, så är de ju aldrig barnets fel.
    Jag tycker det är jättebra att du berättar för läraren hur din son tolkade det han sa, och att han blev jätteledsen. Då får han, som du själv skriver, upp ögonen för att man nog även bör nämna att många pojkar har genomgått ett kirurgiskt ingrepp av medicinska skäl. Jag är själv lärare och vill absolut bli underrättad om det jag säger kan upplevas som sårande eller kränkande. Men utskälld är jag inte så sugen på att bli...Flört
  • Dimisi
    Regnig måndag skrev 2012-04-07 01:49:22 följande:
    Sen behöver man veta lärarens version innan man målar fan på väggen.
    Det är inte alltid barnets version stämmer med lärarens, rättare sagt ganska sällan.
    I detta fallet är lärarens version inte särskilt viktig, tycker jag. Det viktiga är att läraren får veta att en elev uppfattade det som att läraren tycker att de som saknar förhud är löjliga. Han kommer säkert att svara att han inte alls sa så, vilket stämmer med elevens version. Det handlar ju i det här fallet inte alls om två olika versioner där man ska avgöra vem som har "rätt". Det viktiga är att läraren, som (förhoppningsvis!) inte vill göra sina elever ledsna, får ett vidare perspektiv på hur frågan kan beröra elever på olika sätt.
Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..