• Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • Pallas

Nu har jag ridit ett pass hemma på ridbanan i lugn och ro och SHIT, vad det gick bra! Helt annan bogfrihet, jag kom ner och kom åt henne och kunde sitta ned i traven. Vi gjorde drömövergångar (för att vara oss, normalt ser det ut som om vi håller på att falla omkull) mellan skritt och trav och till och med en hygglig halt! Jag kunde göra tempoväxlingar med bara magen.

Wooooo! Trodde aldrig att det skulle vara så här stor skillnad, om jag ska vara ärlig! 

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-06 19:33:29 följande:
    Härligt!!! Slapp du känslan av att sitta fast??
    Jag satt rejält fast, men i det här läget i min ridning är det nog bara bra. Det var ju inte så att jag satt så fast att jag inte kunde inverka alls. Supernöjd! Hjärta
  • Pallas

Köpte av Glada hästen i spiltan i Västerås. Väldigt nöjd med servicen och bemötandet! Hon började med att känna igenom hästens muskler och titta på hur hon rörde sig, samt fråga om min uppfattning om hästens rörelsemönster osv.

• Marlin16

Just det, jag ska till Strömsholm om knappt 3 veckor så det blir perfa. För det är sambon som behöver en 18 tums, och nypris på S C är ju så bra. Han ska byta från Isabellen och behöver en större för samma pengar m samma egenskaper... Så denna tråden gav mig bra tips här. För S C sadlarna ser man ju inte så ofta att jag iaf glömt bort och leta där...

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-07 04:04:50 följande:
    Just det, jag ska till Strömsholm om knappt 3 veckor så det blir perfa. För det är sambon som behöver en 18 tums, och nypris på S C är ju så bra. Han ska byta från Isabellen och behöver en större för samma pengar m samma egenskaper... Så denna tråden gav mig bra tips här. För S C sadlarna ser man ju inte så ofta att jag iaf glömt bort och leta där...
    Hoppas ni hittar något bra! Jag tror jag kommer bli jättenöjd med denna iaf. I dag får hon en vilodag, för nu har hon gått ganska mycket och jag ska lägga golv. Om jag inte blir alldeles för ridkåt, då cyklar jag nog ut och tar en liten skogssväng.
  • Marlin16

Härligt!!
    Ja det blir spännande!

Jag är ridsugen med. Red senast i februari och nu är jag nyförlöst m kejsarsnitt. Så jag får väl vänta till juni eller nåt..
    Tur i oturen att tävlingshästen inte står o väntar. Han har förändr på strålbenen och hovbroskförbening båda fram. Så jag letar efter en ny.. Jag har ju gott om tid att leta iaf...

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-07 09:13:56 följande:
    Härligt!!
    Ja det blir spännande!

Jag är ridsugen med. Red senast i februari och nu är jag nyförlöst m kejsarsnitt. Så jag får väl vänta till juni eller nåt..
    Tur i oturen att tävlingshästen inte står o väntar. Han har förändr på strålbenen och hovbroskförbening båda fram. Så jag letar efter en ny.. Jag har ju gott om tid att leta iaf...
    Förstår att du är sugen! Och ja, det är nog bäst att vänta efter kejsarsnitt. Jag hade ingen häst när jag födde de yngsta (bodde i USA) tack och lov. Synd på pållen. Kommer han kunna funka som motionshäst? Är det dressyr du ska tävla? 
  • Marlin16

Ja det är så himla synd. 7 år och gått falsterbo och Flyinge som dressyrhäst som 6-åring.. För tillfället så är han halt och nu får sommaren utvisa om vila gör hon alls ridbar
    Jo dressyr är grejen. Vill ha en likadan Han var en blivande GP-häst o helt perfekt..

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel