• yourmama

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

"Ska barn som våra inte få finnas längre?"
    Den frågan ställer sig två mammor som debatterar i dagens Aftonblad med anledning av ett nytt blodprov som kommer göra det möjligt att upptäcka kromosomfel redan i vecka sju.
    Citerar:

"För vem klarar att säga nej till ett sådant test? Vem kommer att våga föda ett barn med kromosomfel när ansvaret att få ”rätt” sorts barn läggs på den som befinner sig i sjunde graviditetsveckan?"

"Den som lever med Downs syndrom och vi som har lyckan att få leva med människor med Downs syndrom vet vad som går förlorat."

Läs!

www.aftonbladet.se/debatt/article14554815.ab

• Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre
  • puss

jag måste säga att jag är oerhört less på de där jävla anklagande tonerna som ds-mammorna kommer med. bara för att man inte önskar sig ett ds-barn är man värre än hitler. vad är det med folk?

Easy cum easy go
  • Mad  as  snow
    Mad as snow skrev 2012-03-25 08:39:36 följande:
    På SVT gick en fin dokumentär som heter "Det rätta barnet" (finns fortfarande på play) och den är att rekommendera när det gäller det här ämnet. Det handlar ju inte om att varje enskild individ ska vara redo att föda ett barn med DS och vi har dessutom - och ska fortsätta ha - fri abort i det här landet. Vad det handlar om är en krass inställning till DS där man ser på det som händer i Danmark som något samhällsekonomiskt "lyckat" och där förhoppningen faktiskt är att utrota det hela. För mig är det en skrämmande tanke, dels att betrakta utvecklingsstörningar på det sättet som man aldrig skulle yttra sig om andra barn - oavsett vad de kostar samhället - och med en blick bakåt i historien är det naturligtvis förkastligt.

När jag var gravid blev vi inte erbjudna dessa tester, utan det lades fram som självklarheter och min barnmorska höjde på ögonbrynen när jag tackade nej. Det är också mycket märkligt anser jag, att slentrianmässigt vilja testa gravida kvinnor som om det gällde vilket urinprov som helst. Jag har flera andra bekanta som var med om samma sak, där det upplevdes som en självklarhet att testa efter avvikelser. Det är också en diskussion för vården tycker jag, hur man ska förhålla sig till det här. 

Ah, och nu ser jag ju att artikeln grundar sig på dokumentären ifråga.

*inget kaffe än* 
  • Mad  as  snow
    puss skrev 2012-03-25 08:58:42 följande:
    jag måste säga att jag är oerhört less på de där jävla anklagande tonerna som ds-mammorna kommer med. bara för att man inte önskar sig ett ds-barn är man värre än hitler. vad är det med folk?

Om du menar det som skrivs i artikeln så handlar det ju om vårdens inställning till det hela, inte de enskilda mammorna. Om problemet med att dessa tester skulle införas generellt och per automatik, och med ekonomi som största argument. Jag tycker inte att det är fördömande, utan relevant. Vad enskilda kvinnor väljer att göra är en annan femma, och jag hoppas att artikelförfattarna håller med om det.
  • puss
    Mad as snow skrev 2012-03-25 09:03:40 följande:

Om du menar det som skrivs i artikeln så handlar det ju om vårdens inställning till det hela, inte de enskilda mammorna. Om problemet med att dessa tester skulle införas generellt och per automatik, och med ekonomi som största argument. Jag tycker inte att det är fördömande, utan relevant. Vad enskilda kvinnor väljer att göra är en annan femma, och jag hoppas att artikelförfattarna håller med om det.

jag menar den generella tonen bland ds-mammor.
    Easy cum easy go
  • Tiger201008

Mitt andra barn ja fick föddes med kromosomfel o massa missbildningar. Jag älskar honom lika mycket som mitt första men det här har varit såååå jobbigt, har nästan knäckt mig totalt. Så mycket jobb. Om jag bestämmer mig att skaffa fler barn kommer ja göra alla test som finns för jag hade aldrig orkat ett sjukt barn till o det min son har gått igenom är inte roligt alls o det borde ingen få gå igenom.

• Mad  as  snow
    puss skrev 2012-03-25 09:05:41 följande:

jag menar den generella tonen bland ds-mammor.

Där ser man hur man kan uppfatta saker olika. Själv tycker jag att den generella tonen bland ds-mammor (dvs inte enstaka skribenter på FL) är ingen alls faktiskt. Jag uppfattar dem som en grupp föräldrar som inte hörs särskilt mycket alls men som dagligdags får ta emot förolämpningar, insinuationer, närgångna frågor och åsikter om Downs Syndrom. Jag har full förståelse för att de tröttnar ibland. Den generella tonen angående DS på just FL upplever jag vara rätt obehaglig om man skulle se det ur deras perspektiv för ett ögonblick, och jag kan bara föreställa mig hur det skulle vara att leva i en värld där "mongo" är ett vanligt förekommande skällsord till och med bland vuxna, där det läggs ut bilder på nätet på barn med DS som är till för att hånas, där kreti och pleti anser sig ha rätt att gå fram till främlingar på gatan och kommentera deras barn. Att de ibland understryker det positiva med sina barn känns som en droppe i havet jämfört med det.
  • Kattdamen
    anne h skrev 2012-03-24 23:15:38 följande:
    Nej, de var -och är- inte "för unga", de väljer att ta emot det barn de får, precis det jag skrev tidigare, väl?

Nej, jag gör inte abort, jag tar de barn jag får som sagt, oavsett kromosomantal. 
    Jag har förresten också blivit erbjuden FVP, var 33 år då, tackade nej. 
    Okej, kanske några du kände gjorde på det viset. Jag tror ändå att de flesta kollar, så de kan förbereda sig.

Men du ville alltså ha ett barn med ds?
    En kopp te, tack.
  • Selfish Geene
    Saramarias skrev 2012-03-24 17:52:17 följande:
    Sen vill jag tala om att jag har fyra barn och har aldrig gjort en test, fast jag har blivit erbjuden.  
    Samma med Selfish Geene, hur får man till en åsikt om att kvinnor inte bör äta folsyra utifrån ett utalande att anne h är för ett samhälle där alla är välkommna som de är?
    Resonemanget "om man testar och gör abort ifall barnet har ds betyder det att barn  med ds i nte är välkomna i samhället" håller inte!

Syftet med fosterdiagnostik är att i största möjligaste mån undvika att barn föds med skador, det har inget att göra med värdet på redan födda barn (men motståndare till fosterdiagnostik gillar att låtsas att det är så.
    AnneH:s tramsande om "ett samhälle där alla är välkomna" är ett fantasikrig från hennes sida, de som förespråkar fosterdiagnostik är inte emot "ett samhälle där alla är välkomna", vi välkomnar också alla, även personer med ds, men vi tycker inte att någon ska behöva födas med ds i onödan

Det blir uppenbart när man byter ut "ds" mot andra sjukdomar och syndrom som också kan undvikas (tex ryggmärgsbråck)
  • ica
    Loriyana skrev 2012-03-21 19:35:23 följande:
    Jag tycker det är en extrem fara att sortera bort barn för att de inte är "perfekta". En del av faran är att vi kommer att anta att alla som blir gravida med ett barn som har ett funktionshinder kommer att sålla bort barnen. Om man väljer liv före död så kommer man få höra saker som "du får skylla dig själv om du har det svårt, du valde att inte abortera" istället för att få det stöd och den hjälp man behöver.

Man talar om "fri abort" i Sverige? Men vilken slags frihet rör det sig om egentligen när man behandlas som en tredje klassens medborgare om man gör "fel" val? Är det verkligen "frihet"? Det förväntas att man ska abortera om barnet är sjukt, om man är ung eller om man är ensamstående...annars "får man skylla sig själv". Vilket slags "val" är det egentligen? Abortera - få förståelse och tolerans. Behålla = behandlas som skit.  
    Ja, hur fri blir aborten då. Och om alla felaktiga barn sorteras bort med abort. Hur kommer vi resonera om de som får syrebrist under förlossning med livslånga handikapp. Börjar vi kräva att en del ska sorteras bort. Var slutar vi?
  • a p h

Finns väl ingen som önskar sig ett barn med DS eller en annan "skada"?! Många väjer  abort  efter RUL och/eller ett fostervattenprov då barnet visat sig ha någon avvikelse. Då sker abort i veckorna 19-22!  Om man vill behålla eller inte behålla är upp till var och en,  alla fattar sina beslut som känns rätt för just dem. Ingen behöver hyllas eller nedvärderas för sina beslut. Tycker det är bra att man ha möjligheten att välja och testa sig redan i v.7 , kunna fatta beslutet tidigare samt  bespara sig   trauman pga sen abort då man måste föda fram fostret.  För många är det inte ett alternativ att ta hand om ett "skadat" barn resten av sitt liv, medan andra välkomnar sina barn oavsett. Alla är vi olika, bara att acceptera

Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre