• Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • Cornette

Minns inte riktigt men fuxan var ju riktigt bred så det kan ju funka för dig. Den är för bred för Wille iaf.

• Pallas

Ok, jag testar gärna! Det handlar ju lika mycket om vad som passar mig som vad som passar hästen. Om den ligger bra på henne men inte passar mig, så kan jag lika gärna behålla den nuvarande skogsluffarkudden.

• Cornette

Jag tycker att den är riktigt skön. Rider ju Wille i en Wellington Greenline men Edinburghen blev en kompromiss för att kunna dela med syrran så den är inte lika djup och låsande i sätet som Wellingtonen är. Ska försöka få hem den från stallet nån dag så kan du ju komma förbi och hämta när du ändå ska till jobbet, bor ju inte så långt bort

• Pallas

Äh, nu har vi bokat tid för sadelutprovning på Glada Hästen i Spiltan i Västerås på torsdag. Få se om det kan leda till något. 

• Pallas

Shit, vilken dag! Men nu är jag med dressyrsadel - en Santa Cruz Arhtur Deluxe blev det. Skitskön! Nu återstår att rida lite mer i den, den ligger jättefint på hästen och den ger mig fint stöd i sitsen. Även min medryttare tyckte om den.

• Marlin16

Vad roligt. Santa Cruz är en blygis som står sig väl bland dyrare konkurrenter men denna är till ett bättre pris. Vad låg denna på i pris?

• Hon o Han

du kan få köpa min! cliff barnsby normal till smal bom, 17,5 tums sits, djup och bra stöd fram =)

pris 6500kr ink stigläder och byglar samt gjord.   

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel