Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Olämplig kommentar av lärare..

Jag tycker nog att en lärare faktiskt får ha egna åsikter och tala om dem. Jag tycker undervisning blir väldigt tråkigt om inte läraren är en människa med egna berättelser, liknelser och faktiskt även åsikter.

Men självklart borde läkaren ha sagt att omskärelse kan ske både av medicinska orsaker där det är direkt nödvändigt och religösa orsaker och att han personligen tycker det är fånigt om det utförs i onödan (så kan alla och en var definiera "onödan" sen). Hur är det med kvinnlig omskärelse, det skulle förvåna mig om inte de flesta lärare som undervisar låter påskina att de inte gillar ingreppet.

• cosinus
    pandyb skrev 2012-04-06 21:49:10 följande:
    Frågan är om elever i 5:e klass har förmågan att definera "onödan" i detta fallet....

Lärare får som sagt inte lägga värderingar i sin undervisning. Både skolverket och skolinspektion hade haft synpunkter på hur denna läraren använde sin makt som lärare.

Du måste som lärare ha ett öppet sinne, barn bär med sig massor av saker hemifrån och som lärare har du ingen aning om vad dina elever har i bagaget. 

Nä men om man inte får tycka något alls så får man ju heller inte uttrycka sig negativt om kvinnlig omskärelse, mord, droger, regn och rusk, magsjuka, influensa eller dyr bensin. Man får heller inte vara positiv till något alls. Bara helt krasst konstatera att det här är olagligt, farligt, blött eller liknande. Jag tror det är nästan omöjligt faktiskt att lära ut då eftersom man alltid tycker något om det mesta.

Sen hade inte läraren behövt tycka till i det här fallet och framförallt skulle han absolut talat om att det fnns tillfällen då det verkligen är befogat.
Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..