• yourmama

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

"Ska barn som våra inte få finnas längre?"
    Den frågan ställer sig två mammor som debatterar i dagens Aftonblad med anledning av ett nytt blodprov som kommer göra det möjligt att upptäcka kromosomfel redan i vecka sju.
    Citerar:

"För vem klarar att säga nej till ett sådant test? Vem kommer att våga föda ett barn med kromosomfel när ansvaret att få ”rätt” sorts barn läggs på den som befinner sig i sjunde graviditetsveckan?"

"Den som lever med Downs syndrom och vi som har lyckan att få leva med människor med Downs syndrom vet vad som går förlorat."

Läs!

www.aftonbladet.se/debatt/article14554815.ab

• Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre
  • cruz

Jag är för fosterdiagnostik. Det handlar inte om att människor med diverse diagnoser har ett sämre värde utan om blivande föräldrars möjlighet att kunna få välja. Det finns föräldrar som rent krasst inser att de inte skulle orka med ett handikappat barn. Vi var i den sitsen när jag blev gravid med barn nummer tre. Vi hade redan tvillingar på två år, varav den ena precis fått diagnosen autism. Vi hade haft svårt att orka med ännu ett funktionshindrat barn. För oss var det en lättnad att få göra moderkaksprov.

• anne h

Lite lustigt är det allt.. 
    Många säger att de inte har något emot personer med funktionshinder, bara de slipper föda dem  

Tänk så många gånger jag fått höra det, dock har ingen tordats säga det till mig öga mot öga.. "Jag har självklart inget emot DITT barn, men JAG vill inte ha "ett sånt" barn"

-kan ni gissa vilket av mina barn de då menar? Ni får fyra alternativ;
    1 Barnet med hjärtfel
    2 Barnet med ADHD
    3 Barnet med DS
    4 Barnet utan kända avvikelser än så länge

Ja, jag har alltså fyra barn, en efter en har de fått olika diagnoser, endast en hade kunnat hittas på FVP/MKP/osv.
    Alla är de lika vackra, lika underbara, lika dryga.. (speciellt nu som tonåringar.. hehe) 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Selfish Geene
    anne h skrev 2012-03-27 22:35:03 följande:
    Många säger att de inte har något emot personer med funktionshinder, bara de slipper föda dem  

Tänk så många gånger jag fått höra det, dock har ingen tordats säga det till mig öga mot öga.. "Jag har självklart inget emot DITT barn, men JAG vill inte ha "ett sånt" barn"

1 Barnet med hjärtfel
    2 Barnet med ADHD
    3 Barnet med DS

Ja, jag har alltså fyra barn, en efter en har de fått olika diagnoser, endast en hade kunnat hittas på FVP/MKP/osv.
    Alla är de lika vackra, lika underbara, lika dryga.. (speciellt nu som tonåringar.. hehe) 
    jag skulle inte ha något emot mitt eget barn heller om det föddes med en eller flera skador, men om jag till en rimlig kostnad (fysisk/ekonomisk/emotionell) kan förhindra det så gör jag det! (varför verkar det här så svårt att förstå?) 

Vill du ha ett barn med hjärtfel/ds/adha?? Eller skulle du föredra att barnet inte hade skadan?
  • ica
    Selfish Geene skrev 2012-03-28 06:55:02 följande:
    jag skulle inte ha något emot mitt eget barn heller om det föddes med en eller flera skador, men om jag till en rimlig kostnad (fysisk/ekonomisk/emotionell) kan förhindra det så gör jag det! (varför verkar det här så svårt att förstå?) 

Vill du ha ett barn med hjärtfel/ds/adha?? Eller skulle du föredra att barnet inte hade skadan?
    Alla vill ha ett friskt barn och ingen vill ha ett sjukt. Men likväl föds det sjuka och handikappade barn. Men jag har hellre ett DS-barn än en psykopatbarn.
  • Kattdamen
    anne h skrev 2012-03-27 22:35:03 följande:

1 Barnet med hjärtfel
    2 Barnet med ADHD
    3 Barnet med DS

Jag hade valt bort tre av de första.

Inget konstigt med det.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen

Iofs, jag hade valt bort alla dina barn, eftersom jag vill ha mitt eget barn.

En kopp te, tack.
  • Alisa
    Selfish Geene skrev 2012-03-26 16:59:08 följande:
    jag tillhör dem som skulle kunna sorteras bort efter fosterdiagnostik, mina båda söner likaså (vi bär på samma kromosomavvikelse)
    Jag har inga problem med att någon väljer abort om de får veta att deras foster bär på samma skada som jag och mina söner har 

problemet är att redan födda människor tenderar att ta människors beslut över sina ofödda foster alldeles för personligt.
    Ni borde försöka förstå att deras beslut inte handlar om er öht!
    De vill bara skapa bästa möjliga förutsättningar för sina barn
    Bra inlägg. 
  • Alisa
    Abby76 skrev 2012-03-25 19:06:00 följande:
    Om inte jag är ute och cyklar helt, vilket jag inte tror så får man redan idag efter ett moderkaksprov/fostervattensprov veta barnets könskromosomer om man önskar (vissa kanske inte vill veta). Så jag är rätt övertygad om att det redan idag sker aborter efter moderkaksprov för att fostret har "fel" kön (det kan ju lika gärna vara pojkbarn som inte önskas av någon. Jag tycker att det är tråkigt. Men det är ju fortfarande kvinnan som är gravid som bestämmer om hon vill göra abort eller inte och före utgången av vecka 18? får man besluta själv.

Idag gör man ju inte heller screening av foster för multifaktoriella sjukdomar (t.ex. diabetes), utan det är ju tillstånd/sjukdomar som har en direkt koppling mellan genotyp och sjukdom/syndrom/defekt och det tycker i alla fall jag är bra.

Att man inom överskådlig framtid skulle kunna screena för sexuelläggning är väl knappast troligt.

Personligen kan jag tycka att det kanske vore på sin plats med någon form av genetisk väglening till blivande föräldrar om man nu ska erbjuda alla fosterdiagnostik, kan tänka mig att informationen som lämnas inför testen kanske inte alltid är den bästa och det är ju tråkigt. Man ska ju få korrekt information om vad man har möjlighet att testa för och vilket svar man får.
    Jag fick veta v11+5 att jag väntade en son, så ja det kan man få. 
  • ragatan
    Selfish Geene skrev 2012-03-28 06:55:02 följande:

Ingen önskar sej barn med avvikelser. Ingen ifrågasätter individens rätt att välja.

Vad alla upprörs över är det som tex sker i Danmark, att människor inte bara uppmuntras till abort utan uppmanas till det. Då är det inte längre ett fritt val, då blir man utsatt för yttre påverkan/press att välja det som samhället/omgivningen föranstaltar som mest passande. Tanken att det blir rutin, styrt av omgivningens/samhällets förväntningar, snarare än ett genomtänkt val.

Det är trots allt inte bara funktioshindret men aborterar. Man aborterar personen. Lika lite som en människa med cancer ÄR cancer, är en person med DS enbart sitt syndrom.

Och det går inte att blunda för att en rutinmässig sortering av människor med avvikelser sänder signaler om att de har ett lägre värde som människor än "normala". Det är den utvecklingen som oroar, på många plan. Det räcker med att läsa kommentarerna om våra barn i tråden för att inse att många redan idag har svårt att se dem som människor.

I grunden tror jag vi är överens. Men vi pratar förbi varandra.
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre