• Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • cajsasmamma

Är det en beg. eller ny sadel som du letar efter?

Jag har haft  County Competitor till några av våran kallblodstravare. Skönaste sadeln som finns och den passar många olika slagshästar.

• bonsai

Åk till en sadelprovare eller ta ut en till stallet. säg vad du har för budget så hittar dom en ny eller begagnad sadel som passar dig och din häst perfekt. sadeln är det absolut viktigaste för hästen så jag skulle inte hålla på att mixtra själv. våran häst som du ser på bilden var svår att hitta sadel till. det fanns två på hela stället som passade.. tyvärr kostade dom skjortan men vi hade inget val då hon fick ont av alla nadra sadlar. dit vi åker får man provrida sadlar som dom provar ut åt en tills man hittar en som sitter som gjutet och passar ryttaren också. vi åker till ett ställe nära arlanda som heter Mustang.

• FiorinaRullgardina

Jag rekommenderar också sadelutprovare. De ser sånt man inte själv ser. Och om ma hittar två olika sadlar som passar bra så kan de se vilken sadel de rör sig friast i osv.

Men annars tror jag att Globus kan ha rätt vida sadlar som passar breda "manklösa" hästar.

Det är roligt med ny sadel!!
    Lycka till =)    

• Pallas

Tack för era svar! Ny eller begagnad spelar ingen roll, bara sadeln passar hästen och mig. Jag tänkte ta ut en sadelprovare som kan komma med 10-15 sadlar, men det är ju inte fel att undersöka vilka modeller och märken man helt kan utesluta från början. Wintec går tex bort helt, de är för svängda allihop.

cajsasmamma: Competitor har jag kikat lite på, faktiskt, den ser ut att kunna vara rak nog och den ser skön ut för ryttaren. Men jag antar att man inte vet förrän man provridit ordentligt. 

FiorinaRullgardina: Har kollat på Globus Clic, men den är för svängd. Kanske finns fler modeller? 

bonsai: Ja, det är ju en djungel detta och väldigt känsligt för vissa hästar. Min kompis fick lov att köpa en begagnad sadel för 28 lax, det var det enda som passade på hennes häst... Men vad gör man? 

Är det någon som har erfarehet av Sadelmagasinet i Solna? De har flera sadlar inne nu som jag är intresserad av. 

• Marlin16

Jag var på sadelmagasinet i lördags. Det var bra men man är ju inte så hjälpt av att de har så många sadlar när man så snabbt kan gallra bort alla av en viss typ.
    Vi letar efter en ny sadel med.
    Det dom hade som skulle kunna passa dig var en Albion K2 vid bom. Den såg bra ut.
    Kieffer är ju raka och passar många hästar. Kieffer Wien kanske du skulle gilla?
    Sambon ska sälja sin Bates Isabell, den kanske kan vara nåt, byt koppjärn efter behov. Bra beg skick!
    Annars passier, passar bäst för längre ben.
    Globus och Kentaur är ganska mkt svänga så dom bör inte funka alls.. County borde oxå bli för rak och lätta baktill..

• Awesome

Har själv skogluffarsadel (modell dyr dock), helt stödbefriad och världens bästa för min röv. Har man ett pinnigt varmblod och världens största och bredaste kallblodstravare så blev det bästa lösningen. Gillar du bomlöskonceptet så har Star Trekk en jättetrevlig som ser ut som en engelsk modell, har du sett den? http://kaupreridsport.e-butik.se/?artnr=1054 Finns begagnat för under 10 000.

Annars tycker jag att en del tränare är lite snabba att döma ut en icke-traditionell sadel. Min går överlägset bäst i bomlöst och den bästa känslan sägs vara i de spanska sadlarna som i stort sett bara är en stor skinnlapp med liten sits längst upp. :D    

• cajsasmamma
    Pallas skrev 2012-03-26 13:43:49 följande:
    Tack för era svar! Ny eller begagnad spelar ingen roll, bara sadeln passar hästen och mig. Jag tänkte ta ut en sadelprovare som kan komma med 10-15 sadlar, men det är ju inte fel att undersöka vilka modeller och märken man helt kan utesluta från början. Wintec går tex bort helt, de är för svängda allihop.

cajsasmamma: Competitor har jag kikat lite på, faktiskt, den ser ut att kunna vara rak nog och den ser skön ut för ryttaren. Men jag antar att man inte vet förrän man provridit ordentligt. 

Är det någon som har erfarehet av Sadelmagasinet i Solna? De har flera sadlar inne nu som jag är intresserad av. 

Det är bra att höra sig för innan men som sagt det viktigaste är att sadeln passar hästen.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Sadelmagasinet i Solna. 
  • Pallas
    Awesome: Jag har en dyr, bomlös lädersadel nu, men den blir för bred för mitt bäcken på min breda häst. Jag kommer inte ner ordentligt och får ingen bra sits därmed. Den ligger däremot mycket bra på hästen och hon trivs i den. Har haft en Star Trekk Espaniola, som jag sålde eftersom den inte heller var ultimat för min och hästens kropp. Har kikat på Star Trekks dressyrmodell, men inte provat den. Ser att det ligger ett par såna ute på Blocket runt 9 000 kr.

Håller med om att många har fördomar om bomlöst. PM:ar dig om Isabellen!
  • Pallas
    Pallas skrev 2012-03-26 15:48:48 följande:
     PM:ar dig om Isabellen!
    Detta var till Marlin.
  • bonsai

Jag kan ju säga att vi köpte både hopp o dressyr sadel den gången. Båda nya av märket whitaker.. Svindyrt va ordet. Vi hade en dyr sadel som inbyte som tur var.. På Solna, kan man provrida sadlarna där? Det är jätte viktigt tycker jag. Jag rekommenderar mustang eftersom du verkar bo i Sthlm området. Där har vi som sagt köpt många sadlar till 4 helt olika slags hästar, från connemara, halvblod o dessutom shire korsning!

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel