• Pallas

Hjälp mig med dressyrsadel

Fick "skäll" av ridläraren på min senaste dressyrlektion för min bomlösa skogsluffarsadel, och nu måste jag köpa en riktig dressyrsadel. Hästen ifråga är ett kallblodstravarsto med

1) Rak rygg som sluttar svagt upp mot korset
    2) Inte speciellt markerad manke
    3) Behov av X-vid bom eller liknande
    4) Kraftiga bogblad som rör sig långt bak vid ridning

Matte kräver minst 17"-sits, gärna djup, stora knästöd och en smal midja på sadeln.

Budget: ca 10 000 kr

Fick låna hem en Kentaur Medea bom 3, men det gick inte alls. Den var skön att sitta i i skritten, men den glappade bak väldigt mycket i trav. När vi lade på den låg den i bra balans, men var något för trång. När hästen kom till arbete blev hon störd av sadeln.

Hit med era erfarenheter och tips!

• Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel
  • Pallas

Nej, vad synd! Hoppas att han läker ihop och att du hittar en annan stjärna!

Jag är ju rätt långt ifrån "GP-häst", hahaha. Längtar tills jag får mer flyt i min ridning, jag rider jävligt dåligt nu. Har precis kommit tillbaka efter 1½ års skitjobbig ridfobi och det är mycket som ska falla tillbaka på plats i kropp och knopp. 

• Marlin16

Tyvärr är förändringarna så stora att det handlar om promenadhäst eller himlen

Ridfobi, vad grundar sig den i?
    Men en ny sadel kanske ger bra inspiration? Inte press hoppas jag!

• Pallas
    Marlin16 skrev 2012-04-07 09:56:49 följande:
    Tyvärr är förändringarna så stora att det handlar om promenadhäst eller himlen

Ridfobi, vad grundar sig den i?
    Men en ny sadel kanske ger bra inspiration? Inte press hoppas jag!
    Håller tummarna för att pållen kan få ett långt skogsluffarliv!

Min fobi, ja... helt galet. Jag var inte rädd för att rida för att hästen skulle sticka/stegra/bocka eller så, jag var rädd för att jag skulle rida sönder henne. Det tog sig helt irrationella proportioner, så till slut trodde jag att hon bokstavligen skulle dö om jag satte mig upp och red. Har fått hjälp av en medryttare och nu vågar jag tom galoppera!  
  • Marlin16

Oj vad märkligt! Har det en grund i att nåt har hänt eller är du bara rädd om hästen?

• Pallas

Jag vet inte vad som hände, faktiskt. Förmodligen hängde det ihop med att jag gick in i väggen när jag flyttade hit till Uppsala och bytte jobb.

• Pallas

Men faan! Hästrackaren har varit knackig som tusan i 2½ vecka nu, så i dag hade vi tid på kliniken för att utesluta skada. Nog fan visar det sig att det är sadeln som inte passar. När vi lade på en annan sadel i ridningen försvann "hältorna" på inner fram.

Då blir det till att börja leta igen. 

• cajsasmamma
    Pallas skrev 2012-05-07 14:56:25 följande:
    Men faan! Hästrackaren har varit knackig som tusan i 2½ vecka nu, så i dag hade vi tid på kliniken för att utesluta skada. Nog fan visar det sig att det är sadeln som inte passar. När vi lade på en annan sadel i ridningen försvann "hältorna" på inner fram.

Då blir det till att börja leta igen. 

Ajf*n!!! Inte alls skoj!!! Lycka till med letandet!

Men var du inte hos en riktig sadelutprovare?   
  • Marlin16

Men oj, vad trist!
    Vi provade sadeln till vår häst. Den låg bra, kanske lite rymlig i vidden bara. Men Erik satt inte bra i den. Han blev väldigt ansträngd i sätet och hade svårt att komma till avspändhet.

Men jag vet en Bates Isabell Werth till salu

• Pallas

Nu har jag pratat med sadelutprovaren och vi ska åka dit och prova några varianter. Hästen är ju så knepigt byggd att det faktiskt är svårt att hitta någon sadel som ligger still. De flesta hästars manke ser ut som ett hustaktak - ^. Min hästs manke ser ut som en carport - Bland annat hade hon en Wellington inne, samma sadel som vi bytte till på kliniken, men en storlek större, som vi kunde prova. Det var inga problem att byta sadeln iaf, det var skönt. Hoppas jag hittar någon bra lösning!

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel