• yourmama

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

"Ska barn som våra inte få finnas längre?"
    Den frågan ställer sig två mammor som debatterar i dagens Aftonblad med anledning av ett nytt blodprov som kommer göra det möjligt att upptäcka kromosomfel redan i vecka sju.
    Citerar:

"För vem klarar att säga nej till ett sådant test? Vem kommer att våga föda ett barn med kromosomfel när ansvaret att få ”rätt” sorts barn läggs på den som befinner sig i sjunde graviditetsveckan?"

"Den som lever med Downs syndrom och vi som har lyckan att få leva med människor med Downs syndrom vet vad som går förlorat."

Läs!

www.aftonbladet.se/debatt/article14554815.ab

• Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre
  • stinkfoot
    Dorian Ertymexx skrev 2012-03-31 12:03:51 följande:
    Ska vi ta det som en anmälan som frivillig att bli dödad från din sida?
    Vem har sagt något om att det skall vara frivilligt?
  • Quickman
    stinkfoot skrev 2012-03-31 12:23:51 följande:
    Vem har sagt något om att det skall vara frivilligt?
    Är du någon kristen moralriddare?

Fråga: tycker du bara att abort är fel när det rör sig om barn med downs syndrom, men korrekt under andra omständigheter.
  • stinkfoot
    Quickman skrev 2012-03-31 12:43:05 följande:
    Är du någon kristen moralriddare?

Fråga: tycker du bara att abort är fel när det rör sig om barn med downs syndrom, men korrekt under andra omständigheter.
    Jag tycker vi skall ha en pragmatisk inställning till dödande, kan man komma undan med det är det ok. 
  • ica
    infragilis skrev 2012-03-30 10:57:13 följande:
    Fast just psykopati beror ju på en skada i pannloben, förvärvad eller medfödd. Det beror inte på föräldrar och uppfostran.
    Är det verkligen så?
  • Sarah f
    Quickman skrev 2012-03-31 12:43:05 följande:

Lönlöst att fråga, flera modiga har försökt innan dig.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    ica skrev 2012-03-31 14:51:30 följande:
    Är det verkligen så?

Yes.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Loriyana
    Quickman skrev 2012-03-31 11:03:39 följande:
    Fast om aborten sker i vecka 8 så är inte fostret mer liv än en halvklubbad säl.
    Jag påstår inte att man ska döda barn som redan fötts, men både för samhällets och föräldrarnas skull tror
    jag det är bäst att abortera barn med downs syndrom.

Ja för samhällets och kanske föräldrarnas skull så är abort nog det bästa alternativet. Men jag väljer att tänka på barnets bästa, och ett barn med Downs är också en människa och förtjänar att få leva. Jag vill gärna leva i ett samhälle där vi tar hand om varandra, även de som har någon form av handikapp.
  • infragilis
    Loriyana skrev 2012-03-31 21:36:50 följande:
    Ja för samhällets och kanske föräldrarnas skull så är abort nog det bästa alternativet. Men jag väljer att tänka på barnets bästa, och ett barn med Downs är också en människa och förtjänar att få leva. Jag vill gärna leva i ett samhälle där vi tar hand om varandra, även de som har någon form av handikapp.
    Ett foster är inte mer än ett potentiellt barn, så barnets bästa är en ickefråga. Födda barn med downs syndrom, såväl som alla andra, ska naturligtvis tas om hand och deras rättigheter och bästa tillses.
  • Loriyana
    infragilis skrev 2012-03-31 21:50:45 följande:
    Ett foster är inte mer än ett potentiellt barn, så barnets bästa är en ickefråga. Födda barn med downs syndrom, såväl som alla andra, ska naturligtvis tas om hand och deras rättigheter och bästa tillses.

Det stämmer inte. Fråga vilken biolog som helst. Ett foster är en människa och inget annat. Sedan så har vi i Sverige åsikten att kvinnan som bär på denna människa har valfriheten att välja bort honom/henne så länge det sker före vecka 18 (senare med socialstyrelsens tillåtelse) eftersom efter det så kan barnet leva utanför moderns kropp. Detta för att modern, enligt Svensk lag, är mer värd och hennes vilja väger tyngre än det ofödda barnets rätt till liv. Sedan finns det de som tycker detta är bra, andra som tycker det är dåligt...men det är en helt annan diskussion.

Men att ett foster är en människa...ett barn...är inte en tvekan om utan det är ett biologiskt faktum. Det är fostrets VÄRDE man diskuterar då det gäller abortdebatten och INTE huruvida fostret är en människa eller inte. Det är absurt att påstå att ett foster enbart är ett "potentiellt barn", du kan lika gärna säga att DU inte är en "riktig" människa eftersom DU inte är färdigutvecklad än.
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre