Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • Pallas

Tack för era svar! Ny eller begagnad spelar ingen roll, bara sadeln passar hästen och mig. Jag tänkte ta ut en sadelprovare som kan komma med 10-15 sadlar, men det är ju inte fel att undersöka vilka modeller och märken man helt kan utesluta från början. Wintec går tex bort helt, de är för svängda allihop.

cajsasmamma: Competitor har jag kikat lite på, faktiskt, den ser ut att kunna vara rak nog och den ser skön ut för ryttaren. Men jag antar att man inte vet förrän man provridit ordentligt. 

FiorinaRullgardina: Har kollat på Globus Clic, men den är för svängd. Kanske finns fler modeller? 

bonsai: Ja, det är ju en djungel detta och väldigt känsligt för vissa hästar. Min kompis fick lov att köpa en begagnad sadel för 28 lax, det var det enda som passade på hennes häst... Men vad gör man? 

Är det någon som har erfarehet av Sadelmagasinet i Solna? De har flera sadlar inne nu som jag är intresserad av. 

• Pallas
    Awesome: Jag har en dyr, bomlös lädersadel nu, men den blir för bred för mitt bäcken på min breda häst. Jag kommer inte ner ordentligt och får ingen bra sits därmed. Den ligger däremot mycket bra på hästen och hon trivs i den. Har haft en Star Trekk Espaniola, som jag sålde eftersom den inte heller var ultimat för min och hästens kropp. Har kikat på Star Trekks dressyrmodell, men inte provat den. Ser att det ligger ett par såna ute på Blocket runt 9 000 kr.

Håller med om att många har fördomar om bomlöst. PM:ar dig om Isabellen!
  • Pallas
    Pallas skrev 2012-03-26 15:48:48 följande:
     PM:ar dig om Isabellen!
    Detta var till Marlin.
  • Pallas
    bonsai skrev 2012-03-26 17:41:50 följande:
    Jag kan ju säga att vi köpte både hopp o dressyr sadel den gången. Båda nya av märket whitaker.. Svindyrt va ordet. Vi hade en dyr sadel som inbyte som tur var.. På Solna, kan man provrida sadlarna där? Det är jätte viktigt tycker jag. Jag rekommenderar mustang eftersom du verkar bo i Sthlm området. Där har vi som sagt köpt många sadlar till 4 helt olika slags hästar, från connemara, halvblod o dessutom shire korsning!
    Man får låna hem sadlar från sadelmagasinet och provrida dem.
  • Pallas
    Musen skrev 2012-03-27 08:12:28 följande:
    Kan bara hålla med awesome... Förutom när jag hoppar tider jag bara i mina bomlösa spanska sadlar och så bra mina hästar går i dessa sadlar har dom aldrig gått förut och så sitter man så skönt :) sen tycker jag dom är snyggare än " vanliga " sadlar
    Vad är det för spanska sadlar du har? Är det någon av dem som är uppbyggd i sätet?
  • Pallas
    TawnyEagle skrev 2012-03-26 18:54:14 följande:

Max Höpfner stämmer rätt bra in på dina krav. Passar hästar med raka ryggar och finns att få som väldigt vida. Djupt säte, men visserligen inga stora stöd, men man sitter gudomligt i sadeln. Nypris ligger närmare 35, men det finns många äldre att fynda för runt 10'

Zaldi Atlanta är ett annat alternativ också. Passar hästar med raka ryggar, djupt säta och stora stöd. Tyvärr är dom permanentstoppade vill jag minnas.  

Har aldrig hört talas om Max Höpfner! Ska kolla det, tack för tipset!
  • Pallas

Jag är 167 cm.

Jag tycker också för övrigt att de iberiska sadlarna är snyggare än vanliga dressyrsadlar. Har inget emot att ha en sådan, men har upplevt problem att hitta en sadel som är tillräckligt vid för hästen och samtidigt tillräckligt smal för mig att komma ned i. 

• Pallas

Ingen i Uppsala trakten som vill vara med om jag tar ut en sadelprovare?

• Pallas

En annan sadel jag kikat på är Henri de Rivel Liberté. Någon som ridit i en sån?

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel