• Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • Pallas
    Marlin16 skrev 2012-03-27 16:27:54 följande:
    Jag har inte koll på just den, men dom sadlarna överlag tilltalar inte mig alls. Dom är ofta breda i sätet och känns hårda och inte så anatomiska för ryttaren.
    Aha, den såg skön ut på bild, men sånt vet man ju inte förrän man provat. Ska ringa till en kvinna i trakten som provar ut Amerigo-sadlar och se vad hon har.

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-03-27 16:34:34 följande:
    Smaken är som baken
    Amerigo ligger väl rätt högt i pris även begagnat..
    Ja, Amerigo ligger högt. Något över min budget, men det skadar väl inte att kika, tänkte jag.
  • Marlin16

Absolut, kostar inget att kolla!!
    Albion har du ju med som ett bra alternativ. Kanske även Edingburg/wellington, jag tycker dock de sistnämnda två är för smalare ryttare.. Lite lite trånga för min smak både i säte och bakom vulstrena. Men det är ju smaksak med. Jag är normal i storlek så jag är inget fetto som "tycker till"

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-03-27 16:38:27 följande:
    Absolut, kostar inget att kolla!!
    Albion har du ju med som ett bra alternativ. Kanske även Edingburg/wellington, jag tycker dock de sistnämnda två är för smalare ryttare.. Lite lite trånga för min smak både i säte och bakom vulstrena. Men det är ju smaksak med. Jag är normal i storlek så jag är inget fetto som "tycker till"
    Jag är lite fettig, haha! Vill nog inte ha en trång sadel. Bäst vore ju att hitta en utan stöd och grejer, men där man ändå hamnar i helt korrekt position automatiskt.
  • Marlin16

Åh, men då beskrev du ju en annan sadel.
    Kieffer Lech!! Eller isabellen där vulster är valbart!
    Kieffer lech är min andra favorit. (har Röösli nu) men den har precis så som du beskriver allt är på rätt plats men utan enorma vulster. Jag har tävlat Svår dressyr i min lech

• Marlin16

Dom ligger nog runt 7-10 begagnat gissar jag. Nypris är högre men jag ser ingen anledning till ny om man hittar en begagnad

• Pallas

Kollar Blocket på Kieffer Lech nu, de verkar ligga mellan 3 och 5 000 kr. Det står att bommen är omvärmningsbar?

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel