Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Olämplig kommentar av lärare..

Rosie Jay skrev 2012-04-06 22:40:04 följande:
    Skolan ska undervisa, och ge fakta. 
    Deras personliga åsikter ska hållas utanför undervisningen. 

Det var INTE rätt av läraren att säga så. Jag tycker du ska konfrontera honom och fråga om han skulle tycka det var lika fånigt om han blev utsatt för allt vad det innebär. Smärtor värre än knivar, infektioner, osv..
    Lärarna undervisar och lär ut men det innebär per automatik att personligt tyckanden kommer att vara avgörande!
    Och ja, läraren har rätt i det här fallet då han klart och tydligt syftar på religiös omskärelse.
    Har läraren missat den delen får man undervisa honom, så enkelt är det.
    Lite håller jag med Statham, att TS som förälder måste lära barnet att skilja på sak och sak!

Och för de som protesterar mot personligt tyckande:
    Om vi ska ta bort det finns bara robotar som alternativ. Önskvärda som lärare?
    Det finns inte en enda lärobok, en enda historiebok som till syvende och sist inte präglas av personligt tyckande.
    Det här är ett välkänt fenomen för forskare bla, att man får de svar man vill ha eftersom man ställer de frågor man vill och de i sin tur präglas av.... just det personliga ställningstaganden!

Fö bidrar lärarnas tyckande med oerhört mycket som bla fostran i det sociala samspelet.
    Tycker läraren knäppa saker får man som förälder kontra med att tycka #bättre". Svårare än så är det inte!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Dimisi skrev 2012-04-07 01:36:02 följande:
    Jag tycker det är jättebra att du berättar för läraren hur din son tolkade det han sa, och att han blev jätteledsen. Då får han, som du själv skriver, upp ögonen för att man nog även bör nämna att många pojkar har genomgått ett kirurgiskt ingrepp av medicinska skäl. Jag är själv lärare och vill absolut bli underrättad om det jag säger kan upplevas som sårande eller kränkande. Men utskälld är jag inte så sugen på att bli...Flört
    Sen behöver man veta lärarens version innan man målar fan på väggen.
    Det är inte alltid barnets version stämmer med lärarens, rättare sagt ganska sällan.
  • Regnig måndag
    Dimisi skrev 2012-04-07 02:31:04 följande:
    I detta fallet är lärarens version inte särskilt viktig, tycker jag. Det viktiga är att läraren får veta att en elev uppfattade det som att läraren tycker att de som saknar förhud är löjliga. Han kommer säkert att svara att han inte alls sa så, vilket stämmer med elevens version. Det handlar ju i det här fallet inte alls om två olika versioner där man ska avgöra vem som har "rätt". Det viktiga är att läraren, som (förhoppningsvis!) inte vill göra sina elever ledsna, får ett vidare perspektiv på hur frågan kan beröra elever på olika sätt.
    Det är alltid viktigt vad den andre har sagt eller gjort. Att bara lyssna på en sida och helt avfärda den andra är som att skjuta sig själv i foten om man vill fostra barn till att bli ansvarstagande och förstående.

Inte minst på FL blir det extra tydligt att många har brister i förståelsen, att det som uppfattats på ett sätt kan ha menats något annat, eller det kan totalt ha missuppfattats!

Men visst utgår man från att man alltid själv gör och har rätt är den andres version inte viktig. Det borde i så fall även gälla lärare och då är det totalt oviktigt hur budskapet uppfattats!
  • Regnig måndag
    Dimisi skrev 2012-04-07 02:31:04 följande:
    I detta fallet är lärarens version inte särskilt viktig, tycker jag. Det viktiga är att läraren får veta att en elev uppfattade det som att läraren tycker att de som saknar förhud är löjliga. Han kommer säkert att svara att han inte alls sa så, vilket stämmer med elevens version. Det handlar ju i det här fallet inte alls om två olika versioner där man ska avgöra vem som har "rätt". Det viktiga är att läraren, som (förhoppningsvis!) inte vill göra sina elever ledsna, får ett vidare perspektiv på hur frågan kan beröra elever på olika sätt.
    Och när jag läser igenom en gång till blir det otroligt tydligt varför det är viktigt att lyssna på bägge parter.

Enligt TS hade läraren sagt att omskärelse är löjligt. Du har tolkat det som "att läraren tycker att de som saknar förhud är löjliga"
    Det står ingenstans om att det uppfattats så utan det är din privata tolkning och det gör att saken blir helt annorlunda!
    Dessutom målar du upp ett scenario där du har alla svar, men självklart, stövlar du in och anklagar honom för det du påstår kommer du att få svaret att det inte stämmer.

Du tycker fortfarande att det inte är viktigt att höra bägge versioner?

Slås av hur utbrett det är, rädslan att prata med varandra, att man verklar inbilla sig att sanninen bara har en sida, ens egen.
  • Regnig måndag
    stresss skrev 2012-04-07 10:55:05 följande:
    Men det är väl inte ok att komma med egna åsikter om något så känsligt, som man inte kan få ogjort!
    Att han menade religiöst gör ju inte saken bättre... Det är ju inte något pojkarna i klassen kan påverka.
    Att få höra som 11 åring att man är sämre än andra, och detta kopplad till sexualundervisning....
    Visserligen får även lärare ha åsikter, men Ibland måste man koppla på hjärnan innan man öppnat munnen
    Så du menar att du aldrig har åsikter i känsliga ämnen?

Det handlar om principen, att man försöker ålägga lärarna en omänsklig roll man inte själv klarar av att leva upp till på minsta sätt.
    Eftersom en lärare är en människa och inte en robot är det fullt tillåtet, mänskligt och behövligt att ha åsikter och dessutom att delge dem.

Kruxet här är möjligen ordvalet, jag säger möjligen eftersom vi inte har lärarens version.
    Att säga fel och göra fel är mänskligt och tom en rättighet, tom för lärare.

Felet som har gjorts här är att mamman går i taket utan att ens försöka diskutera med läraren vad som sagts och gjorts. Det är möjligt att det är så otroligt känsligt för sonen att denne omedvetet missuppfattat, då behöver han bearbeta saken på ett djupare plan. Det kan också hända att läraren uttryckte sig klumpigt, då behöver han veta det för att kunna undvika att göra samma misstag igen.  Men att läraren inte vet att det förekommer medicinsk omskärelse tror jag inte för ett ögonblick så väldebatterad som själva företeelsen är!

Poängen är att man inte ska försöka pådyvla lärare en omänsklig roll utan man ska försöka leva upp till vissa sociala kriterier som bla innebär att man i första hand försöker reda ut mellan fyra ögon de problem och konflikter som uppstår. Man tar sitt eget ansvar i det hela istället för att lasta över allt ansvar på någon annan med orden "du ska inte göra mig ledsen".
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 14:51:34 följande:
    Som lärare liksom många andra yrkeskategorier har man som alla andra rätt att tycka och ha åsikter. MEN som lärare måste man förhålla sig till det på ett professionellt sätt genom att välja sina ord. Det är inte att vara en robot det är att utföra sitt jobb på ett proffsigt sätt.
    Absolut men eftersom vi bara har en upprörd mammas ord från en mycket upprörd pojke törs inte jag rista i sten att han sagt som det påstås.

Men visst är ordet fånigt klumpigt i sammanhanget  men ett felaktigt ordval gör ingen oprofessionell, det ska mycket mer därtill.  Att döma ut andra som oprofessionella efter ett felaktigt ordval är liktydigt med att man anser att personen ifråga ska vara en robot.
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 16:04:57 följande:
    Att i sexualundervisningen i 5:e klass använda ett ord som fånigt om omskärelse är oprofesionellt och som lärare bör man kunna välja sina ord i ett sådant sammanhang. Det är på intet sätt att någon ska vara en robot. Det finns massor av yrken som kräver att man väljer sina ord, det innebär inte att man inte får ha personliga åsikter. Men om man inte lider av någotslags åsikts-Tourettes kan man också låta bli att ventilera de åsikterna i sammanhang där de inte är lämpliga.

Det krävs av en 11-åring att han ska kunna "stå upp för sig" och inte bli ledsen av lärarens kommentar men en vuxen man som inte har vett att välja sina ord försvaras. Det känns inte så logiskt för mig.
    Oavsett ämne är det inte oprofessionellt med en felsägning. Det kan vara olyckligt, tråligt, ledsamt men det är inte opressionellt. Om man pratar om det så har man inte koll på begreppen utan det är i det närmaste man kan komma en åsikts-Tourettes.
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 16:14:38 följande:
    Det är du som kallar det en felsägning. Att som lärare uttrycka en personlig åsikt i nämnda sammanhang är oprofessionellt. Håller man i sexualundervisning ska man var medveten om att det är ett känsligt ämne och välja sina ord. Att kalla omskärelse för fånigt är att uttrycka personliga och irrelvanta åsikter inte en "felsägning".
    Det hela förutsätter att du har hela bilden fullständigt klart för dig. Det har du inte, du har endast tredjehandsuppgifter som filtrerats genom två upprörda sinnen.
    Sitter man och dömer någon som oprofessionell efter de omständigheterna och dessutom anser att man kan avgöra att det inte alls är en felsägning handlar det om din berömda åsikts-Tourettes a´la FL.

Det var olyckligt om det stämmer ja men knappast oprofessionellt. Om du envisas med att kalla det så får du döma alla yrkesarbetande som har den minsta social kontakt. Man gör fel, man uttrycker sig klumpigt. Även du. Men du anser nog inte att du är professionell, har varit eller kommer att var.
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 17:38:05 följande:
    Om jag i min yrkesroll som sjuksköterska skulle säga att omskärelse var löjligt så skulle jag absolut anse mig ha varit oprofessionell. Utan tvekan.

Visst kan alla göra fel och uttrycka sig klumpigt och det behöver inte nödvändigtvis betyda att man är oprofessionell i alla de situationerna. Men en lärare som använder sig av personliga och för undervisningen irrelevanta åsikter och i det dessutom uttalar sig negativt om en elevs kropp (medvetet eller omedvetet) har inte agerat professionellt. Att var omskuren är inte något ovanligt (av religiösa eller medicinska skäl) och det bör läraren vara medveten om och då också kunna lägga band på sina egna värderingar i frågan.
    Bra, då har du klargjort det, att du anser att det inte existerar professionella yrkesmänniskor.
    Alla säger eller gör fel även om det inte handlar om omskärelse. Herregud, varför hänger du upp dig på just det. Pudelns kärna är att någon uttrycker sig fel sen kan det handla om skvasår eller vad fan som helst. Och även där kan du som sjuksköterska uttrycka dig klumpigt och fel.

Jag fattar faktiskt inte varför du har en sådan rigid inställning till just lärare, att de ska vara mer ofelbara än andra. Men jag antar att mycket beror på att du tolkar ts budskap fel (med flit?).
    Ska man nu jämföra är sjukvårdspersonal de minst professionella du kan hitta, de kommer ju i kontakt med personer i sårbar ställning. Och som sagt alla gör bort sig. Därför är er yrkeskår lägre stående på den moraliska skalan eftersom det skadar mer än ett barn som har föräldrar som stöttning.
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 18:03:46 följande:
    Eh va? Nu snor du till de lite va.......

Jag har inte en rigid ställning gentemot lärare. Jag tycker att man när man arbetar med människor måste använda sig av ett professionellt arbetssätt och tänka efter innan man uttalar sig. Kan faktiskt inte se att det synsättet skulle vara konstigt på något sätt.

Vad du menar med det sista stycket (och vad det har med tråden att göra) förstår jag faktiskt inte.
    Nej, jag snor inte alls till det.

Du påstår att en lärare som uttrycker sig klumpigt är oprofessionellt.
    Detsamma gäller alla yrkeskårer och inte endast lärare. Om du nu menar att lärare har en särställning när det gäller att alltid i alla lägen uttrycka sig korrekt för att bli betraktade som professionella så är jag nyfiken på detta.
    Varför gäller det, enligt dig, denna regel endast lärare och inte din egen yrkeskår tex?
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 18:30:50 följande:
    Jo du snor till det.

Alla som arbetar med människor måste ha ett professionellt arbetssätt. Ett professionellt arbetssätt innebär att man måste tänka efter innan man uttalar sig.  Jag har aldrig påstått att det bara gäller lärare men eftersom det är en lärare TS handlar om så är det det jag diskuterar.

Det handlar också om i vilken situation man befinner sig. Sexualundervisning är ett känsligt ämne och därför måste man vara extra noga med ur man uttrycker sig.
    Nej jag snor inte alls till det. Det är du som är rigid i din inställning och kallar folk för oprofessionella utefter ett enda uttalande.
    Eftersom man efter din argumentering kan anta att det inte enbart gäller lärare är slutsatsen att det inte finns en enda professionell i Sverige.

I min värld och i de flesta andras finns en viss marginal, man dömer inte ut någon efter en enda händelse. Om beteendet upprepas ofta kan man börja fundera på professionaliteten men inte i dagsläget nej.
    Man ska definitivt inte förväxla detta med ett "professionellt arbetssätt", även detta ger ett visst utrymme för frånsteg från det ideala.  Förutom om man är exytremt rigid i sitt tankesätt vill säga.
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 19:49:35 följande:
    Läraren var inte professionell i sitt uttalande nej. Jag har inte skrivit något om hans yrkesutövande i övrigt. Om du läser vad jag skriver så behöver du inte argumentera bort dig själv. Just nu argumenterar du bara mot påståenden jag aldrig gjort.
    Den som gör bort sig är du.

"MEN som lärare måste man förhålla sig till det på ett professionellt sätt genom att välja sina ord."
    Vad vet du om att orden inte var väl valda förutom detta uttalande?

Och du fortsätter
    "Det är inte att vara en robot det är att utföra sitt jobb på ett proffsigt sätt."

Det är bra om du kommer ihåg vad du själv skriver istället för att försöka lägga dina tillkortakommanden i mitt knä.

Jag antar att du inte kommer att stå för det du påstått så jag avslutar "diskussionen" med dig med att konstatera att du är ytterst rigid i ditt förhållningssätt till lärare.
  • Regnig måndag
    Sixxty skrev 2012-04-07 22:02:11 följande:
    Jo men då säger vi väl så då. Men det vore intressant att höra vad som är problemet med de två meningar du hänvisar till. två uttalande jag absolut står för. Men jag antar att det inte går att förklara.

Ha en bra kväll!
    Har du något fel på läsförmågan?
    Jag har skrivit ett antal inlägg om det, ändå har det gått dig helt spårlöst förbi?
    Otroligt... och jag lägger inte ner mödan på att älta om allt för någon som inte bryr sig/orkar/vill/kan ta till sig skriven text.
Svar på tråden Olämplig kommentar av lärare..