• Anonym

Min bonus blev en ängel

Med tanke på hur det brukar kunna bli så vilja börja med att säga en viktig sak.

Man tävlar inte i sorg.
    Min bonus biologiska mamma och pappa är trasiga, chockade, traumatiserade och helt ledsna. Naturligtvis är det inte jämförbart. Knuten i magen och de hejdlösa tårarna jag har känns som ingenting när jag hör förtvivlan i min sambos röst. När jag ser den bottenlösa smärtan och saknaden i hans ögon.

Jag är också ledsen. Virrig, trött, rödgråten, långsam, disträ. Det här inlägget har tagit mig hela dagen att skriva. Små bitar i taget.

Sorgen innehåller så många förbjudna känslor. Jag vet inte hur jag ska hantera dem. Vet inte vart jag ska ventilera dem utan att få höra att jag är sjuk i huvudet. Det kommer jag säkert få göra här men jag måste börja någonstans.

Jag saknar också trampet av små fötter som kommer sent om natten till sängen och kryper in under täcket. Jag saknar att få läsa saga. Jag saknar att få busa och kramas och upptäcka världen. Förtroendet jag fick var så stort. Det är en ära att bli tillsagd att vi skulle sjunga sånger och läsa böcker. Rita bilder. Plocka blommor och kottar och gunga.

Jag känner mig ganska ensam med min sorg. Hans familj (och hennes på sitt håll) har ju "riktiga" roller. De är mormödrar, farmödrar, fastrar, mostrar, farbröder, morbröder, kusiner... jag är ju bara extravuxen. Min sambo är den enda som sagt att jag är världens bästa bonusmamma. Det känns förbjudet att känna sig utanför. Som att jag känner mig mobbad för att jag inte är en del av någon jag redan vet att jag inte är en del av. Som om min sorg inte är lika legitim på något sätt. Det känns påträngande att visa sin sorg för våra gemensamma bekanta, för att hans sår går så mycket djupare. Min sorg känns egoistisk och den känslan skäms jag för. Jag är inte inkluderad med en självklar plats. Jag har delat mer än halva hennes liv.

Men jag vill också bara skrika högt att hon är det vackraste som hänt mig och att hon ska komma och lägga handen på min axel att det är dags att gå upp och leka!

Aldrig har en gunghäst sett så övergiven ut. Aldrig har gungan i trädgården sett så tom ut. Aldrig har jag saknat att snubbla på böcker, nallar, lego och plastbyttor som nu. Jag blir fortfarande glad när jag hittar saker hon lekt kurragömma med i hemmet. Glad en sekund och sedan ledsen för att det är som att förbruka tomtebloss av minnen.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här.. få höra att jag inte är världens egoist kanske, att det är normalt att sörja.
    Det kanske finns någon annan där ute som varit med om något liknande, som vill dela med sig.

En dag kanske man kan andas igen.

• Svar på tråden Min bonus blev en ängel
  • mimmisigrid

Åh jag bara gråter när jag läser ditt inlägg och jag vill säga till dig att det är okej att vara ledsen/sårad och att sörja. Jag tycker att du ska visa detta inlägg för din sambo så han får se vad du verkligen känner.

Stor styrkekram till dig <3 

• Anonym

Ni ska inte tro att vi inte pratar med varandra, min sambo och jag. Det gör vi! Vi jämför, minns tillsammans, åker till graven tillsammans. Och var och en för sig. Vi håller om varandra när det brister.

Fast jag känner mig ändå utanför i många sammanhang. Rättslös. Det känns som att jag inte räknats, inte blivit sedd.

Hans sorg gör ondast i mig ändå. Den verkligt bottenlösa tröstlösheten. Skulle så väldigt gärna vilja kunna göra något mer, säga något magiskt. Gräva ner några flätade rötter, viska en formel och göra allt bra igen.

Man får inte titta för länge på små barn på stan. Förr eller senare kommer det. En rörelse som är exakt som hennes. Samma sätt att slänga sig runt förälderns ben för en kram. Samma sätt att luta huvudet bakåt och titta på fåglar. Samma sätt att hålla ett finger mot underläppen. Samma sätt att klappa takten till musik. Eller vad som helst. Om man tittar för länge ser man skymten av henne i andra barn. Så går man hem till tystnaden där hela kärlekens längtan ekar mellan väggarna, av någon man älskat som inte finns kvar.

Samma med pratandet. Små portioner som går bra. Sen blir man bottenlöst ledsen igen.

• astro

Regina Birkehorn har skrivit en bok som heter "Brännande sorg" som kanske skulle kunna lindra lite. Den är bitvis väldigt bra. (Huvudsakligen handlar den om de anhöriga till de som dog i Göteborgsbranden).

Smärtan i att känna igen gester, maner, vanor, den känner jag igen från när min pappa dog. Ett tag såg jag honom överallt, i varenda gubbe som gick på samma sätt eller hade samma typ av rock. Med tiden lindras det men du är  fortfarande i sorgens mest akuta skede, och där är det svårt. 

• Anonym
    astro skrev 2012-06-07 20:14:19 följande:
    Regina Birkehorn har skrivit en bok som heter "Brännande sorg" som kanske skulle kunna lindra lite. Den är bitvis väldigt bra. (Huvudsakligen handlar den om de anhöriga till de som dog i Göteborgsbranden).

Smärtan i att känna igen gester, maner, vanor, den känner jag igen från när min pappa dog. Ett tag såg jag honom överallt, i varenda gubbe som gick på samma sätt eller hade samma typ av rock. Med tiden lindras det men du är  fortfarande i sorgens mest akuta skede, och där är det svårt. 
    Ja precis så är det... blandat med den overkliga känslan av att leta efter henne och att alltihop är ett enda stort och riktigt dåligt skämt. När man tittar efter barn på stan och tänker att hon inte är död, hon är bara med någon annan.

Av att vakna om natten och lyssna efter ljuden från sängen, tills man vaknat tillräckligt för att komma ihåg att det inte kommer att komma några fler bökande ljud eller susande andetag. Att spontant fråga rätt ut i luften vad hon gör, för att det är så tyst och då är det ju bus på gång.
  • Anonym (:()

En stor, stor styrkekram till dig TS.
    Det är helt ok att sörja, som så många andra skrivit!
    Vill bara tillägga också att jag önskar att alla bonusmammor vore som dig! 

Så trist att detta händer fina, goda människor.
    Kanske extra trist när jag sitter här med en son vars styvmamma utalat sig om att hon hatar honom- trots att hon aldrig träffat honom och förbjuder hans pappa att ha kontakt med honom..

Jag vet inte vad jag ska skriva mer, orden känns bara överflödiga.

• Anonym

Åh jag trodde aldrig att det kunde vara så tungt eller att sorgen kan överskugga allt annat så mycket att man undrar vart ens partner tagit vägen bland alla tårar. Visste inte att tanken på att ge upp varandra efter ett tag börjar kännas som den lättaste vägen. Herregud jag vill vara med honom! Vill ha oss kvar!

• fläta
    Anonym skrev 2012-08-01 07:56:09 följande:
    Åh jag trodde aldrig att det kunde vara så tungt eller att sorgen kan överskugga allt annat så mycket att man undrar vart ens partner tagit vägen bland alla tårar. Visste inte att tanken på att ge upp varandra efter ett tag börjar kännas som den lättaste vägen. Herregud jag vill vara med honom! Vill ha oss kvar!
    Det har gått en mycket kort tid. 
    Men visst är det som du säger och känner, en del människor och deras relationer klarar inte av när stor sorg drabbar. Förhållanden brister och par tappar sina kontaktytor och möjligheter att komma varandra nära. Men, som sagt, det har gått en försvinnande liten tid sedan förlusten.

• Anonym

Visst är det kort tid, men det känns ändå som en evighet sedan man var glad. Minns inte hur det var när det var bra.

Svar på tråden Min bonus blev en ängel