Inlägg från: mrsStatham |Visa alla inlägg
  • mrsStatham

Olämplig kommentar av lärare..

I ett sådant läge bör man ta sonen i kragen och säga åt honom att skärpa sig.
    Bara för att läraren tycker en sak ska inte det trycka ner sonen.
    Ge honom lite skinn på näsan!

Ja, du överreagerar. Det är ett fånigt ingrepp, precis lika fånigt som alla andra helt onödiga ingrepp folk gör 

Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham
    pandyb skrev 2012-04-06 20:55:16 följande:
    Tycker inte att du överreagerar, en lärare skall inte lägga någon värdering i det han eller hon lär ut. Det är bara ren fakta som skall presenteras, som har en vetenskaplig grund!

Ta upp det med läraren och ev. med rektor. Viktigt att han får reda på vad han ställt till med!
    JA!
    Om TS går till rektorn med läraren och gråter ut kan läraren backa tillbaka tiden till precis innan lektionen.
    Han kan göra om allt från början, men nu lägger han ingen värdering i det fakta som diskuteras.
    Hans groda blir aldrig sagd och TS son kommer aldrig mer bli ledsen och sårad av saker folk säger, aldrig någonsin igen.
    Vilken bra plan!! 
  • mrsStatham
    mte4 skrev 2012-04-06 21:36:04 följande:
    Enligt skollagen har inte lärare rätt att lägga egna värderingar eller åsikter i det de lär ut.
    Tråkigt lr ej men så är det.

Kvinnlig omskärelse är ju olagligt här och i många länder, och mycket ovanligt att vi stöter på hos unga i Sverige.
    Då antar jag att det är okej för en lärare lägga värderingar i tidelag som fortfarande är lagligt.

Det är dessutom inte alls mycket ovanligt att man stöter på kvinnlig omskärelse i Sverige. Men ingen pratar om det eftersom det är skamligt och folk lägger så mycket värderingar i det.
  • mrsStatham
    Sixxty skrev 2012-04-06 22:31:28 följande:
    Sonen går i 5.an, kanske lite mycket begärt tycker du inte?

Nej TS du överreagerar inte. En lärare ska inte lägga in sitt personliga tyckande i undervisningen. Att vara omskuren är inget ovanligt  och det är inte lärarens sak att tycka till om under undervisningen.

Ni som tycker att kommentaren är ok skulle ni ha haft samma åsikt om läraren tycket att homosexuella är äckliga? Det skulle ju bara ha varit hans åsikt.
    Varför skulle det vara för mycket begärt?
    När ska han annars lära sig att stå upp för sig själv? När han börjar högstadiet? Gymnasiet? Högskolan?
    Vi pratar inte om ett dagisbarn här.

Och du jämförde nyss inte alls äpplen med skohorn nu tycker du? 
  • mrsStatham
    MammaHela skrev 2012-04-06 22:36:19 följande:
    men om det är av medicinska skäl så är det väl ändå inte fånigt?

Är det inte fånigare att min son kissar ner sig dagligen, och får massa infektioner innanför förhuden därför att den är för trång, än att läkarna gjorde en NÖDVÄNDIGT operation på honom? 
    Missförstår du mig med flit nu?
    En omskärelse är allt som oftast onödig. Alla onödiga ingrepp är per definition fåniga. 
  • mrsStatham
    MammaHela skrev 2012-04-07 00:00:12 följande:
    nej jag missförstår dig inte med flit.

Hur kan du dra alla omskärelser över samma kam? I sverige är de INTE allt som oftast onödiga, utan det sker många som är av medicinska skäl.. alltså är de inte nödvändiga.

Men det är allt som oftast män som våldtar, alltså våldtar alla män? 
    Då måste du vara bra full. Läs vad du själv skrivit till en början.

NEJ, jag drar inte alla omskärelser över samma kam. Hur många av dem i Sverige som görs av medicinska skäl har jag ingen aning om, det verkar du ha bättre koll på. Det hör inte hit heller.
    Men enligt mte4 utförs det 3500 inom sjukvården varje år. Enligt wikipedia utförs ca 40 på judiska pojkar och närmare 3000 på muslimska pojkar. Jo men, det låter ju som att det är jätte vanligt att man gör det i medicinskt syfte...

Missbrukar man sin auktoritet och gör ett ingrepp av estetiska eller kulturella skäl på någon som inte har någonting att säga till om, då är det någonting som inte lirar som det ska. 
  • mrsStatham
    Dimisi skrev 2012-04-07 02:31:04 följande:
    I detta fallet är lärarens version inte särskilt viktig, tycker jag.

Då tycker jag att från och med nu är inte din version speciellt viktig
Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..