• yourmama

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

"Ska barn som våra inte få finnas längre?"
    Den frågan ställer sig två mammor som debatterar i dagens Aftonblad med anledning av ett nytt blodprov som kommer göra det möjligt att upptäcka kromosomfel redan i vecka sju.
    Citerar:

"För vem klarar att säga nej till ett sådant test? Vem kommer att våga föda ett barn med kromosomfel när ansvaret att få ”rätt” sorts barn läggs på den som befinner sig i sjunde graviditetsveckan?"

"Den som lever med Downs syndrom och vi som har lyckan att få leva med människor med Downs syndrom vet vad som går förlorat."

Läs!

www.aftonbladet.se/debatt/article14554815.ab

• Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre
  • Selfish Geene
    PolyPond skrev 2012-03-25 11:00:42 följande:
    Det jag oroar mig för är att dilemmat över vilka slags människor som kommer att raderas ut med tiden.
    Snart nog kommer vi att kunna välja bort barn av så många olika anledningar. När är ett liv värt att levas? När kan man som blivande förälder säga att "livet med ett sådant barn vill jag inte ha"?

Kommer barn med downs att födas?
    Kommer det finnas barn med ADHD och ADD?
    Ska bipoläritet utrotas?
    Kommer dövhet att vara skäl nog att tas bort?
    Kommer homosexuella barn att fortsätta födas?

Vi kan se på saken ur ett perspektiv av att göra mänskligheten mera frisk och välfungerande, men vad förlorar vi på köpet? Alla dessa människor har egenskaper och ger perspektiv som kan komma att gå förlorade för mänskligheten också.
    ja, tänk bara på förlusten av alla neurosedynskadade vi gick miste om när kopplingen till fosterskador upptäcktes!!
    För att inte tala om förlusten av perspektivet som polio- och smittkopps-skadade kunde erbjuda!
  • Mad  as  snow
    Plutteli skrev 2012-03-25 10:53:05 följande:
    *SUCK* Folk måste bli bättre att se skillnad på sak och person. Vill jag ha ett barn med DS? HELL NO! Skulle jag göra ett sådant blodprov om jag fick? Kanske. Beror helt på riskerna.

Hur som: Att man inte vill ha ett sjukt barn betyder inte att man vill att alla barn med den sjukdomen skall utrotas. Jag har en vän som har ett sjukt barn, sjukdomen sitter i hennes gener. Om de skaffar ett till barn finns risken att barnet också blir sjukt. Hon och hennes man är just nu inne på att inte skaffa barn igen men OM de gör det kommer de isf begära tester av barnet (ska tydligen gå att se om barnet är sjukt) så att de kan välja abort om barnet är sjukt. Betyder det isf att de inte vill att deras första barn skall finnas eftersom de inte vill ha ett till barn med samma sjukdom?

Det aborteras ju årligen lika många barn i sena graviditeter av ANDRA sjukdomsorsaker än DS, men ingen tycker att det är att försöka "utrota" de barnen? 

Vad det handlar om är att det helt plötsligt har blivit en diskussion om en ekonomisk samhällsvinst, där man i Danmark har yttrat sig om att de ser den här utvecklingen som mycket lyckad. Det är en retorik som jag åtminstone inte har stött på när det gäller andra sjukdomstillstånd. Om jag hade stött på den retoriken när det gäller annat än DS hade jag höjt på ögonbrynen inför det också.

DS är för övrigt ingen sjukdom, utan räknas som en lindrig utvecklingsstörning.  
  • PolyPond
    Plutteli skrev 2012-03-25 11:09:26 följande:
    Självklart kommer homosexuella, bipolära, barn med adhd/add osv att födas för det kommer alltid finnas de som inte bryr sig, som inte kommer testa sig och som kommer få "skadade" barn.
    ADHD tex kommer ju i princip vara omöjligt att testa bort eftersom det finns mycket som tyder på att många som har den diagnosen fått skadan som ger upphov till den UNDER förlossningen, så hur fanken testar man vilka barn som kommer få minimala skador under en förlossning eller direkt efter?
    Många som är döva föds inte döva, många som är blinda föds inte blinda osv osv. Så nog fasen kommer det fortsätta finnas en stooor variation av individer. Vad jag inte förstår är dock varför man vill att det ska födas sjuka individer som kan komma att få ett svårt liv, smärtsamt och med många följdsjukdomar och ev. dö långt i förtid bara för att man själv ska få "perspektiv"? Är inte det lite väl egoistiskt? (Talar nu inte nödvändigtvis om DS men däremot andra sjukdomar/fel som barn aborteras för)
    Men vem ska avgöra när ett liv inte är värt att leva?
    Ta homosexualitet som exempel. Vi behöver inte gå många år tillbaka ens i Sverige för att flertalet av de homosexuella barnen inte skulle födas. Detta trots att homosexuella själva inte ens skulle vilja vara heterosexuella om de fick välja.
  • viseversa

Jag hade lätt tagit ett sånt test och JA jag hade valt abort om det visade sig att barnet hade en kromosomfel det är ju fortfarande JAG som ska ta hand om barnet!

• PolyPond
    Selfish Geene skrev 2012-03-25 11:10:28 följande:
    ja, tänk bara på förlusten av alla neurosedynskadade vi gick miste om när kopplingen till fosterskador upptäcktes!!
    För att inte tala om förlusten av perspektivet som polio- och smittkopps-skadade kunde erbjuda!
    Neurosedyn var skador som orsakades av mammans intag av läkemedel.
    Varför försöker du göra den här frågan enklare än den är?
  • viseversa
    Kattdamen skrev 2012-03-24 10:42:24 följande:
    Jag är glad att jag fick ett barn som inte har ds, det tycker jag var bäst.
    Håller med. jag har tre barn som inte har ds och dom är också en "lycka att få leva med" =) 
  • Selfish Geene
    PolyPond skrev 2012-03-25 11:13:47 följande:
    Neurosedyn var skador som orsakades av mammans intag av läkemedel.
    Varför försöker du göra den här frågan enklare än den är?
    menar du att bara vissa skador är önskvärda?
  • Plutteli
    Mad as snow skrev 2012-03-25 11:12:25 följande:
    Vad det handlar om är att det helt plötsligt har blivit en diskussion om en ekonomisk samhällsvinst, där man i Danmark har yttrat sig om att de ser den här utvecklingen som mycket lyckad. Det är en retorik som jag åtminstone inte har stött på när det gäller andra sjukdomstillstånd. Om jag hade stött på den retoriken när det gäller annat än DS hade jag höjt på ögonbrynen inför det också.

DS är för övrigt ingen sjukdom, utan räknas som en lindrig utvecklingsstörning.  
    Jag har iof inte stött på den retoriken i Sverige heller när det kommer till DS, men jag kanske bara inte läst tillräckligt? Däremot har jag ju fler än en gång stött på diskussioner om att psykiskt sjuka tex kostar för mycket och även där försöker man ju se om det finns möjlighet att se det genetiskt. Lika så alkoholism/annat missbruk.
    Sen kan det ju iof vara intressant med en diskussion om själva kostnaden men det är inte ok om det ska vara ett påtryckningsmedel till att abortera "skadade" barn.
  • Plutteli
    PolyPond skrev 2012-03-25 11:12:32 följande:
    Men vem ska avgöra när ett liv inte är värt att leva?
    Ta homosexualitet som exempel. Vi behöver inte gå många år tillbaka ens i Sverige för att flertalet av de homosexuella barnen inte skulle födas. Detta trots att homosexuella själva inte ens skulle vilja vara heterosexuella om de fick välja.
    Men borde vi då inte sluta HELT med alla former av kontroller, skippa UL osv för vem bestämmer att det inte är värt för barnet att leva tex en vecka utanför magen och sen dö pga sina skador? Vem säger att barnet som föds till ett liv som kolli inte har nytta av sin tillvaro?

Sen får du gärna ta lite mer realistiska exempel, ska man kunna välja bort homosexuella barn krävs ju att man finner en gen för homosexualitet eller nått annat avvikande i barnets dna och det har man ju inte kunnat göra så...

Nu är ju dagens samhälle här inte speciellt svårt för en förälder till ett homosexuellt barn, men hade det varit under en tid tex där homosexuella torterades och avrättades så ja, då hade jag haft FULL förståelse för om föräldrar velat abortera homosexuella barn om det nu hade varit möjligt att se det redan i fosterstadiet. Det handlar ju inte enbart om vilket fosters liv som kommer vara värt att leva utan även om vilket liv FÖRÄLDRARNA får och även ev. syskon. Vem ska bestämma vilka problem föräldrarna måste tampas med? Vem ska bestämma vilket liv syskonen får pga det "skadade" barnet?
  • anne h
    Kattdamen skrev 2012-03-25 09:39:00 följande:
    Okej, kanske några du kände gjorde på det viset. Jag tror ändå att de flesta kollar, så de kan förbereda sig.

Men du ville alltså ha ett barn med ds?
    "ville alltså ha ett barn med ds"? Jag ville ha det barn jag väntade, det barn som redan fanns i min livmoder. 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre