• yourmama

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

"Ska barn som våra inte få finnas längre?"
    Den frågan ställer sig två mammor som debatterar i dagens Aftonblad med anledning av ett nytt blodprov som kommer göra det möjligt att upptäcka kromosomfel redan i vecka sju.
    Citerar:

"För vem klarar att säga nej till ett sådant test? Vem kommer att våga föda ett barn med kromosomfel när ansvaret att få ”rätt” sorts barn läggs på den som befinner sig i sjunde graviditetsveckan?"

"Den som lever med Downs syndrom och vi som har lyckan att få leva med människor med Downs syndrom vet vad som går förlorat."

Läs!

www.aftonbladet.se/debatt/article14554815.ab

• Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre
  • Anonym

Man vågar knappt yttra sig i tråden av risk för påhopp och jag väljer därför att fegt nog vara anonym, men när man talar om abort så talar man fortfarande om foster eller till och med ett embryo, inte barn.
    Om man som jag anser att abort ska vara fri fram till vecka 12 och en förälders eget beslut, så tar man i så fall bort en varelse som man vill ska få de allra bästa förutsättningar som finns för att leva ett drägligt liv. Likväl som att man idag tar bort barn som inte passar in i föräldrarnas arbetssituation för tillfället, som har blivit till på fyllan eller som man inte har råd med just nu.
    Det är ingen som förespråkar att avliva bebisar när de föds om de har diagnoser av alla de slag eller sätta dem i speciella läger à la nazi, men nog f*n skulle jag jättegärna vilja kunna se med ett test tidigt i graviditeten om just mitt barn är dövt, blint, har DS eller andra fysiska eller mentala funktionshinder som avsevärt kommer att försämra deras livskvalitet?
    Ja, alla med DS kan ha bra liv som folk ständigt påpekar när de väl har blivit födda - men om man på embryostadiet kan välja som förälder att inte föda ett sådant barn som har en avvikelse, varför är det så fel? Allvarligt? Barnet är inte fött och har inga känslor och vet inte om att det tas bort. Jag hade även valt bort ett barn som är dövt eller blint eller saknar ben om jag hade vetat om detta tidigt, för mitt barn förtjänar inte att födas in i ett handikapp pga min envishet.

• Stjärnfall76

Jag tycker vi ska vara tacksamma att man gör detta till ett VAL. Som jag känner nu hade jag valt bort detta handikapp. Utan att ha några som helst åsikter om dem som väljer att föda det.

Det är väl jättebra att det kan avslöjas redan i v7. Det är inte bara DS man väljer bort i samband med UL, det finns ju fler handokapp som många väljer att välja bort.

Så länge det är valfritt är det väl ok och bara bra i mina ögon.    

Varför är det värra att genomföra en abort pga ett kromosomfel än det är att genomföra en abort, för att man slarvat med skydd, killen inte vill, det inte passar just nu, man är inte riktigt mogen mm mm mm. det är ju det som är fri abort, att det är oavsett orsak. Varför skulle orsaken DS vara mindre legitim? 

• Pallas
    Anonym skrev 2012-03-29 09:04:05 följande:
    Nu är det kanske så att du är rätt "skadad" i ditt tänk av din sjukdom, att det vore bättre för alla om du inte fanns för du mår så dåligt. (jag är också bipo) Jag vet inte i vilken pol du är i nu, är du upp el ned? Många bipos vill inte finnas egentligen, så ditt resonemang utifrån din sjukdom är ju inte direkt ovanligt. Jag kan känna igen mig.

Hur funkar din medicin och påverkar den inte din syn på dig själv och har du inte fått någon terapi att bearbeta din diagnos?
    Jag är realist, det är allt. I dag har jag en medicin som fungerar och jag kan vara så nära "normal" jag tror en bipolär kan vara. Det gör ju inte de trettio åren innan medicinering ogjorda och det lidandet var omänskligt. Jag tror inte att någon skulle ha det direkt bättre utan mig, jag tycker däremot att det är jävligt egoistiskt av omgivningen att kräva att någon ska utstå vilka smärtor som helst, bara för att de tycker att man ska härda ut för deras skull.

Om jag lägger mina erfarenheter i två vågskålar, före och efter fungerande medicin, så gör ännu inte livet efter medicinering  att skålarna väger jämnt. Det är lång väg dit. Visst är jag tacksam för att jag äntligen kan fungera för min familj och arbeta, men den andra vågskålen är tyngre än ett svart hål. Kanske det aldrig går jämnt ut.
  • infragilis
    PolyPond skrev 2012-03-25 11:00:42 följande:
    Det jag oroar mig för är att dilemmat över vilka slags människor som kommer att raderas ut med tiden.
    Snart nog kommer vi att kunna välja bort barn av så många olika anledningar. När är ett liv värt att levas? När kan man som blivande förälder säga att "livet med ett sådant barn vill jag inte ha"?

Kommer barn med downs att födas?
    Kommer det finnas barn med ADHD och ADD?
    Ska bipoläritet utrotas?
    Kommer dövhet att vara skäl nog att tas bort?
    Kommer homosexuella barn att fortsätta födas?

Vi kan se på saken ur ett perspektiv av att göra mänskligheten mera frisk och välfungerande, men vad förlorar vi på köpet? Alla dessa människor har egenskaper och ger perspektiv som kan komma att gå förlorade för mänskligheten också.
    Jag tycker att bipolaritet ska utrotas. Djävla skitsjukdom, den önskar jag ingen annan människa att födas till.
  • Pallas
    infragilis skrev 2012-03-29 20:51:14 följande:
    Jag tycker att bipolaritet ska utrotas. Djävla skitsjukdom, den önskar jag ingen annan människa att födas till.
    Men guuu, ska du utrota Robbie Williams, Carrie Fisher, Virginia Wolff, Jeremy Brett, Stephen Fry osv osv osv?

Det är ju trevligt att folk känner sig berikade av mitt och andra biposystrars/-bröders lidande, på sätt och vis kan jag känna att det gett mig perspektiv på livet, men nä - jag vill inte att folk ska utsättas för det om jag kan förhindra det. 
  • infragilis
    Pallas skrev 2012-03-29 22:06:21 följande:
    Men guuu, ska du utrota Robbie Williams, Carrie Fisher, Virginia Wolff, Jeremy Brett, Stephen Fry osv osv osv?

Det är ju trevligt att folk känner sig berikade av mitt och andra biposystrars/-bröders lidande, på sätt och vis kan jag känna att det gett mig perspektiv på livet, men nä - jag vill inte att folk ska utsättas för det om jag kan förhindra det. 
    Skriver under på det!
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-29 09:04:05 följande:
    Skrev hon det? Inte direkt va?
    Ja, det var exakt vad hon skrev.

Om hon vill ha "de barn hon får" så kan hon inte välja abort för att tex tidpunkten är dålig, då vill hon inte ha "de barn hon får" (eftersom hon under vissa omständigheter väljer att abortera barnet) 
  • infragilis
    Pallas skrev 2012-03-29 22:06:21 följande:

Grejen är ju att de flesta blir inte kreativa genier av psykossjukdomar. De flesta blir bara mer och mer nedbrutna kognitivt för varje skov. Samt tar stryk fysiskt av långtidsknaprande på neuroleptika.

Hade det varit möjligt att på fosterstadiet kunna se att det barn jag väntar bär på genen som ökar risken för bipolaritet hade jag allvarligt övervägt abort.

Det finns liksom inget egenvärde i att psykiska sjukdomar existerar. Jag vill inte vara ambassadör för samhällets mångfald. Jag vill inte att mina barn är det heller.
  • Pallas
    infragilis skrev 2012-03-29 22:40:06 följande:
    Grejen är ju att de flesta blir inte kreativa genier av psykossjukdomar. De flesta blir bara mer och mer nedbrutna kognitivt för varje skov. Samt tar stryk fysiskt av långtidsknaprande på neuroleptika.

Hade det varit möjligt att på fosterstadiet kunna se att det barn jag väntar bär på genen som ökar risken för bipolaritet hade jag allvarligt övervägt abort.

Det finns liksom inget egenvärde i att psykiska sjukdomar existerar. Jag vill inte vara ambassadör för samhällets mångfald. Jag vill inte att mina barn är det heller.
    Precis.
  • anne h
    Abby76 skrev 2012-03-28 21:54:48 följande:
    Nu är jag inte motståndare till fosterdiagnostik på något sätt. Men jag kan ändå förstå rädslan som vissa DS-föräldrar uttrycker över den nya sortens test som kan göras med blodprov tidigt under graviditeten. Risken är ju att attityden i samhället gentemot barn med DS och deras familjer hårdnar. Om det finns ett tidigt tillförlitligt test som man väljer att inte ta, vilken attityd kommer man då att möta av sin arbetsgivare t.ex. Vem vill anställa någon som medvetet valt att sätta ett barn till världen som kanske (inte så otroligt) kommer att innebära "VAB-frånvaro" för föräldrarna både i högstadiet och gymnasiet? Alla kanske inte vill testa men trycket från omgivningen och vården kanske kommer att kännas för svårt att stå emot.
    Sedan jag började jobba för 4 år sedan har jag haft EN dag med TFP (för 2 veckor sedan, faktiskt), jag har tre barn med särskilda behov. Jag är ensamstående. Jag är heltidsarbetande. Varför skulle min AG tveka att anställa mig? Förstår inte det där.. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre