Inlägg från: Gaytjej |Visa alla inlägg
  • Gaytjej

Hjälp mig med dressyrsadel

Pallas skrev 2012-11-25 21:39:42 följande:
    Jaha, fan och hans moster, nu passar sadeln inte alls. Den ruggar och glider och hästen går som en kratta i trav och kan inte fatta galopp. Jag blir gaaaaaaaaaaalen!

Jag ger upp det här snart och syr mig en hederlig kameldrivarkudde. 
    Din stackars krake!
    Jag vet alldeles för väl hur det är att vara vilse i sadeldjungeln. Jag och min häst provade 80 (!) olika dressyrsadlar innan vi hittade en som ligger om inte bra så iaf helt OK... Dessa 80 sadlar gick vi igenom under en 5-års period och jag hade den under tiden två dressyrsadlar som jag alternerade mellan (samt ett antal allround- och hoppsadlar).

Så här ser det ut i min sadelkammare, min fru har en sadel, resten är mina (och då saknas en på bilden) och detta till en enda häst...

Min häst har en bred, låg och kort manke, en ganska rak (men har upptäckt precis som du att det nödvändigtvis inte behöver betyda att bommen ska vara rak) och bred rygg  och rörliga bogblad. Sk kapade paneler (som finns på Amerigo, Jaguar m fl) + rundboxxor fungerar rätt bra på henne. Hade en sväng en sadel som heter Harry Dabbs True Brit som bra, tills hon breddade sig ur den..

Nu har vi en Prestige Venus som är omvärningsbar och den ligger som jag skrev ovan helt OK, även om den inte är optimal.

Hoppas du tar dig ur djungeln snart! Jag var fullt beredd att köpa en rosa syntetsadel, om det skulle vara det som krävdes...

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2012-12-02 10:33:35 följande:
     Min häst har en bred, låg och kort manke, en ganska rak (men har upptäckt precis som du att det nödvändigtvis inte behöver betyda att bommen ska vara rak) och bred rygg  och rörliga bogblad. 

Efter en rejäl bantning på ca 50 kg när min häst var 10 år gammal så blev det faktiskt lättare att hitta sadel, men antar att du inte har några kg att ta på din häst - var det en kallblodstravare, eller minns jag fel?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

Det stämmer Ninnurur, den ligger i en sadelkammartråd där! :) /'FtF'

Pallas, tack! Den hörnan såg ut så här innan jag började (blev mitt mammaledighetsprojekt 2010)
     ¨
    Ja det är nog bara till att spotta i nävarna igen och prova varenda sadel man du komma över.. Själv hade jag tur som hade flera ställen med begagnat inom en 5-milsradie. För mig passade det väldigt mycket bättre att ta hem och prova ut själv i lugn och ro, och sedan ta hjälp av tränare och duktiga kompisar. Hade hjälp av dipl sadelutprovare också vid tre tillfällen, men blev faktiskt mest besviken.

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel