Inlägg från: Marlin16 |Visa alla inlägg
  • Marlin16

Hjälp mig med dressyrsadel

Jag var på sadelmagasinet i lördags. Det var bra men man är ju inte så hjälpt av att de har så många sadlar när man så snabbt kan gallra bort alla av en viss typ.
    Vi letar efter en ny sadel med.
    Det dom hade som skulle kunna passa dig var en Albion K2 vid bom. Den såg bra ut.
    Kieffer är ju raka och passar många hästar. Kieffer Wien kanske du skulle gilla?
    Sambon ska sälja sin Bates Isabell, den kanske kan vara nåt, byt koppjärn efter behov. Bra beg skick!
    Annars passier, passar bäst för längre ben.
    Globus och Kentaur är ganska mkt svänga så dom bör inte funka alls.. County borde oxå bli för rak och lätta baktill..

• Marlin16

Höpfner är lite lik passier, ganska vanlig i Tyskland. Jag red en del i dom men jag är bara 165 och hade noll stöd från vulstrena tyvärr. Är man ganska lång trivs man nog bättre.

• Marlin16

Jag har inte koll på just den, men dom sadlarna överlag tilltalar inte mig alls. Dom är ofta breda i sätet och känns hårda och inte så anatomiska för ryttaren.

• Marlin16

Absolut, kostar inget att kolla!!
    Albion har du ju med som ett bra alternativ. Kanske även Edingburg/wellington, jag tycker dock de sistnämnda två är för smalare ryttare.. Lite lite trånga för min smak både i säte och bakom vulstrena. Men det är ju smaksak med. Jag är normal i storlek så jag är inget fetto som "tycker till"

• Marlin16

Åh, men då beskrev du ju en annan sadel.
    Kieffer Lech!! Eller isabellen där vulster är valbart!
    Kieffer lech är min andra favorit. (har Röösli nu) men den har precis så som du beskriver allt är på rätt plats men utan enorma vulster. Jag har tävlat Svår dressyr i min lech

• Marlin16

Dom ligger nog runt 7-10 begagnat gissar jag. Nypris är högre men jag ser ingen anledning till ny om man hittar en begagnad

• Marlin16

Den verkar ok. Frågan är vad dom gjort m vulstrena, och om det är bra...
    Vad billiga dom var nu, har inte letat aktivt men under 5 trodde jag inte.
    Den jag hade hette Kieffer Lech Profi, det innebär djupare säte än de som inte heter profi. Har testat båda och jag föredrar verkligen Profin!!
    Jo den ska vara omvärmningsbar, jag har dock ingen erfarenhet av det.

Svar på tråden Hjälp mig med dressyrsadel