• Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • Cornette

Jag har en Wellington Greenline och det är en av de skönaste sadlar jag någonsin ridit i så det märket rekommenderar jag!

• Pallas

Nu har jag en Crown hemma på lån en vecka. Den är typ en halv storlek för vid, men jag har en fårskinnspadd under och den ligger verkligen still iaf. Hästen verkar trivas med den, men jag är nojig som fan. Har fått tillbaka mycket oro över att jag ska ha sönder henne.

Tog ut en tjej som är under utbildning till sadelprovning och hon hade typ tio sadlar med sig. Det här var den som låg bäst och hon var förvånad själv. Vi trodde både hon och jag att bommen skulle behöva vara rakare och vidare, men vi kom fram till att det som avgjorde var vinkeln bak på bossorna. Hästen har otroligt mycket rörelse i ryggen precis bakom sadeln och man ser att hon har svårt att sätta muskler där pga tryck från tidigare sadlar.

Traven var inte bra i dag, men jag var otroligt spänd och lite för hård i handen. Skritten mycket följsam, fin och böjbar, men ack så känslig hon är denna häst. Däremot tog vi två milstolpar i dag: 1) galoppfattning från skritt i båda varven. Trodde först det var en slump, men det gick fyra gånger i båda varven!  och 2) skritt på lång tygel direkt efter galoppen. Det har inte gått förut, då hon blivit så otroligt upphetsad av att få springa lite fort.

• Pallas

Cornette: Kan inte du komma och rida min häst för att prova vad du känner? Om du känner samma saker som jag?

• Cornette

Det kan jag gärna göra om du vill! Kan ju ta med min sadel då också bara för att se hur den är.

• Pallas
    Cornette skrev 2012-05-20 09:27:58 följande:
    Det kan jag gärna göra om du vill! Kan ju ta med min sadel då också bara för att se hur den är.
    Åh, men det vore ju fantastiskt! Har Crown-sadeln tills på fredag. Ska försöka rida en lektion för sadelutprovaren i veckan, hon jobbar på Säva. När skulle du kunna isf?
  • Cornette

Jag är upptagen tisdag och onsdag nästa vecka, sen har jag tre månaders sommarlov Det är bara vaktande av det lilla monstret som saknas, men du kanske kan åta dig att hålla i henne lite?

• Pallas

Absolut kan jag hålla bebis! Jag jobbar tisdag och onsdag också, sen är jag ledig resten av veckan.

• Pallas

Jag köpte Crown-sadeln för 8500 (den var värderad till 10 000). Sen måste jag ha en korrektionspad initialt, eftersom hon är dåligt musklad på vänster sida, det blir en tusenlapp till. Helt inom budget och sadeln är jätteskön!

Håll tummarna för att den kommer passa ett tag nu då, för nu orkar jag inte hålla på med detta sadelknas längre. Hästen går iaf bättre än någonsin och verkar nöjd med sadeln. 

• Pallas

Jaha, fan och hans moster, nu passar sadeln inte alls. Den ruggar och glider och hästen går som en kratta i trav och kan inte fatta galopp. Jag blir gaaaaaaaaaaalen!

Jag ger upp det här snart och syr mig en hederlig kameldrivarkudde. 

• Gaytjej
    Pallas skrev 2012-11-25 21:39:42 följande:
    Jaha, fan och hans moster, nu passar sadeln inte alls. Den ruggar och glider och hästen går som en kratta i trav och kan inte fatta galopp. Jag blir gaaaaaaaaaaalen!

Jag ger upp det här snart och syr mig en hederlig kameldrivarkudde. 
    Din stackars krake!
    Jag vet alldeles för väl hur det är att vara vilse i sadeldjungeln. Jag och min häst provade 80 (!) olika dressyrsadlar innan vi hittade en som ligger om inte bra så iaf helt OK... Dessa 80 sadlar gick vi igenom under en 5-års period och jag hade den under tiden två dressyrsadlar som jag alternerade mellan (samt ett antal allround- och hoppsadlar).

Så här ser det ut i min sadelkammare, min fru har en sadel, resten är mina (och då saknas en på bilden) och detta till en enda häst...

Min häst har en bred, låg och kort manke, en ganska rak (men har upptäckt precis som du att det nödvändigtvis inte behöver betyda att bommen ska vara rak) och bred rygg  och rörliga bogblad. Sk kapade paneler (som finns på Amerigo, Jaguar m fl) + rundboxxor fungerar rätt bra på henne. Hade en sväng en sadel som heter Harry Dabbs True Brit som bra, tills hon breddade sig ur den..

Nu har vi en Prestige Venus som är omvärningsbar och den ligger som jag skrev ovan helt OK, även om den inte är optimal.

Hoppas du tar dig ur djungeln snart! Jag var fullt beredd att köpa en rosa syntetsadel, om det skulle vara det som krävdes...

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2012-12-02 10:33:35 följande:
     Min häst har en bred, låg och kort manke, en ganska rak (men har upptäckt precis som du att det nödvändigtvis inte behöver betyda att bommen ska vara rak) och bred rygg  och rörliga bogblad. 

Efter en rejäl bantning på ca 50 kg när min häst var 10 år gammal så blev det faktiskt lättare att hitta sadel, men antar att du inte har några kg att ta på din häst - var det en kallblodstravare, eller minns jag fel?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Pallas
    Gaytjej skrev 2012-12-02 10:36:02 följande:
    Efter en rejäl bantning på ca 50 kg när min häst var 10 år gammal så blev det faktiskt lättare att hitta sadel, men antar att du inte har några kg att ta på din häst - var det en kallblodstravare, eller minns jag fel?
    Herrejävlar vilken snygg sadelkammare! Hjärta

Kallbloding, det stämmer. Och jo, nu har hon några kilo att ta - 30-40 kanske - men så mycket vägde hon ju inte när jag provade ut Crownen. Har en Startrekk Espaniola hemma på lån nu, men den är alldeles för vid, så den glider fram. Dock verkar den, så länge den ligger på plats, ge henne den bogfrihet hon behöver. Hon fattade både höger och vänster galopp utan knot, trots vintrevila, övervikt och tappade muskler. När den gled fram lade hon av.

Känns bara helt oöverkomligt nu, för jag antar att det är en trög marknad att sälja sadel för tillfället? Det är ju ändå en 10 000-kronorssadel.  
  • Cornette
    Gaytjej skrev 2012-12-02 10:33:35 följande:
    Din stackars krake!
    Jag vet alldeles för väl hur det är att vara vilse i sadeldjungeln. Jag och min häst provade 80 (!) olika dressyrsadlar innan vi hittade en som ligger om inte bra så iaf helt OK... Dessa 80 sadlar gick vi igenom under en 5-års period och jag hade den under tiden två dressyrsadlar som jag alternerade mellan (samt ett antal allround- och hoppsadlar).

Så här ser det ut i min sadelkammare, min fru har en sadel, resten är mina (och då saknas en på bilden) och detta till en enda häst...

Min häst har en bred, låg och kort manke, en ganska rak (men har upptäckt precis som du att det nödvändigtvis inte behöver betyda att bommen ska vara rak) och bred rygg  och rörliga bogblad. Sk kapade paneler (som finns på Amerigo, Jaguar m fl) + rundboxxor fungerar rätt bra på henne. Hade en sväng en sadel som heter Harry Dabbs True Brit som bra, tills hon breddade sig ur den..

Nu har vi en Prestige Venus som är omvärningsbar och den ligger som jag skrev ovan helt OK, även om den inte är optimal.

Hoppas du tar dig ur djungeln snart! Jag var fullt beredd att köpa en rosa syntetsadel, om det skulle vara det som krävdes...

Den där sadelkammaren måste jag ha sett på Buke, eller hur?? Ninnurur här

Pallas - jag har fortfarande min sadel kvar, ska vi försöka ses äntligen? Skolan slutar 19e dec så sen är jag ledig ett tag. Om inte annat kan du ju låna hem den utan mig, jag kan åka förbi ditt jobb med den
  • Gaytjej

Det stämmer Ninnurur, den ligger i en sadelkammartråd där! :) /'FtF'

Pallas, tack! Den hörnan såg ut så här innan jag började (blev mitt mammaledighetsprojekt 2010)
     ¨
    Ja det är nog bara till att spotta i nävarna igen och prova varenda sadel man du komma över.. Själv hade jag tur som hade flera ställen med begagnat inom en 5-milsradie. För mig passade det väldigt mycket bättre att ta hem och prova ut själv i lugn och ro, och sedan ta hjälp av tränare och duktiga kompisar. Hade hjälp av dipl sadelutprovare också vid tre tillfällen, men blev faktiskt mest besviken.

• Kermit

Har en nordsvensk brukshäst... Säger bara Albion Style. Höll på som du verkar ha gjort och änglakören sjöng halleluja när jag för första gången la på den på hästen! Det var som att lägga på en perfekt pusselbit och den rör sig inte en millimeter. Bred men väldigt smal midja, får perfekt sits och skön är den.

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel