Hjälp mig med dressyrsadel
Pallas skrev 2012-11-25 21:39:42 följande:
Jaha, fan och hans moster, nu passar sadeln inte alls. Den ruggar och glider och hästen går som en kratta i trav och kan inte fatta galopp. Jag blir gaaaaaaaaaaalen!Jag ger upp det här snart och syr mig en hederlig kameldrivarkudde.
Jag vet alldeles för väl hur det är att vara vilse i sadeldjungeln. Jag och min häst provade 80 (!) olika dressyrsadlar innan vi hittade en som ligger om inte bra så iaf helt OK... Dessa 80 sadlar gick vi igenom under en 5-års period och jag hade den under tiden två dressyrsadlar som jag alternerade mellan (samt ett antal allround- och hoppsadlar).
Så här ser det ut i min sadelkammare, min fru har en sadel, resten är mina (och då saknas en på bilden) och detta till en enda häst...
Min häst har en bred, låg och kort manke, en ganska rak (men har upptäckt precis som du att det nödvändigtvis inte behöver betyda att bommen ska vara rak) och bred rygg och rörliga bogblad. Sk kapade paneler (som finns på Amerigo, Jaguar m fl) + rundboxxor fungerar rätt bra på henne. Hade en sväng en sadel som heter Harry Dabbs True Brit som bra, tills hon breddade sig ur den..
Nu har vi en Prestige Venus som är omvärningsbar och den ligger som jag skrev ovan helt OK, även om den inte är optimal.
Hoppas du tar dig ur djungeln snart! Jag var fullt beredd att köpa en rosa syntetsadel, om det skulle vara det som krävdes...