• Anonym

Min bonus blev en ängel

Med tanke på hur det brukar kunna bli så vilja börja med att säga en viktig sak.

Man tävlar inte i sorg.
    Min bonus biologiska mamma och pappa är trasiga, chockade, traumatiserade och helt ledsna. Naturligtvis är det inte jämförbart. Knuten i magen och de hejdlösa tårarna jag har känns som ingenting när jag hör förtvivlan i min sambos röst. När jag ser den bottenlösa smärtan och saknaden i hans ögon.

Jag är också ledsen. Virrig, trött, rödgråten, långsam, disträ. Det här inlägget har tagit mig hela dagen att skriva. Små bitar i taget.

Sorgen innehåller så många förbjudna känslor. Jag vet inte hur jag ska hantera dem. Vet inte vart jag ska ventilera dem utan att få höra att jag är sjuk i huvudet. Det kommer jag säkert få göra här men jag måste börja någonstans.

Jag saknar också trampet av små fötter som kommer sent om natten till sängen och kryper in under täcket. Jag saknar att få läsa saga. Jag saknar att få busa och kramas och upptäcka världen. Förtroendet jag fick var så stort. Det är en ära att bli tillsagd att vi skulle sjunga sånger och läsa böcker. Rita bilder. Plocka blommor och kottar och gunga.

Jag känner mig ganska ensam med min sorg. Hans familj (och hennes på sitt håll) har ju "riktiga" roller. De är mormödrar, farmödrar, fastrar, mostrar, farbröder, morbröder, kusiner... jag är ju bara extravuxen. Min sambo är den enda som sagt att jag är världens bästa bonusmamma. Det känns förbjudet att känna sig utanför. Som att jag känner mig mobbad för att jag inte är en del av någon jag redan vet att jag inte är en del av. Som om min sorg inte är lika legitim på något sätt. Det känns påträngande att visa sin sorg för våra gemensamma bekanta, för att hans sår går så mycket djupare. Min sorg känns egoistisk och den känslan skäms jag för. Jag är inte inkluderad med en självklar plats. Jag har delat mer än halva hennes liv.

Men jag vill också bara skrika högt att hon är det vackraste som hänt mig och att hon ska komma och lägga handen på min axel att det är dags att gå upp och leka!

Aldrig har en gunghäst sett så övergiven ut. Aldrig har gungan i trädgården sett så tom ut. Aldrig har jag saknat att snubbla på böcker, nallar, lego och plastbyttor som nu. Jag blir fortfarande glad när jag hittar saker hon lekt kurragömma med i hemmet. Glad en sekund och sedan ledsen för att det är som att förbruka tomtebloss av minnen.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här.. få höra att jag inte är världens egoist kanske, att det är normalt att sörja.
    Det kanske finns någon annan där ute som varit med om något liknande, som vill dela med sig.

En dag kanske man kan andas igen.

• Svar på tråden Min bonus blev en ängel
  • soffliggaren
    {#emotions_dlg.flower}Hjärta

Hur mår du med allt runt omkring ? Har du hittat någon annan som du kan ventilera med ? Får du stöd på annat sätt ?
  • Anonym

Folk omkring mig förstår att jag är ledsen. Det märks ju, syns när man fastnar med blicken långt bort, när man glappar i samtal och försvinner mentalt. Några frågar lite, men det finns inte så mycket man kan säga...

Bästa vännen får höra mycket... mamma lyssnar så gott hon orkar. Men det är inte alls samma nät runt mig som runt han och hans ex. Det är som en sluten cirkel som håller i varandra och i dom som förstås är jätteledsna också. Jag sitter någonstans bland deras ben, på utsidan och sticker in en arm där jag ibland får kontakt med min pojkvän, ibland inte.

Jag tyckte det var trixigt att vara bonusmamma...men att vara bonusänglamamma är hundra resor svårare :'(

• Anonym (bibo)

Vill bara skicka världens längsta styrkekram till dig!

• Kurran2011

Åhh vad ledsen jag blir av att läsa ditt inlägg TS...
    Jag SKICKAR miljoner styrkekramar till er...

• Chocolatten

Här kommer en till liten kram... *Kramar om*

Du skriver så vackert och beskrivande. Det är som poesi, fast ändå inte. På ett vackert sätt. Man ser bilder framför sig när du framför dina tankar, och jag får lust att läsa mer. Bearbeta din sorg genom att skriva! Skriv! Och säg till mig när du har gett ut en bok...så läser jag den med glädje, fast ändå med delad sorg.

*Kramar om igen*

• astro

Åh så svårt. Att vara mamma - det blir väl inte mindre för att man skriver "bonus" framför - och så plötsligt räknas du knappt. Sorg kan vara självisk (din är det uppenbarligen inte), uteslutande och innesluten i sig själv. Som om den egna rätten att lida skulle krympa om man delar med sig.

Synd att det inte fungerade med terapeuten heller. KBT känns kanske som lite fel metod, sorg låter sig inte hanteras med hjälp av "rätt beteenden". Det finns inga tekniska lösningar, inga enkla svar när någon man älskar försvinner.

Att du har ohyggligt ont skiner igenom väldigt tydligt ts och det känns svårt att du inte har någon professionell utomstående att dela detta med. Kanske skulle det vara bra att försöka med en annan, mer analytisk terapeut. Eller en präst.

Att du har all rätt att sörja är så självklart att det nästan bär emot att skriva det. Jag tycker verkligen inte att den rätten blir mindre av ditt ohyggligt svåra läge, det omöjliga i att "ha varit" mamma. 

• Anonym

Det blir vad det blir med skrivandet... oftast behöver min sambo stöd långt mer än jag gör det. Han överväldigas fortfarande mycket hårdare av saknaden, reagerar på så många fler saker än jag gör när vi möter andra barn. Han har saknaden målad över hela kroppen. Min är mer buren inombords. Försöker vara kreativ och konstruktiv med sorgen. Försöker åka till graven och fixa när jag vet att jag kommer få vara ifred där. Försöker samla ihop minnen... foton, teckningar, russinpaket...

Vi försöker berätta för varandra om gråten. Hur det finns så olika sorters gråt. Tårar som inte går att hejda, som bränner och svider. Smärtan som sliter sönder inifrån. Eller tårar som är varma och fulla med länganstyngd kärlek. Och tårar av rädsla för att någonsin våga lita på livet igen. Varför skulle vi våga försöka sätta anda barn till världen nu? Tårar av frustration av att inte orka ta hand om varandra eller oss själva som vi borde. Och de ilskna tårarna över hur onödigt och orättvist det känns.

Ofta känns det mesta bara som distraktioner och meningslösa sätt att få tiden att gå. Jag försöker tänka att det ändå finns något som är värt att leva för.

• Anonym (Mamma)

Skulle vilja gå genom skärmen och ge dig en varm kram. Jag har själv förlorat ett barn, vet alla känslor som det innebär och hur lätt det är som förälder att sluta sig i sorg och mer eller mindre bara se sig själv. Har du pratat med din kille om dina känslor? Jag förstår att din sorg är väldigt stor också, kanske kan du få honom att förstå det också? Självklart mår inte du heller bra av detta och behöver allt stöd du kan få. Sen är det också så, av egen erfarenhet, att man går in i någon slags bubbla när sorgen gör som ondast. Kanske är det lättare för dig att komma närmare de andra när den värsta chocken lagt sig. Styrke kramar till er

• Anonym (nilla)

TS, du beskriver din sorg och saknad på ett så fint sätt, det märks verkligen att du älskade den lilla.
    Jag beklagar er förlust.

Jag tänker att du kanske skulle kunna prova att kontakta en präst eller diakon, de är utbildade i att lyssna och vana vid att möta sörjande människor. Kanske inte första stället man tänker på att vända sig till om man inte är van att gå till kyrkan, men det finns många vettiga diakoner/präster. 

• Anonym

Tårana strömmar ner för mina kinder när jag läser ditt inlägg.....får mig att tänka om i min livssituation just nu..och att tänka på mina barn som man ibland blir arga på helt i onödan....
    Man vet aldrig vad man egentligen har förrän man förlorat det...

Kämpa vidäre och låt sorgen ta sin tid...
    kramar 

Svar på tråden Min bonus blev en ängel