Selfish Geene skrev 2012-03-28 06:55:02 följande:
jag skulle inte ha något emot mitt eget barn heller om det föddes med en eller flera skador, men om jag till en rimlig kostnad (fysisk/ekonomisk/emotionell) kan förhindra det så gör jag det! (varför verkar det här så svårt att förstå?)
Vill du ha ett barn med hjärtfel/ds/adha?? Eller skulle du föredra att barnet inte hade skadan?
Ingen önskar sej barn med avvikelser. Ingen ifrågasätter individens rätt att välja.
Vad alla upprörs över är det som tex sker i Danmark, att människor inte bara uppmuntras till abort utan uppmanas till det. Då är det inte längre ett fritt val, då blir man utsatt för yttre påverkan/press att välja det som samhället/omgivningen föranstaltar som mest passande. Tanken att det blir rutin, styrt av omgivningens/samhällets förväntningar, snarare än ett genomtänkt val.
Det är trots allt inte bara funktioshindret men aborterar. Man aborterar personen. Lika lite som en människa med cancer ÄR cancer, är en person med DS enbart sitt syndrom.
Och det går inte att blunda för att en rutinmässig sortering av människor med avvikelser sänder signaler om att de har ett lägre värde som människor än "normala". Det är den utvecklingen som oroar, på många plan. Det räcker med att läsa kommentarerna om våra barn i tråden för att inse att många redan idag har svårt att se dem som människor.
I grunden tror jag vi är överens. Men vi pratar förbi varandra.