• Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • bonsai

Även om du får låna hem sadlar är det ju svårt som outbildad sadel provare att se att sadeln verkligen passar. Därför rekommenderar jag att kunnig sadelprovare ser dig o hästen med sadeln. Bor du i Uppsala tar det 1 timme till mustang vilket det kan vara värt. Men det är bara min åsikt. Hoppas du hittar en sadel som passar!

• Marlin16

Den verkar ok. Frågan är vad dom gjort m vulstrena, och om det är bra...
    Vad billiga dom var nu, har inte letat aktivt men under 5 trodde jag inte.
    Den jag hade hette Kieffer Lech Profi, det innebär djupare säte än de som inte heter profi. Har testat båda och jag föredrar verkligen Profin!!
    Jo den ska vara omvärmningsbar, jag har dock ingen erfarenhet av det.

• Pallas
    bonsai skrev 2012-03-27 17:13:54 följande:
    Även om du får låna hem sadlar är det ju svårt som outbildad sadel provare att se att sadeln verkligen passar. Därför rekommenderar jag att kunnig sadelprovare ser dig o hästen med sadeln. Bor du i Uppsala tar det 1 timme till mustang vilket det kan vara värt. Men det är bara min åsikt. Hoppas du hittar en sadel som passar!
    Jodå, jag ska ta ut en sadelprovare för slutgiltlig utprovning, men jag kan tillräckligt mycket för att bilda mig en uppfattning om en sadel ligger tillnärmelsevis ok. De övriga kan man ju skala bort helt. Om en sadelutprovare kommer med 10-15 sadlar är det ju ingen idé om 95% få sorteras bort för att jag angett fel uppskattning av hästens kropp. Så tänker jag.
  • Pallas

Tack! Det är ju en djungel utan dess like detta. Ska kika lite på iberiska sadlar också, jag är bra sugen på en sån...

• Pallas

Nu har jag hittat en Masterback, en bomlös sadel med "spanskt" utseende. Den ser trevlig ut, är det någon som har klämt på eller ridit i en sådan?

Provade en dressyrsadel jag lånade av grannen härom dagen, en märkeslös sadel som föreföll ligga ok i skritt och trav, men efter galoppen blev hästen jätteöm i musklerna där sadeln klämt.

Det lutar åt att jag lastar henne och åker till Mustang, så jag får chans att prova rida i några olika direkt. 

• bonsai

Det tycker jag är en utmärkt ide! Säg till när du varit där så vi får höra hur det slutade!

• Cornette

Jag har en Edinburgh som jag hade till fuxstoet hängande. Vill du prova den så säg till!

• Pallas
    Cornette skrev 2012-04-01 20:14:29 följande:
    Jag har en Edinburgh som jag hade till fuxstoet hängande. Vill du prova den så säg till!
    Jättegärna! Vad är det för bomvidd på den?
Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel