• Anonym

Min bonus blev en ängel

Med tanke på hur det brukar kunna bli så vilja börja med att säga en viktig sak.

Man tävlar inte i sorg.
    Min bonus biologiska mamma och pappa är trasiga, chockade, traumatiserade och helt ledsna. Naturligtvis är det inte jämförbart. Knuten i magen och de hejdlösa tårarna jag har känns som ingenting när jag hör förtvivlan i min sambos röst. När jag ser den bottenlösa smärtan och saknaden i hans ögon.

Jag är också ledsen. Virrig, trött, rödgråten, långsam, disträ. Det här inlägget har tagit mig hela dagen att skriva. Små bitar i taget.

Sorgen innehåller så många förbjudna känslor. Jag vet inte hur jag ska hantera dem. Vet inte vart jag ska ventilera dem utan att få höra att jag är sjuk i huvudet. Det kommer jag säkert få göra här men jag måste börja någonstans.

Jag saknar också trampet av små fötter som kommer sent om natten till sängen och kryper in under täcket. Jag saknar att få läsa saga. Jag saknar att få busa och kramas och upptäcka världen. Förtroendet jag fick var så stort. Det är en ära att bli tillsagd att vi skulle sjunga sånger och läsa böcker. Rita bilder. Plocka blommor och kottar och gunga.

Jag känner mig ganska ensam med min sorg. Hans familj (och hennes på sitt håll) har ju "riktiga" roller. De är mormödrar, farmödrar, fastrar, mostrar, farbröder, morbröder, kusiner... jag är ju bara extravuxen. Min sambo är den enda som sagt att jag är världens bästa bonusmamma. Det känns förbjudet att känna sig utanför. Som att jag känner mig mobbad för att jag inte är en del av någon jag redan vet att jag inte är en del av. Som om min sorg inte är lika legitim på något sätt. Det känns påträngande att visa sin sorg för våra gemensamma bekanta, för att hans sår går så mycket djupare. Min sorg känns egoistisk och den känslan skäms jag för. Jag är inte inkluderad med en självklar plats. Jag har delat mer än halva hennes liv.

Men jag vill också bara skrika högt att hon är det vackraste som hänt mig och att hon ska komma och lägga handen på min axel att det är dags att gå upp och leka!

Aldrig har en gunghäst sett så övergiven ut. Aldrig har gungan i trädgården sett så tom ut. Aldrig har jag saknat att snubbla på böcker, nallar, lego och plastbyttor som nu. Jag blir fortfarande glad när jag hittar saker hon lekt kurragömma med i hemmet. Glad en sekund och sedan ledsen för att det är som att förbruka tomtebloss av minnen.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här.. få höra att jag inte är världens egoist kanske, att det är normalt att sörja.
    Det kanske finns någon annan där ute som varit med om något liknande, som vill dela med sig.

En dag kanske man kan andas igen.

• Svar på tråden Min bonus blev en ängel
  • Anonym (hänt mig med)

Hej TS!
    Beklagar er förlust
    Jag har tyvärr också varit med om samma sak, för snart ett år sen förlorade vi min sambos son.
    Jag känner precis igen dina känslor, och jag håller med om att man inte tävlar i sorg, men det känns så jobbigt när alla frågar mig hur det är med min sambo, jag skulle vilja skrika "HALLÅ JAG DÅ!"
    Jag har också läst sagor för denna lilla kille klappat honom på ryggen tills han somnat, kramat, tjatat, busat, sjungit, bråkat, åkt på semester, väckt på morgonen, skjutsat till kompisar och mycket annat. Han var och är en del av mitt liv med, men de flesta tänker bara på sambon och biomamman, och självklart är deras sorg enorm det säger jag inget om. Men jag finns också! Han blev 14 år. Jag och min sambo har levt tillsammans i 11 år.   

• Anonym

Hej igen.. tack för ert stöd. Det är tunga dagar för alla nu.

Har fått en samtalskontakt via mitt jobb. Känner mig fortfarande ganska utesluten ur en stor del av allt som pågår. Hans bekantskapskrets och familj sluter upp runt honom och exet, vilket känns sådär även om jag förstår varför det blir så. Han är jättebra, mitt i allt jobbigt.

• Anonym

Jag beklagar verkligen!

Självklart sörjer du. Alla som kände henne sörjer, och du var en del av hennes familj om än inte en biologisk släkting.

Jag tror det är ganska naturligt både för föräldrarna och andra att deras sorg är störst och då kan det bli svårt att se förbi det. Men som du säger, man tävlar inte i sorg.
    Jag har inte varit med om något liknande så, men en ung släkting som dog. Hennes föräldrar har vid något tillfälle nästan verkat ta illa upp över att vi också sörjer och att vi försöker förstå, även om deras situation är ofattbar. De menar inget illa, men i den djupaste krisen är det svårt att se allt objektivt. Det är ingen som tar illa upp över det.

Bra att du har någon att prata med. Hur är det med din familj, dina vänner? Synd att du ska hamna i utkanten.

• p0ppaN

Jag beklagar verkligen er enorma förlust och sorg!

Och du har all rätt i världen att sörja!

Det som hjälpt mig sen min dotter dog i oktober -11 är att skriva, skriva och skriva.

Berätta vad som hänt, berätta om barnet, låt oss sörja "med" er. Det är lättare att hantera om man inte känner sig ensam!

• Anonym

Samtalet med terapeuten gav inte så mycket. Har just nu ingen lust att gå dit igen, så jag har inte bokat någon tid. Har aldrig gillat KBT heller. Om allt går ut på att hitta på egna lösningar utan någon som helst hjälp mer än att de lyssnar på det man funderar på och vänder det till att man ska lösa problemen själv så kan jag nog fixa det själv. Konkreta tips har jag aldrig fått från en terapeut. Tyvärr. Jag kanske har en felaktig bild av vad de gör, ungefär som man som nybakad student kan bli besviken på arbetsförmedlingen.

Klart jag har familj, vänner, grannar och kollegor som vet och försöker finnas där. De gör det på lite olika sätt, men huvudsaken är att vi kommer framåt. Små, små steg i taget.

Hon slutade andas bara. Blev läst saga för och sjungen godnattvisa av sin mamma som vilken vanlig kväll som helst, somnade och vaknade inte igen. Det är fortfarande så otroligt overkligt för mig. Alla saker står kvar hemma, sängen är bäddad, nallarna väntar... :'( hon har ju bara inte varit hemma på på några veckor liksom. Och det ska inte vara tomt i sängen. Det ska inte vara tyst och städat i köket. Skorna ska inte stå i skohyllan. Åh lillskruttan, kom hem..

• Anonym (Sorg)

Tycker att du är en person som bryr sig. Egoist är väl det sista du är utan väldigt fin. Hjärta

• Anonym

Gud det är så ensamt.

Svar på tråden Min bonus blev en ängel