• mte4

Olämplig kommentar av lärare..

Sonen går i 5:an och de har nyss haft sexualundervisning i klassen. Läraren pratar om omskärelse, och vad det innebär samt säger att han personligen tycker det är ett fånigt ingrepp. Min son är omskuren pga medicinska skäl, född med hypospadi, och lärarens kommentar tog hårt på honom. Han berättar att han höll på att börja gråta och bara ville dö när läraren sa så. Att höra det som mamma är fruktansvärt och jag är just nu rosenrasande på sonens lärare. Även så otroligt ledsen över att denna man fått min son att må så dåligt som han fortfarande gör av denna kommentar. Jag har i nuläget god lust att skälla ut läraren efter noter, men hejdar mig. Vad bör man göra i ett sånt här läge? Överreagerar jag?

Ledsen mamma
  • Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 18:30:50 följande:
    Jo du snor till det.

Alla som arbetar med människor måste ha ett professionellt arbetssätt. Ett professionellt arbetssätt innebär att man måste tänka efter innan man uttalar sig.  Jag har aldrig påstått att det bara gäller lärare men eftersom det är en lärare TS handlar om så är det det jag diskuterar.

Det handlar också om i vilken situation man befinner sig. Sexualundervisning är ett känsligt ämne och därför måste man vara extra noga med ur man uttrycker sig.
    Nej jag snor inte alls till det. Det är du som är rigid i din inställning och kallar folk för oprofessionella utefter ett enda uttalande.
    Eftersom man efter din argumentering kan anta att det inte enbart gäller lärare är slutsatsen att det inte finns en enda professionell i Sverige.

I min värld och i de flesta andras finns en viss marginal, man dömer inte ut någon efter en enda händelse. Om beteendet upprepas ofta kan man börja fundera på professionaliteten men inte i dagsläget nej.
    Man ska definitivt inte förväxla detta med ett "professionellt arbetssätt", även detta ger ett visst utrymme för frånsteg från det ideala.  Förutom om man är exytremt rigid i sitt tankesätt vill säga.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Eris

Jag tycker att det var olämpligt av läraren att säga så. Självklart är det inte alla gånger möjligt att hålla sig helt neutral men i det här fallet tycker jag inte att det är speciellt svårt för läraren att hålla tyst om sina åsikter. Min son är också omskuren (av kulturella skäl till skillnad från din son) och jag kan förstå att vissa tycker att det är fånigt, men jag tycker inte att det är okej att säga det till barnet. Barnet har ju inte lika stora möjligheter att förklara eller ifrågasätta läraren och kommer antagligen att bli ledset eller tycka att läraren är dum. Vad är meningen med det?

Om jag var i din situation så hade jag pratat med läraren och sagt att jag tyckte att hans uttalande var olämpligt. Hade han bett om ursäkt till mitt barn hade jag låtit det vara annars hade jag nog gått vidare till rektorn.

• Sixxty
    Regnig måndag skrev 2012-04-07 19:07:05 följande:
    Nej jag snor inte alls till det. Det är du som är rigid i din inställning och kallar folk för oprofessionella utefter ett enda uttalande.
    Eftersom man efter din argumentering kan anta att det inte enbart gäller lärare är slutsatsen att det inte finns en enda professionell i Sverige.

I min värld och i de flesta andras finns en viss marginal, man dömer inte ut någon efter en enda händelse. Om beteendet upprepas ofta kan man börja fundera på professionaliteten men inte i dagsläget nej.
    Man ska definitivt inte förväxla detta med ett "professionellt arbetssätt", även detta ger ett visst utrymme för frånsteg från det ideala.  Förutom om man är exytremt rigid i sitt tankesätt vill säga.
    Läraren var inte professionell i sitt uttalande nej. Jag har inte skrivit något om hans yrkesutövande i övrigt. Om du läser vad jag skriver så behöver du inte argumentera bort dig själv. Just nu argumenterar du bara mot påståenden jag aldrig gjort.
  • SIN74

Professionellt eller inte spelar ingen roll för i vilket fall var det var onödigt att uttrycka sig så. Om lag vore denne lärare skulle jag vilja veta om någon av mina elever tagit så illa upp för det jag sagt. Jag skulle vilja få en chans att förklara hur jag menade och be om ursäkt.

Jag är oerhört noga med att inte vara värderarnde om personliga saker, det är så lätt att trampa någon på tårna.

Jag tycker att du ska höra av dig till läraren.

• Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 19:49:35 följande:
    Läraren var inte professionell i sitt uttalande nej. Jag har inte skrivit något om hans yrkesutövande i övrigt. Om du läser vad jag skriver så behöver du inte argumentera bort dig själv. Just nu argumenterar du bara mot påståenden jag aldrig gjort.
    Den som gör bort sig är du.

"MEN som lärare måste man förhålla sig till det på ett professionellt sätt genom att välja sina ord."
    Vad vet du om att orden inte var väl valda förutom detta uttalande?

Och du fortsätter
    "Det är inte att vara en robot det är att utföra sitt jobb på ett proffsigt sätt."

Det är bra om du kommer ihåg vad du själv skriver istället för att försöka lägga dina tillkortakommanden i mitt knä.

Jag antar att du inte kommer att stå för det du påstått så jag avslutar "diskussionen" med dig med att konstatera att du är ytterst rigid i ditt förhållningssätt till lärare.
  • Sixxty
    Regnig måndag skrev 2012-04-07 21:07:45 följande:
    Den som gör bort sig är du.

"MEN som lärare måste man förhålla sig till det på ett professionellt sätt genom att välja sina ord."
    Vad vet du om att orden inte var väl valda förutom detta uttalande?

Och du fortsätter
    "Det är inte att vara en robot det är att utföra sitt jobb på ett proffsigt sätt."

Det är bra om du kommer ihåg vad du själv skriver istället för att försöka lägga dina tillkortakommanden i mitt knä.

Jag antar att du inte kommer att stå för det du påstått så jag avslutar "diskussionen" med dig med att konstatera att du är ytterst rigid i ditt förhållningssätt till lärare.
    Jo men då säger vi väl så då. Men det vore intressant att höra vad som är problemet med de två meningar du hänvisar till. två uttalande jag absolut står för. Men jag antar att det inte går att förklara.

Ha en bra kväll!
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 22:02:11 följande:
    Jo men då säger vi väl så då. Men det vore intressant att höra vad som är problemet med de två meningar du hänvisar till. två uttalande jag absolut står för. Men jag antar att det inte går att förklara.

Ha en bra kväll!
    Har du något fel på läsförmågan?
    Jag har skrivit ett antal inlägg om det, ändå har det gått dig helt spårlöst förbi?
    Otroligt... och jag lägger inte ner mödan på att älta om allt för någon som inte bryr sig/orkar/vill/kan ta till sig skriven text.
  • toccata

Jag tycker man ändå ska börja med att tänka gott om folk, även om lärare.

Själv hade jag som förälder hört av mig till läraren, förklarat hela situationen och hur fel det blev i det här sammanhanget. Faller inte det i god jord så finns det en skolledning.

Det finns olika styrdokument inom skolan där man bland annat tar stor hänsyn och ger stor vikt till de så kallade diskrimineringslagarna. Kommentaren läraren gav var onödig, om inte annat ur det perspektivet.

Som sagts så tydligt ovan, det är mänskligt att fela, självklart, om man står som ensam lärare dag ut och dag in, år efter år, inför 25-30 elever, så hoppar en groda förr eller senare ur munnen. Det behöver inte betyda att man vare sig är en dålig eller fördomsfull lärare, även om sådana förstås också finns.   

• Kramo
    Självklart ska du ta upp det med läraren! Och om inte läraren tar det på allvar - ta upp det med rektorn. Läraren behöver uppdatera sina kunskaper och fundera över sin respekt för andra människor. Även om din son har gjort ingreppet av medicinska skäl, finns ju dessutom andra barn som gjort det av religiösa skäl - båda dessa grupper ska självklart kunna delta i skolans undervisning utan att känna sig bortgjorda eller bli ledsna eller oroliga. 
  • Alisa
    Kramo skrev 2012-04-16 08:56:28 följande:
    Självklart ska du ta upp det med läraren! Och om inte läraren tar det på allvar - ta upp det med rektorn. Läraren behöver uppdatera sina kunskaper och fundera över sin respekt för andra människor. Även om din son har gjort ingreppet av medicinska skäl, finns ju dessutom andra barn som gjort det av religiösa skäl - båda dessa grupper ska självklart kunna delta i skolans undervisning utan att känna sig bortgjorda eller bli ledsna eller oroliga. 
    Helt rätt!
  • Butterscotch
    Kramo skrev 2012-04-16 08:56:28 följande:
    Instämmer. Det var dumt sagt av läraren, och upprepningar av detta slag måste förhindras.
  • Tulpani

Helt rätt sagt av läraren. Du TS borde istället förklara för din son att det är ett övergrepp om man gör det utan medicinsk grund och att det var det som läraren menade. Din son fick ju göra det pga en missbildning.

• Tulpani

Han är dessutom 11 år?!! Oj, du verkar ha skapat en riktig lipsill som tar åt sig av saker som inte han borde ta åt sig av.

• Tulpani

Jag trodde han var 6 år när man läste din beskriving av ditt daltande och hans reaktion på det hela.

Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..