• yourmama

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

"Ska barn som våra inte få finnas längre?"
    Den frågan ställer sig två mammor som debatterar i dagens Aftonblad med anledning av ett nytt blodprov som kommer göra det möjligt att upptäcka kromosomfel redan i vecka sju.
    Citerar:

"För vem klarar att säga nej till ett sådant test? Vem kommer att våga föda ett barn med kromosomfel när ansvaret att få ”rätt” sorts barn läggs på den som befinner sig i sjunde graviditetsveckan?"

"Den som lever med Downs syndrom och vi som har lyckan att få leva med människor med Downs syndrom vet vad som går förlorat."

Läs!

www.aftonbladet.se/debatt/article14554815.ab

• Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre
  • Aluminium
    Mad as snow skrev 2012-03-25 12:29:45 följande:
    Du skrev: "Så du tror på allvar att par med DS skadade barn lever lyckliga och välmående?" - och ja, det anser jag vara ett magstarkt påstående, med tanke på att det finns mängder av föräldrar till barn med DS som lever mycket lyckliga och är väldigt välmående. 

Jag har inte beskrivit någon dans på rosor, däremot verkar du argumentera för att det är ett lidande som ingen ska behöva gå igenom. Vilket jag protesterar emot, eftersom det inte behöver vara ett lidande och eftersom alla inte uppfattar det som ett sådant. De som inte vill ha ett barn med DS aborterar förmodligen detta, och det är helt i sin ordning. De som är lyckliga med sina barn med DS ska kunna få vara det utan att bli ifrågasatta. 
    Ja, det är ett lidande som jag inte önskar någon. De föräldrar som inte knäcks av det och som får livet att fungera skall ha en eloge.
  • MrsC74

Mad as snow: vem ifrågasätter föräldrar som väljer att föda ett barn med DS?

• Mad  as  snow
    MrsC74 skrev 2012-03-25 12:32:54 följande:
    Mad as snow : ja då läser i selektivt. Finns fler än jag i tråden som delar den åsikten som jag har.
    Dessutom är det det enda du väljer att kommentera i mitt inlägg.
    Jag tror för övrigt att det alltid kommer att fortsätta att finnas människor med DS. Människor kommer att fortsätta göra sin val som så som i dag. En artikel i en tidning är inte samma sak som att det är så det kommer att bli. Vi bor inte heller i Danmark.

Jag valde att endast kommentera detta, eftersom det var det som intresserade mig då jag uppenbarligen missat den skuldbeläggning i tråden av människor som inte vill ha ett barn med DS. Jag delar alltså inte dessa åsikter.

Artikeln tar upp en viktig diskussion anser jag, och trådstarten skulle kunna byggas ut med fler av den sorten. Vi bor inte i Danmark, men jag tror inte att det är långsökt att gissa att att debatten där även berör oss.  
  • Mad  as  snow
    MrsC74 skrev 2012-03-25 12:34:47 följande:
    Mad as snow: vem ifrågasätter föräldrar som väljer att föda ett barn med DS?

Har jag skrivit att någon har blivit ifrågasatt för det? Jag har skrivit att en del av dessa föräldrar ifrågasätts om huruvida de verkligen är så lyckliga och välmående som de hävdar. Om du scrollar upp lite så kan du ta del av det.
  • MrsC74

Mad as snow: nej man behöver inte dela åsikter heller. Det är rätt skönt.

• holy shit

Jag håller med skribenterna som menar att det här egentligen handlar om abort, inte funktionshinder. Vi har fri abort i Sverige. Det innebär att jag kan göra abort av vilken anledning jag vill utan att behöva redovisa det. Det vore ju lite konstigt om kvinnor skulle få abortera alla foster, utom de med DS?

• Mad  as  snow
    Aluminium skrev 2012-03-25 12:33:40 följande:
    Ja, det är ett lidande som jag inte önskar någon. De föräldrar som inte knäcks av det och som får livet att fungera skall ha en eloge.

Okej. Jag ser det alltså inte på det viset, utan anser att det här är ett klassiskt så kallat "eländesperspektiv" som drabbar alla med funktionshinder, inte bara DS.

Här är en intressant text som belyser lite av mina åsikter:

http://www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp2-98/Mapp2983.shtml
  • Mad  as  snow
    MrsC74 skrev 2012-03-25 12:37:27 följande:
    Mad as snow: nej man behöver inte dela åsikter heller. Det är rätt skönt.

Självklart.
  • holy shit
    holy shit skrev 2012-03-25 12:39:36 följande:
    Jag håller med skribenterna som menar att det här egentligen handlar om abort, inte funktionshinder. Vi har fri abort i Sverige. Det innebär att jag kan göra abort av vilken anledning jag vill utan att behöva redovisa det. Det vore ju lite konstigt om kvinnor skulle få abortera alla foster, utom de med DS?
    När det kommer till mitt barnaskaffande gör jag val som är bäst för mig och min familj, inte samhället i stort. Jag vill inte ha ett barn med DS, det är väl knappast något konstigt med det?
  • MrsC74

Mad as snow : ok jag tolkade det fel. BEr om ursäkt för det Jag delar din åsikt där. Ingen ska ifrågasättas för det lika lite som människor som gör andra val ska ifrågasätts för det.
    Vet inte om du har sett vilka häxjakt det kan råda i vissa trådar här på folk som valt att avbryta på DS. Riktigt elaka hemska kommentarer.
    Det är inte rätt från någon håll.
    Men det är inte det tråden handlar om.
    Åter till ämnet

Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre